(Volgens mij is de mening over wat we met de wolf moeten doen politiek. Tegenhouden aan de grens gaat niet lukken, dus discussiëren over zijn aanwezigheid is zinloos.)
Het grote wolven topic
Vanaf 5 september is de wolf officeel geen bijzonder dier meer. Ik hoef hem dus eigenlijk niet meer tegen te komen. Afknallen die handel en slotje erop
(Volgens mij is de mening over wat we met de wolf moeten doen politiek. Tegenhouden aan de grens gaat niet lukken, dus discussiëren over zijn aanwezigheid is zinloos.)
Campagnolo Ultra Dork
Volgens mij is het afschieten heel simpel.
In principe schiet je niet af TENZIJ andere belangen (dan de wolf) groter worden. Met betrekking tot de "probleemwolf" Bram is dat punt nu wel bereikt. Diverse kinderen zijn gebeten, alle horeca is quasi leeg. Iedereen heeft er last van. De vergunning is dan ook verleend, alleen heeft de provincie nog geen opdracht tot afschot gegeven (waarom weet ik eigenlijk niet).
Anyway, ik heb helaas nog steeds geen wolf gezien terwijl ik toch behoorlijk veel op de Utrechtse Heuvelrug fiets.
In principe schiet je niet af TENZIJ andere belangen (dan de wolf) groter worden. Met betrekking tot de "probleemwolf" Bram is dat punt nu wel bereikt. Diverse kinderen zijn gebeten, alle horeca is quasi leeg. Iedereen heeft er last van. De vergunning is dan ook verleend, alleen heeft de provincie nog geen opdracht tot afschot gegeven (waarom weet ik eigenlijk niet).
Anyway, ik heb helaas nog steeds geen wolf gezien terwijl ik toch behoorlijk veel op de Utrechtse Heuvelrug fiets.
Zolang het grootste percentage lamsvlees geexporteerd wordt, die arme dode schapen vooral een schadepost zijn, en de gemiddelde Nederlander de talloze bijtincidenten van honden accepteerd is het hele wolvenverhaal mijns inziens een niet bestaand probleem, vooral aangezwengeld door de agri bussiness en de jagerslobby.
In ons drukke landje zullen we er hoogstens aan moeten wennen, en wellicht onze kinderen iets beter in de gaten houden ipv met je neus in je telefoon te zitten.
Verder eens met @Havana, neem wat pijnpunten weg en laat het verder los.
In ons drukke landje zullen we er hoogstens aan moeten wennen, en wellicht onze kinderen iets beter in de gaten houden ipv met je neus in je telefoon te zitten.
Verder eens met @Havana, neem wat pijnpunten weg en laat het verder los.
Alles draait op proportionaliteit. Uitgerekend naar bijtincidenten per dier is het probleem bij wolven veel groter.en de gemiddelde Nederlander de talloze bijtincidenten van honden accepteerd is het hele wolvenverhaal mijns inziens een niet bestaand probleem
De jagers zijn helemaal niet per se voor afschot. Alleen onder strikte voorwaarden, als laatste uitweg. Ze hebben ook al aangegeven dat ze niet oproepbaar zullen zijn als "schutter". Afschieten zal door SBB moeten gebeuren. Net zoals wij weigerden mee te doen aan het afschot van het "wild" bij de Oostvaardersplassen.vooral aangezwengeld door de agri bussiness en de jagerslobby.
Uiteraaard, en zo kom ik snel surfend op ca 150000 bijtincidenten op een honden populatie van 1.9 miljoen. (1: 12.6) in 2024
Kwa wolven is dat 2: 30?
Dat alles voor mensen die gebeten zijn. Hoe zich dat verhoud naar vee zie ik zo niet terug.
Indien het om dodelijke bijt incidenten gaat dan ligt dat bij honden hoger dan bij wolven, zowel in absolute als in relatieve zin. Vorige week werd bijvoorbeeld een man in Rotterdam nog doodgebeten door zijn american bully xl honden.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Dit is dus het probleem. As usual gaan we eerst weer uitstellen en aanmodderen.
Beheer en proportionaliteit zijn inderdaad de sleutelwoorden.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Ik houd wel van de Waalse aanpak.
In de Ardennen zijn geen wolven. Rara hoe zou dat nou komen
In de Ardennen zijn geen wolven. Rara hoe zou dat nou komen
Zou zomaar kunnen. Blijkbaar een onderwerp waar veel mensen een polariserende mening over hebben. Zoals over zoveel zaken...
Nu was ik een maand geleden in BC, Canada. Daar heb je nogal wat beren. De oppervlaktes daar zijn natuurlijk heel wat groter, maar daarvan gebruiken beren slechts zo'n 3%. Toevallig dezelfde 3% als mensen, want daar is voedsel en is het terrein begaanbaar (bron: park ranger aldaar). "Bear encounters" zijn er niet bepaald zeldzaam. Tegelijkertijd is alles daar er op aangepast (voorlichting, overal afgesloten vuilnisbakken, etc). Zolang een beer een aangeboren angst heeft voor mensen, zoekt deze niet de confrontatie, maar gaat ze uit de weg. Als die angst er niet meer is, dan worden ze gevaarlijk en is afschot soms nodig.
Geen idee in hoeverre dit te vertalen is naar de wolven situatie, maar ik heb het idee dat er nog wel het eea te leren valt van landen met veel wilde beesten.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Beetje vreemd om te stellen dat het door honden word geaccepteerd. De wetgeving zegt dat je je hond onder controle moet hebben. Hondenrassen met een slechte reputatie hebben een fokverbod. Na een bijtincident wordt er, als het goed is, opgetreden. Dat kan ook tot het afmaken van de hond leiden.
Het gaat ondertussen niet meer om bossen alleen. Je kunt zeggen dat mensen die moeten mijden of de kinderen en honden in de gaten moeten houden.
Er worden echter ook wolven gesignaleerd in het buitengebied. Daar staan gewoon huizen en wonen mensen die hun kinderen buiten willen laten spelen.
Of de kinderen die zelfstandig naar school of winkel willen kunnen fietsen.
Het gaat ondertussen niet meer om bossen alleen. Je kunt zeggen dat mensen die moeten mijden of de kinderen en honden in de gaten moeten houden.
Er worden echter ook wolven gesignaleerd in het buitengebied. Daar staan gewoon huizen en wonen mensen die hun kinderen buiten willen laten spelen.
Of de kinderen die zelfstandig naar school of winkel willen kunnen fietsen.
Dat klopt niet meer. Althans, in Nederland niet. Reden is dat het niet hielp. Aantal bijtincidenten nam niet af en fokkers gingen gewoon varianten fokken die niet verboden waren.Hondenrassen met een slechte reputatie hebben een fokverbod.
Hier staan de regels: https://www.nvwa.nl/onderwerpen/honden- ... ond-of-kat
@53x11
Ik hoef jou niet uit te leggen dat je Canada niet met NL kunt vergelijken. In Nederland hebben wij geen natuur, alleen parken. Die staan meestal letterlijk naast woonwijken. Er lopen wegen langs en vaak zelfs doorheen. Dat is in Canada net even anders.