Ik liep de Coopertest in 12 minuten
De gymleraar kwam naar mij toe: "ik dacht wel dat jij hard zou lopen, maar 3800 meter met die koeienpoten....)
Ik heb een paar dagen amper een trap kunnen lopen
Fiets Magazine nr. 11-2025 is nu verkrijgbaar! Bestel jouw exemplaar zonder verzendkosten in onze shop, voor jezelf of als cadeau voor iemand anders!

Off topic reactiebartdr schreef: ↑20 aug 2025 13:08 Over welke leeftijd spreken we dan? Want dan gok ik toch dat het geheugen ook wat te leiden heeft![]()
De vergelijking is misschien wat scheef, maar met 3min/km loop je in België als scholier (16-17jaar, maar doe maar 17jaar) man net niet in de top 100aller tijden op de 3000m, plaats 70 is 8:35, dat is +-2:50/km. Dan zou het mij sterk lijken dat we hier plots allemaal tot dat clubje gaan behoren. Scholieren trainen doorgaans al een jaar of 4 redelijk specifiek en die houden dat tempo geen extra kilometer vol.
Coopertesten van >3500m zijn echt uitzonderlijk voor ongetrainde lopers en het verschil tussen getrainde en ongetrainde lopers is best groot. VO2max schatting is (afstand-500)/45. Met 3500m zit je aan 66, 4000m is 77. Vanaf 65 kom je in de buurt van duursport profatleet, 75+ VO2max ben je onder profs ook geen meelopertje meer.
Maar goed, genoeg off topic.
Waar ik wel veel schrik voor heb is de jeugd die steeds minder beweegt. Die gaan de weerbots nog veel sneller krijgen.
mmm begin nu eerlijk gezegd wel te twijfelen of ik die 4000m niet wat overdreven heb in mijn hoofd. Is ook alweer 25 jaar geleden.Klein_Verzet schreef: ↑20 aug 2025 13:16 "Hoe ouder je wordt, hoe beter je was?"
Zelfs de 16jarige Evenepoel zou geen 4000m op de Coopertest halen met zijn 1u16min op de Halve.