Hi allen,
Ik wil voor in de bergen een shimano 11-speed cassette vervangen.
Nu zit er een 11-30 op en zou graag een 11-34 steken voor een vakantie in Frankrijk, met een 39/53 voor.
Het is een GS derailleur dus als ik het goed heb moet dat kunnen.
Heb forum beetje afgezocht en denk dat het kan zonder de ketting te vervangen, is dit correct?
Maakt het veel uit of ik de Ultegra of 105 cassette neem, waarschijnlijk wissel ik na de vakantie weer terug want in NL zijn de kleinere stappen fijner lijkt me.
Zijn er verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden?
Gaat om een Shimano Ultegra DI2 groep.
Shimano 11-34 cassette
Ik heb een paar weken in Frankrijk bij de decathlon een 11-34 van microshift van 3 tientjes gekocht. En ik had een 11-28. Zonder ketting wisselen vervangen, ging prima. 105 voor die paar ritten op vakantie hoeft niet echt.
Ik rijdt trouwens wel mechanisch, weet niet of dat uitmaakt. Inmiddels in nederland terug en de 28 er weer op, werkt hier fijner.
Ik rijdt trouwens wel mechanisch, weet niet of dat uitmaakt. Inmiddels in nederland terug en de 28 er weer op, werkt hier fijner.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Moet in principe kunnen, al zal je misschien de derailleur wat moeten aanpassen.
Of de lengte van je huidige ketting voldoet met een 11-34 cassette, hangt af van de kettinglengte die je nu hebt. Lastig om te beoordelen zonder die kennis, zou het gewoon proberen. De kritische combinatie is grote krans achter met grote kettingblad voor, of kun je die mogelijke combinatie blokkeren met DI2?
Vergeet inderdaad niet om de B-schroef op de achterderailleur ietsje aan te draaien. De 11-34 cassette komt met een kleine spacer voor achter de body, bij een 11 speed body moet die er ook op want deze cassette heeft passing voor 10 speed body.
Een Ultegra of 105 cassette maakt, behalve gewicht, praktisch geen verschil qua schakelprestaties. Aan jouzelf de keuze of je het de meerprijs wel/niet waard vindt om wat grammetjes te besparen.
Vergeet inderdaad niet om de B-schroef op de achterderailleur ietsje aan te draaien. De 11-34 cassette komt met een kleine spacer voor achter de body, bij een 11 speed body moet die er ook op want deze cassette heeft passing voor 10 speed body.
Een Ultegra of 105 cassette maakt, behalve gewicht, praktisch geen verschil qua schakelprestaties. Aan jouzelf de keuze of je het de meerprijs wel/niet waard vindt om wat grammetjes te besparen.
Factor O2 / Surly Cross Check
-
scottpch64
- Forum-lid
- Berichten: 1235
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Wat Chefske zegt: Die spacer achter de 11/34 cassette is belangrijk, anders krijg je de cassette niet vastgezet!
Dank voor de reacties.
De exacte kettinglengte zou ik nu niet weten moet ik de links gaan tellen.
De combi groot-groot achter is geblokkeerd nu op de DI2, als je te ver naar groot schakelt achter, schakelt de voorderailleur vanzelf ook naar kleine blad.
Goed punt van de spacer, zal hem erachter zetten.
Heb 105 bestelt, ga het van weekend wel gewoon proberen en op standaard een keer voorzichtig schakelen.
De exacte kettinglengte zou ik nu niet weten moet ik de links gaan tellen.
De combi groot-groot achter is geblokkeerd nu op de DI2, als je te ver naar groot schakelt achter, schakelt de voorderailleur vanzelf ook naar kleine blad.
Goed punt van de spacer, zal hem erachter zetten.
Heb 105 bestelt, ga het van weekend wel gewoon proberen en op standaard een keer voorzichtig schakelen.
Let wel op, groot-groot is alleen "geblokkeerd" omdat je (Full) Synchro Shift gebruikt. In de andere modi zul je wel groot-groot kunnen kiezen. Nu hoeft dat geen probleem te zijn zolang je in Full Synchro blijft, maar mocht het per ongeluk een keer fout gaan dan is het wel heel prettig als de ketting lang genoeg is om de zaak niet in de soep te laten draaien. Ik zou dus zelf altijd een ketting lengte nemen waarbij groot-groot per ongeluk geschakeld kan worden zonder schade. En een nieuwe ketting erop in de juiste lengte is een schijntje vergeleken met de schade die je anders kunt oplopen. Maar probeer het eerst gewoon uit en wellicht is de ketting nu al lang genoeg.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 14989
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Helemaal eens. Je kan het simpel testen, leg de ketting over groot/groot (zonder derrie ertussen) en je moet een schakel of twee halve overlap hebben.
1 halve werkt vaak ook nog wel.
Ps. Ik vind het trouwens heel raar dat je in de apps van zowel shimano als sram, niet groot/groot kan blokkeren.
Klein/klein kan bij sram nooit in geen enkele modi maar groot/groot wel.
1 halve werkt vaak ook nog wel.
Ps. Ik vind het trouwens heel raar dat je in de apps van zowel shimano als sram, niet groot/groot kan blokkeren.
Klein/klein kan bij sram nooit in geen enkele modi maar groot/groot wel.