Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
Dubbeldekker
02 sep 2025 16:53
Bij Ibuprofen, soms ibubrufen genoemd maar medisch gezien bekend onder de verzamelnaam NSAID’s (non steroid anti inflammatory drugs) kun je beter zorgen hebben over maag-darmklachten dan nierschade.
En bij langdurig gebruik zelfs zorgen over chronische darmproblemen.
Creatine kan therapeutisch werken bij mensen met bepaalde aandoeningen die spieratrofie als gevolg hebben.
Maar voor amateursporters en vooral recreanten lijkt het me geen enkele waarde te hebben.
Profs? I don’t know! Die proberen alles wat nog niet op ‘de lijst’ staat.
Helaas druppelt dat vaak door naar de amateurs en daarna dus de recreanten, die een totaal andere fysiologie hebben.
Adversity is the Catalyst of Change
-
53x11
- Forum-lid HC
53x11
02 sep 2025 17:02
Nouuuu, amateursporters maken op precies dezelfde manier energie vrij als profs hoor. Alleen minder in dezelfde tijd
@Bert: genoeg nog te bediscussiëren juist, want "de wetenschap" heeft hierover geen consensus (zoals meestal). Daarnaast: persoonlijke ervaringen zijn ook interessant. Mijn enige ervaring met het suppleren van creatine is als proefpersoon bij een studie van collega's heeeeel lang geleden (dubbelblind, maar ik bleek in de creatinegroep te zitten). Conclusie van deze studie was naar ik meen een positief effect op maximaalkracht. Het is te lang geleden om me te herinneren wat ik er zelf van merkte.
Het enige supplement dat ik gebruik is (whey) eiwit poeder, waar ik een "sjeek" van drink direct na een op hypertrofie gerichte krachttraining. Er is steeds meer evidentie dat juist bij ouder worden eiwit-suppletie op strategische momenten een goed idee is.
Oh ja, zonder caffeine suppletie kan ik niet functioneren.

"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me."
T.Krabbé
baanfiets kopen?
-
Orbea
- Forum-lid
Orbea
02 sep 2025 17:18
Dubbeldekker schreef: ↑02 sep 2025 16:53
Bij Ibuprofen, soms ibubrufen genoemd maar medisch gezien bekend onder de verzamelnaam NSAID’s (non steroid anti inflammatory drugs) kun je beter zorgen hebben over maag-darmklachten dan nierschade.
En bij langdurig gebruik zelfs zorgen over chronische darmproblemen.
Creatine kan therapeutisch werken bij mensen met bepaalde aandoeningen die spieratrofie als gevolg hebben.
Maar voor amateursporters en vooral recreanten lijkt het me geen enkele waarde te hebben.
Profs? I don’t know! Die proberen alles wat nog niet op ‘de lijst’ staat.
Helaas druppelt dat vaak door naar de amateurs en daarna dus de recreanten, die een totaal andere fysiologie hebben.
Heb je weleens een tijd lang creatine gebruikt?
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
Dubbeldekker
02 sep 2025 19:26
Neen. En ik heb daar ook geen reden toe.
Ik baseer me op wat er over geschreven is in wetenschappelijke rapporten.
Ik heb het wel overwogen trouwens, vanwege mijn neuropathie, maar na wat onderzoek bleek dit toch net niet de juiste suppletie te zijn voor mijn aandoening.
Als anderen, en dan met name mensen die spieratrofie ervaren vanwege een neurologische aandoening, er baat bij hebben dan kan ik alleen maar hopen dat het hen helpt.
Mijn punt was dat een amateur, een toerist niet zou moeten experimenteren met deze supplementen zonder medische begeleiding!
-
nijkie
- Forum-lid HC
nijkie
02 sep 2025 22:27
Is het meetbaar of alleen maar voelbaar!
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
Dubbeldekker
02 sep 2025 22:43
nijkie schreef: ↑02 sep 2025 22:27
Is het meetbaar of alleen maar voelbaar!
Meetbaar impliceert een labtest. Voelbaar is nogal onderhevig aan interpretatie.
Ik verwacht niet dat beide bovenstaande testen hier op het forum een duidelijke conclusie gaan geven…
-
Orbea
- Forum-lid
Orbea
03 sep 2025 17:41
Jans schreef: ↑03 sep 2025 15:48
Klein_Verzet schreef: ↑03 sep 2025 14:52
Mijn bericht over een van de mogelijke bijwerkingen van Ibuprofen is verwijderd. Treurig !
Bedoel je echt dat het zonder dat je er van in kennis gesteld bent hier weg gehaald is?? Misschien dat diegene die het verwijderd heeft tekst en uitleg kan geven?
Behalve de site die jij noemde staat ook bij dehuisarts.nl dat het ook verslechterde nierfunctie kan veroorzaken.
Een verhoogde inname van creatine kan de creatininespiegels in het bloed verhogen, wat soms kan worden aangezien voor een belasting van de nieren, hoewel dit bij gezonde mensen niet het geval is.
-
Jans
- Forum-lid HC
Jans
03 sep 2025 17:49
Orbea schreef: ↑03 sep 2025 17:41
Klein_Verzet schreef: ↑03 sep 2025 14:52
Mijn bericht over een van de mogelijke bijwerkingen van Ibuprofen is verwijderd. Treurig !
Bedoel je echt dat het zonder dat je er van in kennis gesteld bent hier weg gehaald is?? Misschien dat diegene die het verwijderd heeft tekst en uitleg kan geven?
Behalve de site die jij noemde staat ook bij dehuisarts.nl dat het ook verslechterde nierfunctie kan veroorzaken.
Een verhoogde inname van creatine kan de creatininespiegels in het bloed verhogen, wat soms kan worden aangezien voor een belasting van de nieren, hoewel dit bij gezonde mensen niet het geval is.
De nieren gaan na het 40e levensjaar bij nagenoeg iedereen achteruit, dus wanneer komt het punt dat ze als "beschadigd" benoemd worden?
-
Orbea
- Forum-lid
Orbea
03 sep 2025 19:59
Jans schreef: ↑03 sep 2025 17:49
Orbea schreef: ↑03 sep 2025 17:41
De nieren gaan na het 40e levensjaar bij nagenoeg iedereen achteruit, dus wanneer komt het punt dat ze als "beschadigd" benoemd worden?
Trouwens een huisarts kijkt heel anders tegen supplementen aan het merendeel van de huisartsen weten niets over het gebruik van supplementen. Een goede sportarts daar heb ik veel meer vertrouwen in.
-
Jans
- Forum-lid HC
Jans
03 sep 2025 21:29
@Orbea, laat onze Belgische huisarts, in Frankrijk, nu ook een sportarts zijn. Maar gelukkig is die ook niet van al die supplementen en zelfs niet zo scheutig met recepten als veel Franse artsen.
-
1094
- Forum-lid