Ontluchten achterrem Ultegra lukt maar niet.
Hallo,
Ik ben bezig mijn achterrem te ontluchten van mijn Trek race fiets.
Ik volg de methode zoals Shimano die aan beveelt.
De rem komt goed op druk als deze gewoon recht op staat.
Nadat ik de fiets op zijn kop gezet heb om het achterwiel er weer in te doen wordt de rem greep snel weer sponzig en na een aantal keer kan ik hem weer in zijn geheel aantrekken tot aan het stuur.
Kan iemand mij vertellen wat ik fout doe of anders zou moeten doen?
Ik hoor het erg graag!
Groet, Bert.
Ik ben bezig mijn achterrem te ontluchten van mijn Trek race fiets.
Ik volg de methode zoals Shimano die aan beveelt.
De rem komt goed op druk als deze gewoon recht op staat.
Nadat ik de fiets op zijn kop gezet heb om het achterwiel er weer in te doen wordt de rem greep snel weer sponzig en na een aantal keer kan ik hem weer in zijn geheel aantrekken tot aan het stuur.
Kan iemand mij vertellen wat ik fout doe of anders zou moeten doen?
Ik hoor het erg graag!
Groet, Bert.
- CampaYolo
- Forum-lid
- Berichten: 1318
- Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
- Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust
Om te beginnen, het op de kop zetten van de fiets is een doodzonde.
Tip, fiets omhoog zetten (voorwiel omhoog) op een dusdanige manier dat je trapas hoger is dan de as van je achterwiel en dan ontluchten.
Tip, fiets omhoog zetten (voorwiel omhoog) op een dusdanige manier dat je trapas hoger is dan de as van je achterwiel en dan ontluchten.
Laatst gewijzigd door CampaYolo op 03 sep 2025 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.
Enkele oplossingen
- klauw losmaken van het frame (klauw blijft wel verbonden)
- fiets verticaal zetten (je zal het stuur even moeten losmaken zodat je de shifter recht kan zetten)
- tikken op de leidingen met iets (bijv. een steeksleutel)
- de "trekmethode" gebruiken zoals Campagnolo voorschrijft (bellen uit de klauw trekken met een spuit, remhandel moet hierbij ingedrukt zijn met een tie-wrap of een extra paar handen)
- geduld, gewoon elke 10 minuten 20x knijpen en dit 10x herhalen
Eens met CampaYolo, fiets op de kop zetten kan echt niet!!
- klauw losmaken van het frame (klauw blijft wel verbonden)
- fiets verticaal zetten (je zal het stuur even moeten losmaken zodat je de shifter recht kan zetten)
- tikken op de leidingen met iets (bijv. een steeksleutel)
- de "trekmethode" gebruiken zoals Campagnolo voorschrijft (bellen uit de klauw trekken met een spuit, remhandel moet hierbij ingedrukt zijn met een tie-wrap of een extra paar handen)
- geduld, gewoon elke 10 minuten 20x knijpen en dit 10x herhalen
Eens met CampaYolo, fiets op de kop zetten kan echt niet!!
Horizontaal toch?havana schreef: ↑03 sep 2025 11:31 Enkele oplossingen
- klauw losmaken van het frame (klauw blijft wel verbonden)
- fiets verticaal zetten (je zal het stuur even moeten losmaken zodat je de shifter recht kan zetten)
- tikken op de leidingen met iets (bijv. een steeksleutel)
- de "trekmethode" gebruiken zoals Campagnolo voorschrijft (bellen uit de klauw trekken met een spuit, remhandel moet hierbij ingedrukt zijn met een tie-wrap of een extra paar handen)
- geduld, gewoon elke 10 minuten 20x knijpen en dit 10x herhalen
Eens met CampaYolo, fiets op de kop zetten kan echt niet!!
Lees deze eens: viewtopic.php?t=99955
Dogma F
Gewoon langst onder ( met goede spuit )doorspoelen met olie tot in de trechter ( boven ). Daarna rustig de spuit terug trekken, en zorgen dat je de trechter niet leeg trekt. Bij Shimano heb ik nog nooit de remhandle ingekrepen bij deze methode.
Paar keer herhalen met een bleedblokje in de caliper. Het probleem ontstaat vaak als er lucht onderin bij de caliper zit.
Paar keer herhalen met een bleedblokje in de caliper. Het probleem ontstaat vaak als er lucht onderin bij de caliper zit.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 
Hier sluit ik mij bij aan. Zelf ook ooit eens heel lang aan het stoeien geweest. Fietsenmaker kreeg het ook niet voor elkaar. Achteraf denk ik een luchtbelletje in de caliper. Na bovenstaande optie geprobeerd te hebben bleef de rem strak. Zie ook tips van Havanarene schreef: ↑03 sep 2025 11:48 Gewoon langst onder ( met goede spuit )doorspoelen met olie tot in de trechter ( boven ). Daarna rustig de spuit terug trekken, en zorgen dat je de trechter niet leeg trekt. Bij Shimano heb ik nog nooit de remhandle ingekrepen bij deze methode.
