Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Op de terugweg......(ouder worden)

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 26 aug 2025 17:19

nijkie schreef: 26 aug 2025 17:11
53x11 schreef: 26 aug 2025 16:37 Je zou toch hopen dat met ouder worden tenminste het trieste bijhouden van gemiddeldes over een rondje tot het verleden zou behoren. Scheelt een hoop stress, ergernis (voornamelijk van andere weggebruikers, waar denk je dat de term "wielerterrorist" vandaan komt?) en, mocht je dat belangrijk vinden, je traint nog een stuk effectiever ook als gemiddelde NIET de maat is waarop je je inspanningen baseert.
Gemiddeldes zijn voor time-trials, en vooruit, voor Strava segmentjes die een beetje logisch gekozen zijn, niet voor een rondje vanaf de voordeur.

(oeps, wat zeg ik nu...?)
Op de clubritten gebruik ik het wel, zodat we in de range blijven wat we als club hebben afgesproken. Hou je je er niet aan volgende rit andere groep.
Dus 53x11, je hoeft helemaal niet oud te zijn om je er druk over te maken.

jakkel
Forum-lid

jakkel 26 aug 2025 17:28

raven14 schreef: 26 aug 2025 16:45 Ik ben het er helemaal mee eens - heb standaard op mijn wahoo scherm geen actuele en gemiddelde snelheid in beeld.
Ik wel, maar eigenlijk kijk ik daar tijdens het rijden nagenoeg niet naar. Combinatie actuele hartslag/actuele wattages wel. Gemiddelde hartslag en gemiddelde wattage staat niet op m'n scherm. Dat zie ik pas achteraf.
Gemiddelde snelheid zegt, bewijst eigenlijk ook niet veel. Watt/kg tegen een bepaalde hartslag is een veel betere indicatie van hoe het met de conditie gesteld is.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 26 aug 2025 18:04

Daar kijk ik ook niet meer naar, maar dat is meer uit zelfbescherming voor mijn ego :lol:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 26 aug 2025 18:31

Ik probeer mezelf te verplichten om pas na een uur naar avs te kijken. Anderzijds, als ik het niet doe weet ik aan de hand van verstreken tijd en gereden afstand wel ongeveer wat het gemiddelde is.
Toegegeven, we zijn er allebei wel mee bezig.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 26 aug 2025 18:52

Patrick VB schreef: 26 aug 2025 18:31 Ik probeer mezelf te verplichten om pas na een uur naar avs te kijken. Anderzijds, als ik het niet doe weet ik aan de hand van verstreken tijd en gereden afstand wel ongeveer wat het gemiddelde is.
Toegegeven, we zijn er allebei wel mee bezig.
Bedoel je met avs de Aalster Viets Stentor (het plaatselijk fietskrantje) of iets anders . . . bijv. kramp in je vingers :roll: ?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 26 aug 2025 22:56

AVS, stond op oeroude fietscomputers (met een magneetje!) voor average speed oftewel gemiddelde snelheid.
Maar dat wist je vermoedelijk ook wel.

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 27 aug 2025 08:40

53x11 schreef: 26 aug 2025 16:37 Je zou toch hopen dat met ouder worden tenminste het trieste bijhouden van gemiddeldes over een rondje tot het verleden zou behoren. Scheelt een hoop stress, ergernis (voornamelijk van andere weggebruikers, waar denk je dat de term "wielerterrorist" vandaan komt?) en, mocht je dat belangrijk vinden, je traint nog een stuk effectiever ook als gemiddelde NIET de maat is waarop je je inspanningen baseert.
Gemiddeldes zijn voor time-trials, en vooruit, voor Strava segmentjes die een beetje logisch gekozen zijn, niet voor een rondje vanaf de voordeur.

(oeps, wat zeg ik nu...?)
Ik heb m'n Strava er bij genomen en m'n laatste weekendritjes gezocht en gekeken wat m'n gemiddelde was, want ik zou het begot niet kunnen gezegd hebben. Maar wat mij betreft zal ik niet rouwig zijn als Strava segmenten afschaft.

Maar doen alsof snelheid niets meer betekent is ook onzin. Kunnen we vanaf 45 dus allemaal weer op een stalen fietsen van 15 kilo met 4 versnellingen kruipen ;) Want dat gaat ook, alleen trager.

