Van fixie wiel naar freewheel mét terugtrapren
Mwah, met fixed tandwiel krijgt de aandrijflijn nog veel meer te verduren, zeker als je verder geen gebruik maakt van velgremmen. Toch gaat mijn aandrijflijn al enkele duizenden km's zonder problemen mee. De ketting zal hoe dan ook slijten (ook met een vrijloop), en dan moet je dus je achterwiel iets naar achteren zetten. Klusje van 2 minuten...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ketting slijt niet sneller. Een terugtraprem met een kettingspanner gaan niet samen, misschien ben je daarmee in de war omdat bij een terugtraprem de ketting in 2 richtingen moet werken.
Band slijtage is misschien hoger omdat je alleen een achterrem hebt en een terugtraprem wel eens wil blokkeren omdat niet altijd even goed doseerbaar.
Ook ik vind een terugtraprem leuk vanwege minimaal. Ik heb een 56 jaar oude daily een Fongers en een terugtraprem gravel bike waarmee ik ook gewoon MTB routes rijd. (overigens ook een dikke 50mm SRAM 13s Xplr gravel bike in aanbouw).
Band slijtage is misschien hoger omdat je alleen een achterrem hebt en een terugtraprem wel eens wil blokkeren omdat niet altijd even goed doseerbaar.
Ook ik vind een terugtraprem leuk vanwege minimaal. Ik heb een 56 jaar oude daily een Fongers en een terugtraprem gravel bike waarmee ik ook gewoon MTB routes rijd. (overigens ook een dikke 50mm SRAM 13s Xplr gravel bike in aanbouw).