Paar keer herhalen met een bleedblokje in de caliper. Het probleem ontstaat vaak als er lucht onderin bij de caliper zit.
Nee verticaal. Lucht wil naar boven. Daarom is een voorrem ook veel makkelijker te ontluchten.Ramon73 schreef: ↑03 sep 2025 11:39Horizontaal toch?havana schreef: ↑03 sep 2025 11:31 Enkele oplossingen
- klauw losmaken van het frame (klauw blijft wel verbonden)
- fiets verticaal zetten (je zal het stuur even moeten losmaken zodat je de shifter recht kan zetten)
- tikken op de leidingen met iets (bijv. een steeksleutel)
- de "trekmethode" gebruiken zoals Campagnolo voorschrijft (bellen uit de klauw trekken met een spuit, remhandel moet hierbij ingedrukt zijn met een tie-wrap of een extra paar handen)
- geduld, gewoon elke 10 minuten 20x knijpen en dit 10x herhalen
Eens met CampaYolo, fiets op de kop zetten kan echt niet!!
Lees deze eens: viewtopic.php?t=99955
De methode vanaf 7:50 is vrij simpel en effectief (naar mijn ervaring):
https://youtu.be/brLF56banjs?si=1dA7sWhDgHq8FdgI&t=475
https://youtu.be/brLF56banjs?si=1dA7sWhDgHq8FdgI&t=475
Gazelle Team TVM \'99
Dank jullie wel voor de vele reacties en tips.
Ik bedoel met de fiets op zijn kop zetten, nadat alles ontlucht is en ik goede druk voel op de handel. Ik ga er vanuit dat dan alles goed is.
Ik moet dan de fiets op zijn kop zetten om het achterwiel weer in mijn fiets te zetten. Eigenlijk doe je het zelfde nadat je b.v. een lekke band gehad heb.
Ik vermoed dat ik hierover niet helemaal duidelijk ben geweest. Of....
Groet,
Bert.
Ik bedoel met de fiets op zijn kop zetten, nadat alles ontlucht is en ik goede druk voel op de handel. Ik ga er vanuit dat dan alles goed is.
Ik moet dan de fiets op zijn kop zetten om het achterwiel weer in mijn fiets te zetten. Eigenlijk doe je het zelfde nadat je b.v. een lekke band gehad heb.
Ik vermoed dat ik hierover niet helemaal duidelijk ben geweest. Of....
Groet,
Bert.
Ik heb naar dit filmpje gekeken. Ik begrijp alleen niet of dan alle lucht er uit is? Ik ga het uitproberen. Ik hou jullie op de hoogte.c.zaballa schreef: ↑03 sep 2025 17:56 De methode vanaf 7:50 is vrij simpel en effectief (naar mijn ervaring):
https://youtu.be/brLF56banjs?si=1dA7sWhDgHq8FdgI&t=475
- CampaYolo
- Forum-lid
- Berichten: 1318
- Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
- Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust
Voor mijn part is je hele velg dubbel gevouwen. Dat is nog steeds geen excuus om je fiets op zijn kop te zetten.
Als je met hoge snelheid een bocht in stuurt ben je erg afhankelijk van je materiaal.
Zodoende moet de fiets als verlengstuk van jezelf worden gezien en niet als los object.
Deze symbiose tussen mens en materiaal is de basis van fietsen.
Het op de kop zetten van de fiets is pure disrespect naar het materiaal onder je kont.
Alsof je een baby op zijn buik in bad legt.
Disclaimer! Neem mijn geneuzel met een knipoog.
Als je met hoge snelheid een bocht in stuurt ben je erg afhankelijk van je materiaal.
Zodoende moet de fiets als verlengstuk van jezelf worden gezien en niet als los object.
Deze symbiose tussen mens en materiaal is de basis van fietsen.
Het op de kop zetten van de fiets is pure disrespect naar het materiaal onder je kont.
Alsof je een baby op zijn buik in bad legt.
Disclaimer! Neem mijn geneuzel met een knipoog.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.
CampaYolo schreef: ↑03 sep 2025 20:09 Voor mijn part is je hele velg dubbel gevouwen. Dat is nog steeds geen excuus om je fiets op zijn kop te zetten.
Als je met hoge snelheid een bocht in stuurt ben je erg afhankelijk van je materiaal.
Zodoende moet de fiets als verlengstuk van jezelf worden gezien en niet als los object.
Deze symbiose tussen mens en materiaal is de basis van fietsen.
Het op de kop zetten van de fiets is pure disrespect naar het materiaal onder je kont.
Alsof je een baby op zijn buik in bad legt.
Disclaimer! Neem mijn geneuzel met een knipoog.![]()
Hoe ga je dan te werk als je een lekke band hebt?