Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Tubus vega montage tips

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 26 aug 2025 20:54

Volgende week staat er een bike pack weekend voor de deur.

Het werd dus hoog tijd om te kijken of de tubus vega past.

De gebruiksaanwijzing is vrij summier. Nu is het gelukt om hem te monteren. Alleen de zijgeleiders zijn te lang, ze steken ook boven de drager uit.

Tevens vond ik dat de stangetjes (zijgeleiders) vrij schuin stonden. Tijdens het monteren was ik een beetje bang voor de schroefdraad van mijn frame. Dit verliep uiteindelijk prima, al staat er wel behoorlijk wat spanning op.

Is dit normaal en moet ik de zijgeleiders inkorten of zijn er andere stangetjes/geleiders wel welke direct passen?

Afbeelding

Afbeelding

pino
Forum-lid HC

pino 26 aug 2025 21:04

Ja. Die moet je inkorten. 3 x meten, 1 x zagen.
Met een rubber ring tussen staande achtervork en stangetje haal je er al wat spanning af.
Niet zijken maar reiden !

abdr
Forum-lid

abdr 26 aug 2025 23:43

Geen rubberen ringen gebruiken, dat is een recept voor gebroken bouten, maar de stangen plooien zodat ze mooi plat op staande achtervork liggen. Je moet ook zorgen dat ze recht onder de drager komen, niet zo schuin als nu want dan staat dat blokje niet correct vast in die rail. Verder moeten de stangen ook ingekort worden. Je kan die stangen altijd nieuw kopen, het is de bedoeling dat je die aan jouw fiets aanpast.

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 27 aug 2025 13:32

In de gebruiksaanwijzing stond inderdaad dat het gedeelte waaraan de busjes gemonteerd zijn max 10 graden mag zijn, dit is nu eerder 45 graden.

Als ik het goed begrijp dan moet ik deze dus op 10 graden monteren en de stangetjes gaan buigen. In mijn geval zal ik de stangetjes naar buiten en naar beneden moeten buigen.

Wellicht nog een tip hoe ik deze het beste kan buigen zonder dat deze breken/beschadigen?
Kan ik deze bv het beste buigen tijdens montage, of moet ik dat vooraf al doen (vermoed het laatste).

evilhomer
Forum-lid

evilhomer 27 aug 2025 14:54

Zeker niet gemonteerd. Ik heb destijds een bankschroef gebruikt. Geen 10mm pijpenbuiger voorhanden en ik betwijfel ook of dat was gelukt met die massieve staafjes. Ik moest een dubbele buiging aanbrengen (horizontaal en verticaal) en dat was wel echt een k-klus om goed te krijgen…
t.a.f.k.a.e.h.

abdr
Forum-lid

abdr 27 aug 2025 20:41

Bankvijs en een rubber hamer is de beste optie. Je hoeft geen schrik te hebben dat die stangen breken, 8mm massief alu breekt niet zo snel.

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 28 aug 2025 13:17

Bedankt voor alle reacties!

Met wat buigen en hameren zit hij er inmiddels goed op (althans dat denk ik).

Ik moet alleen nog de stangetjes inkorten. Dit is vooral vanuit esthetisch oogpunt neem ik aan? Ze zitten namelijk niet meer in de weg.

Ik vraag me nog wel af hoe ver ik ze moet inkorten. Ik zat zelf te denken 1.5cm achter het busje waar ze door gaan. Is dat correct?

pino
Forum-lid HC

pino 28 aug 2025 13:28

De plastic sluitdopjes moeten er nog op kunnen en dan een centimeter meer?
Niet zijken maar reiden !

jwkeij
Forum-lid

jwkeij 28 aug 2025 18:29

1 cm wordt, ook door andere merken, wel aangeraden.
Aanvulling: Maar waarom zitten die oogjes zo laag op het frame? Degene die dit ontworpen heeft, gaat niet op fietsvakantie
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

Plaats reactie