Lekke banden-bal 2024/5
Vanochtend om 6.30, klaar voor vertrek naar werk, achterband zacht. Vreemd, zondag 120km gereden, niks gemerkt. Kan nooit een groot lek zijn. Opgepompt, uurtje later op werk voelde de band nog net zo hard aan.
Om 1630 weer zacht, opnieuw opgepompt met vloerpomp. Thuis merkbaar zachter. Zat er een heel dun naaldje/doorntje in, miniscuul gaatje. Binnenband ontvet en toen was er geen gaatje meer te vinden!?!?! Nog nooit meegemaakt....
Nieuwe binnenband, ik dacht een hoop voorraad te hebben.....2 stuks 40mm ventiel, onbruikbaar, een rode binnenband waarvan ik me niet kan herinneren waar die vandaan komt, helemaal verschrompeld en aan elkaar geplakt.
Dan een Michelin groene latex Biba met 60mm ventiel erop. Die ging stuk bij oppompen

Nog een zelfde binnenband op voorraad, die deed het wel goed.
Vier binnenbanden gebruikt om 1 te vervangen, nou chapeau.
Om 1630 weer zacht, opnieuw opgepompt met vloerpomp. Thuis merkbaar zachter. Zat er een heel dun naaldje/doorntje in, miniscuul gaatje. Binnenband ontvet en toen was er geen gaatje meer te vinden!?!?! Nog nooit meegemaakt....
Nieuwe binnenband, ik dacht een hoop voorraad te hebben.....2 stuks 40mm ventiel, onbruikbaar, een rode binnenband waarvan ik me niet kan herinneren waar die vandaan komt, helemaal verschrompeld en aan elkaar geplakt.
Dan een Michelin groene latex Biba met 60mm ventiel erop. Die ging stuk bij oppompen
Nog een zelfde binnenband op voorraad, die deed het wel goed.
Vier binnenbanden gebruikt om 1 te vervangen, nou chapeau.
Dogma F
-
Patrick VB
- Forum-lid
Aan 4 stuks ben ik nog niet geraakt, maar aan 3 wel.
De gesprekken met zogezegde goden zijn op dat moment niet voor publicatie geschikt
.
De gesprekken met zogezegde goden zijn op dat moment niet voor publicatie geschikt
Tsja, oude zooi bewaren, niks controleren, en later verwachten dat alle voorraad zich automatisch aanpast aan de huidige tijd.Patrick VB schreef: ↑25 aug 2025 21:51 Aan 4 stuks ben ik nog niet geraakt, maar aan 3 wel.
De gesprekken met zogezegde goden zijn op dat moment niet voor publicatie geschikt.
De 40mm ventielen was nog iets van mijn vorige fiets, lage velgen en 40mm ventiel was daar perfect op. Past niet meer op 45mm hoge velgen, die 2 binnenbandjes had ik allang weg moeten geven/gooien. En die ene rode biba veel te lang bewaard, maar in een nieuw doosje gestoken. Dan valt het niet op dat je oude meuk hebt liggen. Deze week nog eens schoon schip maken
Dogma F
-
Patrick VB
- Forum-lid
Te kort ventiel ...
Ik heb dat zelfs onderweg al meegemaakt. Andere wielen in de fiets, herstelmateriaal niet aangepast. En dan rij je lek, je hebt alles bij maar onmogelijk om op te blazen.
Resultaat: taxi bellen (alias zoon
)
Toevallig net de dag dat we met z'n allen naar een sjieke trouwpartij moeten en mijn fietstochtje vooraf al met gefronste wenkbrauwen werd onthaald.
Applaus op alle banken, vooral door de kopvrouw die op dat ogenblik bij de kapper zat.
Alhoewel de ventiellengte sindsdien in orde is, zit nu ook een ventielverlenger in de reserve kit.
Ik heb dat zelfs onderweg al meegemaakt. Andere wielen in de fiets, herstelmateriaal niet aangepast. En dan rij je lek, je hebt alles bij maar onmogelijk om op te blazen.
Resultaat: taxi bellen (alias zoon
Toevallig net de dag dat we met z'n allen naar een sjieke trouwpartij moeten en mijn fietstochtje vooraf al met gefronste wenkbrauwen werd onthaald.
Applaus op alle banken, vooral door de kopvrouw die op dat ogenblik bij de kapper zat.
Alhoewel de ventiellengte sindsdien in orde is, zit nu ook een ventielverlenger in de reserve kit.
Zondag weer lek gereden, achterband. Helemaal klaar met Vittoria Next (of is het NXT ?), op een rit of 10-12 al twee keer lek gereden. En lek op een redelijk ongebruikelijke manier. Een keer een heel dun scherfje steen of naaldje erin, zondag een redelijk grof stukje steen erin.
Toch weer de vertrouwde GP5000 erop gelegd, ben ik hopelijk van het gezeur af. Jammer om een vrij nieuwe band af te danken.
Toch weer de vertrouwde GP5000 erop gelegd, ben ik hopelijk van het gezeur af. Jammer om een vrij nieuwe band af te danken.
Dogma F