Ik ben aan het nadenken om een nieuwe fiets te kopen.
Momenteel rij ik op een Factor Ostro Vam maat 58. Stuurpen 110mm (zonder spacers onder stuurpen)
De stack is 597 en reach is 401.
Als ik nu een kader maat 56 koop met stack 574 en reach van 389, kom ik dan simpelweg met een stuurpen van 120 mm en 2 centimeter spacers op ongeveer dezelfde positie zitten als op mijn huidige fiets?
Of vergeet ik ergens mee rekening te houden?
Vraag in verband met stack en reach.
Ligt ook aan de reach van het stuur zelf, en natuurlijk de hoogte van de balhoofd topcap. De ene is misschien 8mm en de andere 12mm. Balhoofdhoek is ook nog van belang als ik het goed heb, maar er zijn hier genoeg geometrie deskundigen.
Ik meet altijd van hart stuur bij de klemming tot hart voorwiel. Zo heb je een representatieve waarde van de drop van beide fietsen en zo sluit je de stuurpen hoek en de balhoofd cap hoogte uit. Zo is mijn ene racer 55,2 cm van hart stuur tot hart voorwiel, en mijn aero racer 54,5 cm ( ietsje meer drop dus ).
Ik meet altijd van hart stuur bij de klemming tot hart voorwiel. Zo heb je een representatieve waarde van de drop van beide fietsen en zo sluit je de stuurpen hoek en de balhoofd cap hoogte uit. Zo is mijn ene racer 55,2 cm van hart stuur tot hart voorwiel, en mijn aero racer 54,5 cm ( ietsje meer drop dus ).
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Je moet het echt even nameten.
En los van dat de berekening wel klopt moet je jezelf de vraag stellen waarom je het zou willen.
Welk probleem denk je op te lossen of wat denk je te verbeteren.
En los van dat de berekening wel klopt moet je jezelf de vraag stellen waarom je het zou willen.
Welk probleem denk je op te lossen of wat denk je te verbeteren.
Bedankt voor het meedenken.
Het is niet om een probleem op te lossen, ik heb bij mijn huidige fiets nergens last van.
Maar op zich vind ik een kleiner frame met een iets langere stuurpen gewoon mooier….
De balhoofdhoek van beide fietsen is gelijk als ook de hoogte van de topcap. Dus daar zie ik geen probleem.
Het betreft namelijk hetzelfde frame…enkel een andere kleur. Gewoon omdat het kan
Het is niet om een probleem op te lossen, ik heb bij mijn huidige fiets nergens last van.
Maar op zich vind ik een kleiner frame met een iets langere stuurpen gewoon mooier….
De balhoofdhoek van beide fietsen is gelijk als ook de hoogte van de topcap. Dus daar zie ik geen probleem.
Het betreft namelijk hetzelfde frame…enkel een andere kleur. Gewoon omdat het kan
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Opzich kan het beide. Ik zou persoonlijk op het grotere frame blijven rijden, dat rijd denk ik gewoon fijner.
Kijk wel naar je zadelhoogte, zadelpen kan naar galang je zadelhoogte behoorlijk uitsteken, niet ideaal.
Kijk wel naar je zadelhoogte, zadelpen kan naar galang je zadelhoogte behoorlijk uitsteken, niet ideaal.
Hangt ook beetje af waar je uitkomt met die maten.
Persoonlijk rij ik met 2cm spacers en 100mm stuurpen heel comfy.
Maatje groter waarschijnlijk zonder spacers, maar met een 80-90mm stuurpen (vind ik ‘minder mooi’ en dan kan ik iig nooit meer iets lager; tenzij negatieve stuurpen)
Persoonlijk rij ik met 2cm spacers en 100mm stuurpen heel comfy.
Maatje groter waarschijnlijk zonder spacers, maar met een 80-90mm stuurpen (vind ik ‘minder mooi’ en dan kan ik iig nooit meer iets lager; tenzij negatieve stuurpen)
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
Wasje1 schreef: ↑23 nov 2022 15:49 Ik heb de geometrie van mijn racefiets (Apex Flare) gehaald heb op de site van Apex. Maar blijkbaar is dit tegenwoordig een nieuw model, ik heb nog een “oude” Apex Flare 3.0.
Hier is de reach 393mm van en de stack 572mm.
Ik heb hiervan nooit het gevoel gehad dat deze te klein is.
Als ik bijvoorbeeld bij Specialized kijk zie ik dat de de Tarmac in maat 56 een reach heeft van 398 en een stack van 555.
Bedankt voor het meedenken, dit sterkt toch wel mijn vertrouwen in de Orbea Terra in de maat L ipv de XL.
Dan lijkt die 56 geen probleem, tenzij 3 jaar ouder worden veel effect heeft gehad. toch lijkt het bij op basis van jouw lengte dat de 58 wel het beter passende frame is.
Campagnolo Ultra Dork