Welke (bijzondere) dieren gespot tijdens je ritje
-
Klein_Verzet
- Forum-lid
We dwalen af. Over de wolf gesproken. Rood Kapje was eens iets teveel van het padje afgeweken en zag tussen het gebladerte een grijsharige gestalte, die bewegingsloos dacht onbespied te zijn. Rood Kapje sloop dichterbij en keek recht in de ogen van, jawel, de wolf. "Maar, Wolf, wat zijn je oogjes klein, waarom heb je je bek zo dicht, en hoor ik je nou kreunen?" Waarop de Wolf uit z'n slof schoot: "Rot op, kind. Ik zit te schijten."
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
Klein_Verzet schreef: ↑01 sep 2025 14:19 We dwalen af. Over de wolf gesproken. Rood Kapje was eens iets teveel van het padje afgeweken en zag tussen het gebladerte een grijsharige gestalte, die bewegingsloos dacht onbespied te zijn. Rood Kapje sloop dichterbij en keek recht in de ogen van, jawel, de wolf. "Maar, Wolf, wat zijn je oogjes klein, waarom heb je je bek zo dicht, en hoor ik je nou kreunen?" Waarop de Wolf uit z'n slof schoot: "Rot op, kind. Ik zit te schijten."
Adversity is the Catalyst of Change
Ik ben niet blij met de wolf.Fietsgenieter schreef: ↑01 sep 2025 07:50
Ik ben wel blij met de wolf in Nederland.
En je trolt vast weer, maar:
In Europa zijn er in de laatste eeuwen precies 0 dodelijke aanvallen gemeld. Enige uitzondering wellicht aan het oostfront in WO1, toen er aanvallen zijn gemeld op gewonde soldaten. Door oorlog en stroperij was er geen prooidier maar te vinden.
Cijfers worden in Nederland niet precies bijgehouden, maar men schat dat jaarlijks ongeveer 100.000 mensen worden gebeten, met gemiddeld één dode per jaar. Staat toevallig op nu.nl.
Ook de aanvallen op vee gebeuren meest door honden. Goed, ziet een boer nu een dood schaap, dan roept hij meteen 'wolf' en dat staat dan ook zo in de krant. DNA- analyse wijst uiteindelijk dan op een hond, maar dat haalt de krant niet.
Ook de vermeende aanval waardoor men in Friesland symbolisch een hek ging neerzetten, bleek achteraf door de hond van de buren.
Voor een boer ook financieel aantrekkelijk. Bij een hond moet je de eigenaar vinden en aansprakelijk stellen. Bij wolf klop je aan bij provincie.
De wolf heeft slechte PR al sinds de sprookjes van Grimm. Helaas geloven tergend veel mensen in allerlei sprookjes.
Nu ga je ongetwijfeld zeuren om bronnen. Begin eens met het kenniscentrum in Wageningen. En zwijgt toch over forumretoriek. #gatekeeper.
Waarom moeten we beginnen bij het kenniscentrum van Wageningen? Alsof men in Wageningen tot enkele jaren geleden op de hoogte was van de ooievaar ellende.
Bij slachtoffers van een wolf word meestal een dna-analyse gedaan en we horen dus alleen de bevestigde aanvallen.
Ik zie al jaren dat de wolf een probleem is en heb dit ook al jaren geleden hier onderbouwd in dit topic. Voor sommige mensen duurt het wat langer en die blijven wat langer geloven in het goede, alsof er geen andere wereld bestaat. Voor mensen die leven met de wolf in de omgeving is het zeer problematisch momenteel. Ik ben er zelf niet bang voor overigens, heb ook geen dieren of familie die bedreigt worden. Ben wel enigzins op de hoogte van het wel en wee in de omgeving.
Van een onderbouwing door jouw in dit topic is niets terug te vinden, dus . . . .hopjes schreef: ↑04 sep 2025 12:57Ik ben niet blij met de wolf.Fietsgenieter schreef: ↑01 sep 2025 07:50
Ik ben wel blij met de wolf in Nederland.
En je trolt vast weer, maar:
In Europa zijn er in de laatste eeuwen precies 0 dodelijke aanvallen gemeld. Enige uitzondering wellicht aan het oostfront in WO1, toen er aanvallen zijn gemeld op gewonde soldaten. Door oorlog en stroperij was er geen prooidier maar te vinden.
Cijfers worden in Nederland niet precies bijgehouden, maar men schat dat jaarlijks ongeveer 100.000 mensen worden gebeten, met gemiddeld één dode per jaar. Staat toevallig op nu.nl.
Ook de aanvallen op vee gebeuren meest door honden. Goed, ziet een boer nu een dood schaap, dan roept hij meteen 'wolf' en dat staat dan ook zo in de krant. DNA- analyse wijst uiteindelijk dan op een hond, maar dat haalt de krant niet.
Ook de vermeende aanval waardoor men in Friesland symbolisch een hek ging neerzetten, bleek achteraf door de hond van de buren.
Voor een boer ook financieel aantrekkelijk. Bij een hond moet je de eigenaar vinden en aansprakelijk stellen. Bij wolf klop je aan bij provincie.
De wolf heeft slechte PR al sinds de sprookjes van Grimm. Helaas geloven tergend veel mensen in allerlei sprookjes.
