Favero Assioma Pro RS
Ghehe; ik vermoedde al zoiets, maar wilde optie dat ik zelf ouwe zak wordt (ben?) even open houden 
Dank voor de diverse invalshoeken. We gaan ns kijken wat we kunnen vinden.
Dank voor de diverse invalshoeken. We gaan ns kijken wat we kunnen vinden.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
Pedalen wisselen met je fietsmaatje, of indien mogelijk jij op zijn fiets en hij op jou fiets.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
Hebben jullie allebei wel je cranklengte ingesteld in je Wahoo/Garmin?fietsslak schreef: ↑30 aug 2025 22:12 Even een kickje ivm een (mij) vreemd fenomeen:
Ik rij zelfde 100km (30,7km/u gem) met een fietsmaatje die vergelijkbaar gebouwd is, maar 10cm langer. Kop-over-kop, maar wind tegen doe ik meeste kopwerk (proefondervindelijk rij ik iets makkelijker hard).
Zelf rij ik op niet-aero fiets met lage wielen, maatje op een aerofiets+50mm velgen.
Mijn gemiddelde: 181W (Assioma Duo). Maatje; 220W (Assioma Pro RS).
Nou snap ik dat dingen niet helemaal vergelijkbaar zijn, maar: is dat normaal?
If you don't set the correct crank length for your Favero Assioma power meter, your power readings will be inaccurate. The default setting is 172.5mm, so if your crank length differs, you'll see an error in your power output, typically around 1% for every millimeter difference. This inaccuracy is because the pedals need the crank length to correctly convert the measured torque into watts, so you must set the correct length in your bike computer or head unit to ensure accurate data
Late toevoeging, hier hetzelfde. Uit doos binnen 200 km een fluitend vogeltje. Weinig vet op de assen dus dat was snel hersteld.DDX schreef: ↑22 aug 2025 16:47 Na zo'n 500km begon er een vogeltje mee te vliegen tijdens het fietsen.
Dus ook ik had er dus last van....
Pedaal uit elkaar gehaald en er zat eigenlijk geen vet oid op.
Helaas bij het in elkaar zetten. (eerder bij het uit elkaar halen, want zat wel erg vast) ging er wat mis bij schroefdraad/dopje en kreeg ik die niet meer vast.
Dus dura ace pedalen er weer op en zo tijdens vakantie verder gefietst.
Heb inmiddels weer nieuw dopje/schroefje dus binnenkort gaan de favero's er weer op.
[/quote]
Late toevoeging, hier hetzelfde. Uit doos binnen 200 km een fluitend vogeltje. Weinig vet op de assen dus dat was snel hersteld.
[/quote]
heb ook een fluitend vogeltje dat meevliegt. Kan je me uitleggen wat je precies gedaan hebt? zitten de tools om de as eruit te draaien bij de pedalen?
Late toevoeging, hier hetzelfde. Uit doos binnen 200 km een fluitend vogeltje. Weinig vet op de assen dus dat was snel hersteld.
[/quote]
heb ook een fluitend vogeltje dat meevliegt. Kan je me uitleggen wat je precies gedaan hebt? zitten de tools om de as eruit te draaien bij de pedalen?
Tot je pech hebt dat dopje niet meer vast wilt zoals ik had...
Maar las op weightweenies dat het net ff anders zit, even paar quotes (https://weightweenies.starbike.com/foru ... p?t=177995)
Maar las op weightweenies dat het net ff anders zit, even paar quotes (https://weightweenies.starbike.com/foru ... p?t=177995)
We have identified that a production batch of the Assioma PRO RS had insufficient amounts of grease applied during assembly. This has led to noise issues due to the lack of proper interaction between the rubber o-ring and the steel.
To address this, we are preparing a dedicated PDF guide that will help improve the ease of interaction between these components. In the meantime, we would be happy to send you a new set of seals along with a step-by-step guide in PDF format for greasing and replacement procedures.
Have Favero put out anything publicly yet (beyond the above email) concerning the revised oil seals, i.e. a method to apply for a new set for early-adopters.
A drop of oil will get rid of the "chirping noise", which is caused by the oil seal (likely the oil seal to pedal interface). Oil is fine for that, though I'd be careful not to use something with solvents which can damage the seal. I silicone-based o-ring lubricant would be ideal.
That's not going to do anything for the lack of grease inside some of them (which seems that have been confirmed by Favero). Mine felt rough and "dry", and there was some visible scarring on the axle after very little use. I mentioned this a couple of times, but since the thead is long, it bears repeating: these are two separate issues. Opening the pedals and greasing them does allow you to solve both, but a drop of oil on the oild seal won't do anything if your needle bearing is running dry on the spindle...
For the aluminum bolt, I did not use a torqe wrench. I used a good quality t-handle hex wrench, which allowed me to extert inward pressure during both tightening and loosening the bolt. This helps ensure that it's not going to round it out. It's an aluminum bolt without a lot of tool engagement, so yeah, you have to be careful. The risk is really during removal though, since breakaway torque is always going to be higher. I definitely erred on the side of "low" when tightening it. I think this is a safer way to go. There's very little risk in damaging the threads (an aluminim bolt this size should be able to easily withstand more than double the specified torque--the pain point isn't the threads, it's the head). This is why using a torque wrench in this application really isn't a great idea, as witnessed by the number of people rounding out the bolt head. You're better off exerting inward pressure vs. worrying about torque values, IMO.
For the plastic end cap I didn't go much past finger tight. I think finger tight with teflon tape would actually be the safest way to do it.
Favero sent me two new oil seals and *steel* screw caps. Looks like they’re ditching aluminum...