En er zijn genoeg lokale wegen waar je kan doorrijden ook zonder wieleterrorist te zijn. Het zijn trouwens bijna altijd groepsritten die medegebruikers op hun zenuwen werken. Bij mij zijn het dan vooral weer onoplettende zomerfietsers die overal kijken, behalve voor zich of plots het midden van het fietspad een goeie plaats vinden om even te stoppen. Maar dit neigt alweer naar offtopic.

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 27 aug 2025 08:46

koeroeur schreef: 27 aug 2025 08:40 En er zijn genoeg lokale wegen waar je kan doorrijden ook zonder wieleterrorist te zijn. Het zijn trouwens bijna altijd groepsritten die medegebruikers op hun zenuwen werken. Bij mij zijn het dan vooral weer onoplettende zomerfietsers die overal kijken, behalve voor zich of plots het midden van het fietspad een goeie plaats vinden om even te stoppen. Maar dit neigt alweer naar offtopic.
Wellicht niet. Ik reed vroeger altijd in groepjes en dat moest hard. Naarmate ik ouder werd, ben ik alleen gaan rijden. De rust, even alleen zijn, niet op andere fietsers hoeven letten, hard als ik hard wil, rustig als ik rustig wil, ben ik met het verstrijken van de jaren enorm gaan waarderen. Vroeger kwam ik met adrenaline in mijn lijf thuis, nu met een leeg hoofd. Ik weet niet of dat leeftijd is, of dat mijn karakter langzaam verandert is. Wellicht beiden.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

synapse
Forum-lid

Gebruikersavatar synapse 27 aug 2025 09:24

Driekwart van mijn ritjes rij ik met mijn zoon, dochter, of met z'n drieën.
Die ritjes gebruiken we tegenwoordig om bij te praten, vroeger werd er wel wat meer geracet.
Daardoor zijn die rijtjes altijd in D1. en dat bevalt ons alle drie erg goed.
Als ik alleen fiets dan wil ik vaak wel een intervalletje doen, of wat harder doorfietsen met tegenwind.
Dat zie ik meer als training om met hun mee te kunnen blijven fietsen.
Courir c'est mourir un peu

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 27 aug 2025 09:45

De gemiddelde snelheid interesseert me oprecht geen moer, en dat is toch wel een beetje met de jaren gekomen merk ik :-). Het is leuk om binnen het beschikbare tijds-window een mooi rondje te kunnen rijden, maar of dat nou met 25 of 35 km/u is zal me echt jeuken. De ene keer heb ik zin om wat meer door te fietsen en de andere keer niet, en dan doe ik het rustiger aan. Ik moet er wel bij vertellen dat dit jaar mijn racefiets kilometers praktisch nul zijn. Ik fiets veel op de woon-werk fiets, op de XC-MTB (daar is de gemiddelde snelheid sowieso vooral afhankelijk van de omstandigheden) en in het buitenland op de DH-MTB (daar is hard gaan natuurlijk leuk, maar snelheid zegt ook helemaal niets; op de moeilijkste, en leukste, trails ga je over het algemeen het traagst). Op de woonwerk fiets en downhill bak zit geeneens een km teller, op de XC fiets wel, maar daar kijk ik eigenlijk nooit op.
Ik neem weliswaar alles op op Strava, maar dat is vooral omdat ik het leuk vindt bij te houden hoeveel ik fiets, waar ik geweest ben, en om nog eens terug te kijken (ik hang er meestal wat plaatjes bij). Volgens mij snapt Strava mijn intenties, want gemiddelde snelheid staat er nooit bij geplot. :-)
(OK, vooruit, in het bikepark vind ik het wel leuk om te zien dat deze ouwe l*l by far niet de traagste is, al weet ik ook wel dat de echte goede rijders nauwelijks Strava gebruiken)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 27 aug 2025 11:35

Dus eigenlijk gaat het toch om snelheid, maar dan iets anders en niet op de weg.

Kilowatt
Forum-lid

Gebruikersavatar Kilowatt 27 aug 2025 11:44

Ik kijk wel naar gemiddeldes en vermogen / HF. Puur voor de cijfertjes, ik vind het interessant om te zien wat voeding/training/werken/slaap/LEEFTIJD :mrgreen: met de vooruitgang / achteruitgang doet. Dat ik af en toe niet een viaduct op kan knallen vanwege medeweggebruikers vind ik niet erg.
older Budweiser

Plaats reactie