Nu ga je ongetwijfeld zeuren om bronnen. Begin eens met het kenniscentrum in Wageningen. En zwijgt toch over forumretoriek. #gatekeeper.
Waarom moeten we beginnen bij het kenniscentrum van Wageningen? Alsof men in Wageningen tot enkele jaren geleden op de hoogte was van de ooievaar ellende.
Bij slachtoffers van een wolf word meestal een dna-analyse gedaan en we horen dus alleen de bevestigde aanvallen.
Ik zie al jaren dat de wolf een probleem is en heb dit ook al jaren geleden hier onderbouwd in dit topic. Voor sommige mensen duurt het wat langer en die blijven wat langer geloven in het goede, alsof er geen andere wereld bestaat. Voor mensen die leven met de wolf in de omgeving is het zeer problematisch momenteel. Ik ben er zelf niet bang voor overigens, heb ook geen dieren of familie die bedreigt worden. Ben wel enigzins op de hoogte van het wel en wee in de omgeving.
Wel heb jij ooit dit gezegd in het topic: "Wielrenners in de Media (Geenstijl)" maar van een onderbouwing is m.i. geen sprake:
hopjes schreef: ↑07 nov 2022 13:37 Een eigenschap van een wolf is dat hij andere dieren dood om het doden/jagen en niet om deze op te eten als voedsel. Dat is voor mij de reden dat ik tegen de wolf in nederland ben.
Daarnaast ben ik 99.99% zeker in de overtuiging dat de wolf bewust is uitgezet. Ik was toevallig passeerder/getuige van een bijzonder voorval enkele jaren geleden met daarbij 6-8 mensen van staatsbosbeheer, deze heren vonden het niet prettig dat ik daar op dat moment was. Helaas daar geen foto van gemaakt omdat ik me dat op dat moment niet realiseerde, datum-tijd-plaats weet ik nog precies dankzij strava.
Wat mij enorm tegenstaat in de discussie rondom aanwezigheid en acceptatie van de wolf dat met name de voorstanders van de wolf zelf niet direct wonen in de omgeving waar de wolf momenteel zich bevind. Als je eenmaal als 1 van de eersten langs een weide komt waar die nacht de wolf heeft huisgehouden en daar diverse schapen en lammeren ziet liggen met hun open wonden en pootjes omhoog dan kan ik me niet voorstellen dat je nog steeds van mening bent dat de wolf hier hoort...
Mensen die denken dat je echt je best moet doen om wolven dan wel in het wild lopende wolfshonden te zien. Fiets aan het begin of aan het einde van de dag eens een rondje wenum wiesel, gortel (niet via vierhouten), stakenberg, staverden, het hof, aardhuis, assel, hoog soeren, hoge duvel, elspeet, wenum wiesel. Blijf gewoon op de fietspaden/grintwegen en kijk om je heen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
- daniel1975
- Forum-lid HC
ik kwam in 2 dagen veluwe en kroondomeinen nog geen ree of zwijn tegen. Laat staan een wolf 
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Dat kan ook iets zeggen over je observatie vermogen.daniel1975 schreef: ↑04 sep 2025 13:43 ik kwam in 2 dagen veluwe en kroondomeinen nog geen ree of zwijn tegen. Laat staan een wolf![]()
Afgelopen voorjaar op lange gravelstrook groep zwijnen (ca 12) op ca 50 meter van het gravel pad waar ik op fietste. Er voorbij gereden en stond op mijn gemak te kijken naar de groep, echt op zo'n 50 meter afstand. Er kwam een MTBer uit een bospad, waarbij de zwijnen vrijwel recht voor hem liepen, hij draaide mijn kant op, op het gravel pad en keek in de richting waarin ik keek. "waar sta jij naar te kijken" was zijn vraag. Die groep zwijnen, waar dan, hier net voor je, oja nu zie ik het ook. leuk! Kortom kijken en zien verschillen nog wel eens.
Andersom mijn vrouw zegt regelmatig tegen mij zie jij de afwas niet staan? En oprecht ik heb die dan niet zien staan.
Ooit actief als Ophetkantje
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
Dan heb je misschien een lui oog 
Adversity is the Catalyst of Change
- daniel1975
- Forum-lid HC
Niks mis met mijn natuur-observatievermogen.
Het enige wild wat we gespot hebben in die twee dagen op de graveller zijn grote zwermen zacht zoemende grijze duiven op de meest onverwachte plekken. Mogelijk dat dat er ook mee te maken heeft…
Het enige wild wat we gespot hebben in die twee dagen op de graveller zijn grote zwermen zacht zoemende grijze duiven op de meest onverwachte plekken. Mogelijk dat dat er ook mee te maken heeft…
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Laatst een stel rondjes op een parcours in de Kroondomeinen gereden. Op een punt staan veel wilde zwijnen te fourageren, links en rechts van het pad. Zolang je rustig doorrijdt, blijven ze hun ding doen. Kom voor de zoveelste keer bij dat punt, staat er een ANWB-echtbaar te gebaren dat ik stil moet zijn en moet stoppen om de zwijnen niet te verstoren. Ik haal mijn schouders op en rij rustig door. En de beestjes blijven gewoon dooreten.
(maar de wolf nog niet gezien)
(maar de wolf nog niet gezien)
Niet zijken maar reiden !