BB-RS501 trapas vervangen voor een BBR60
Hoi Fietsspecialisten,
Ik ben mijn binnenfiets aan het klaarmaken voor de zoldertrainingen.
Omdat er speling op de trapas zat, heb ik een nieuwe besteld ter vervanging van de huidige.
In de fiets zat een BB-RS501 (37x24 BSA), en deze wilde ik vervangen door een SM-BBR60.
De oude trapas heb ik verwijderd, alles goed schoongemaakt en de nieuwe cups met het juiste aanhaalmoment gemonteerd. Tot zover geen probleem.
Daarna heb ik het crankstel (Shimano 105) geplaatst. De as schoof soepel door de lagers, maar het leek alsof hij niet ver genoeg doorstak, zelfs niet na een paar tikken met de rubber hamer. Toen ik de linker crankarm wilde monteren, bleek dit ook: het borglipje tussen de twee boutjes wilde niet in het gaatje vallen, wat aangeeft dat de crankarm niet diep genoeg op de as zit.
Om te testen heb ik alles weer los gehaald en de crank los in beide trapassen gestoken. Met de oude BB-RS501 ging het zonder problemen – het borglipje viel netjes in het gaatje. Met de nieuwe SM-BBR60 lukt dat niet; het scheelt net een paar millimeter.
Mijn vraag: begrijpt iemand dit probleem? Deze twee trapassen zouden toch volledig compatibel moeten zijn?
Bedankt alvast voor jullie hulp.
Groeten Hugo
Ik ben mijn binnenfiets aan het klaarmaken voor de zoldertrainingen.
Omdat er speling op de trapas zat, heb ik een nieuwe besteld ter vervanging van de huidige.
In de fiets zat een BB-RS501 (37x24 BSA), en deze wilde ik vervangen door een SM-BBR60.
De oude trapas heb ik verwijderd, alles goed schoongemaakt en de nieuwe cups met het juiste aanhaalmoment gemonteerd. Tot zover geen probleem.
Daarna heb ik het crankstel (Shimano 105) geplaatst. De as schoof soepel door de lagers, maar het leek alsof hij niet ver genoeg doorstak, zelfs niet na een paar tikken met de rubber hamer. Toen ik de linker crankarm wilde monteren, bleek dit ook: het borglipje tussen de twee boutjes wilde niet in het gaatje vallen, wat aangeeft dat de crankarm niet diep genoeg op de as zit.
Om te testen heb ik alles weer los gehaald en de crank los in beide trapassen gestoken. Met de oude BB-RS501 ging het zonder problemen – het borglipje viel netjes in het gaatje. Met de nieuwe SM-BBR60 lukt dat niet; het scheelt net een paar millimeter.
Mijn vraag: begrijpt iemand dit probleem? Deze twee trapassen zouden toch volledig compatibel moeten zijn?
Bedankt alvast voor jullie hulp.
Groeten Hugo
- Mehekachtohapi
- Forum-lid
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
Vreemd probleem inderdaad. Ik had gisteren bij een Ultegra 6700 triple crank ook dat bij het monteren in een SM-BBR60 BB de NDS net niet ver genoeg op de as kon. Lijkt alsof er een spacer geplaatst moet worden. Maar die zat nergens bij en ik kon online ook zo gauw niets vinden hierover. Testen met een 105 compact crank ging wel goed. daar sloot alles gewoon aan. Ik heb er nu for the time being maar een hele dunne 1 inch balhoofdspacer tussen gezet en dat werkt goed. Nu op zoek naar de juiste oplossing.
Is jouw 105 een dubbel of een triple crank?
Is jouw 105 een dubbel of een triple crank?
Op de FC-6703 hoort inderdaad een 3 mm spacer aan de NDS-zijde, zie onderdeeltje nr. 6 op https://si.shimano.com/en/pdfs/ev/FC-67 ... -2979A.pdfMehekachtohapi schreef: ↑02 sep 2025 09:37 Vreemd probleem inderdaad. Ik had gisteren bij een Ultegra 6700 triple crank ook dat bij het monteren in een SM-BBR60 BB de NDS net niet ver genoeg op de as kon. Lijkt alsof er een spacer geplaatst moet worden. Maar die zat nergens bij en ik kon online ook zo gauw niets vinden hierover. Testen met een 105 compact crank ging wel goed. daar sloot alles gewoon aan. Ik heb er nu for the time being maar een hele dunne 1 inch balhoofdspacer tussen gezet en dat werkt goed. Nu op zoek naar de juiste oplossing.
Is jouw 105 een dubbel of een triple crank?
Factor O2 / Surly Cross Check
@TS, sluiten de cups van de BBR60 wel helemaal aan tegen het frame na installatie? Misschien is het frame niet gevlakt ter plaatse en zorgt de scheefstand van de cups ervoor dat de crankas er niet ver genoeg doorheen past. Waarom dat bij de BBR60 wel problemen oplevert en bij de RS501 niet, is mij dan wel weer een raadsel (strakkere toleranties?). Heb je de crankas een beetje ingevet? Misschien helpt dat nog voor het laatste stukje...
Factor O2 / Surly Cross Check
- Mehekachtohapi
- Forum-lid
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
Dank @Chefske! Maar helaas is het probleem van TS dan nog niet opgelost...
Op de product foto's op de Shimano website lijken, maar foto's kunnen bedrieglijk zijn, de lagerschalen van de BBR60 dikker dan die van de RS501. Dus de overall breedte net wat groter. Ik zou zeggen vergelijk met de schuifmaat eens de dikte van de lagerschalen van beide modellen. Als die van de BBR60 dikker zijn kan dat verklaren waarom je as niet past. Misschien heb je aan een van de kanten DS en NDS een andere spacer nodig.
Beetje mosterd na de maaltijd, maar kun je de buiten-buiten maat in gemonteerde toestand niet vrij eenvoudig met een schuifmaat meten?
Moet je wel weer de- en monteren.
Overigens heb ik ringetjes/rubbertjes over, waarvan ik geen idee heb waar ze vandaan komen en waar ze zouden horen. Maar verdacht makkelijk om een 24mm as passen.
Moet je wel weer de- en monteren.
Overigens heb ik ringetjes/rubbertjes over, waarvan ik geen idee heb waar ze vandaan komen en waar ze zouden horen. Maar verdacht makkelijk om een 24mm as passen.
Niet zijken maar reiden !
Waarom lees ik elke keer over 'ringetjes' en 'spacers'?
De TS heeft juist het probleem dat zijn BB breder is dan zijn oude en dat daardoor de linker crank niet vergenoeg over de as komt.
Dat los je niet op met een 'spacer'.
De TS heeft juist het probleem dat zijn BB breder is dan zijn oude en dat daardoor de linker crank niet vergenoeg over de as komt.
Dat los je niet op met een 'spacer'.