Geef hier je mening over wat je van het magazine vindt.

artikel over nieuwe groepsets

Ivo W
Forum-lid

Gebruikersavatar Ivo W 13 aug 2025 22:06

mooi artikel over de nieuwe Super Record 13 en de nieuwe Force en rival groepen. Wat ik erin gemist heb is dat er ingegaan wordt op de steeds langer wordende remgrepen (hoods), althans dat is de indruk die ik erbij krijg. Voor mijn gevoel wordt de totale reach van frame + stuurpen + stuur + hoods daarmee steeds langer.
ben benieuwd of dit tijdens de testen ook opgemerkt wordt? ik kan me voorstellen dat redacteurs op dusdanig veel verschillende fietsen zitten dat ze het niet meer merken, maar voor de 'normale' fietser vraag ik me af of dit wenselijk is.

Edwin
Admin

Gebruikersavatar Edwin 14 aug 2025 10:58

Juist omdat we op heel veel fietsen zitten merk je het verschil beter. Als je maar lang genoeg op dezelfde fiets rijdt, wen je overal aan. Door vaak te wisselen merk je ook de kleine verschillen goed op. Dat zien we ook altijd terug als we lezers laten testen. Tijdens de lezerstest voor de Gravelspecial van dit jaar hoorden we vaak terug dat de testers het echt opvallend vonden dat ze door 7 fietsen in een ochtend te kunnen vergelijken, pas echt goed de verschillen in banden, geometrie, schakelen etc. voelden. En dat die verschillen groter waren dan ze verwacht hadden.

Over die hoods: Of langere hoods fijn zijn of juist niet is zowel persoonlijk als afhankelijk van de cockpit waar ze opzitten. Wij krijgen helaas niet altijd de perfecte maat voor iedere tester, we moeten het toch doen met de fiets die we aangeleverd krijgen. Vaak zit daar een dikke spacertoren onder, die door de geïntegreerde cockpit met vaste stuurpen niet te verwijderen is zonder de vork af te zagen en dat wil de fabrikant liever niet bij een testfiets. Ik heb mijn collega's iig nog niet over de hoods horen klagen. Persoonlijk vind ik het juist erg fijn, maar dat heeft ook te maken met mijn grote klauwen 😁

Ik ben op mijn gravelbike net weer even overgestapt van Ekar op de nieuwe XPLR groep en ik vind die lange en vlakke hoods echt fijner qua ergonomie. Kan me voorstellen dat je met kleinere handen het tegenovergestelde vindt. De remgrepen zijn wel steeds beter aan te passen en voor bijna iedere 'reach' goed bruikbaar.
Afbeelding | Afbeelding

Mehekachtohapi
Forum-lid

Gebruikersavatar Mehekachtohapi 14 aug 2025 11:17

Fijn artikel inderdaad! Triggerde me om weer eens de Fiets te kopen. :mrgreen:

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 14 aug 2025 12:06

Ik heb m ook :).

Artikel over duurzaamheid slaat in het vergelijk met de F1 de plank wel volledig mis.
De verduurzaming in de autosport maakt de sport juist minder aantrekkelijk. Lift&coast om brandstof te sparen ipv voluit racen en daar tegenover een steeds groter circus wat de hele wereld over reist zonder rekening te houden met reisafstanden.
Vanuit het midden-oosten voor 1 race naar Miami, dan meerdere races Europa, 1 race Canada en weer terug Europa. Met die ongecontroleerde reisbewegingen hebben ze in 1 klap alle brandstofbesparing in de races teniet gedaan…..
Duurzaamheid is vooral een prachtige marketingterm. Écht iets doen is andere koek.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Edwin
Admin

Gebruikersavatar Edwin 14 aug 2025 12:26

Dat is volgens mij niet wat Erik Bronsvoort in dit artikel zegt, het gaat ook nergens over de aantrekkelijkheid van de sport.

Hij beweert niet zozeer dat F1 zelf veel duurzamer is geworden, maar dat de ontwikkelingen die de teams moeten doen om zich aan de F1-regels te houden zorgen dat de auto-industrie in zijn geheel duurzamer wordt. Bijvoorbeeld door minder brandstof te mogen gebruiken en door onderdelen te ontwerpen die langer meegaan. Ik denk (maar ik ben echt geen expert op dit gebied) dat de milieubelasting van F1 in vergelijking met die van de totale auto-industrie nog niet eens een druppel op een gloeiende plaat is. Wat dat betreft zou het dus mooi zijn als hij gelijk heeft en de ontwikkelingen in de F1 effect hebben op de gemiddelde consumentenauto. Zo gesteld werkt F1 dus echt wel aan duurzaamheid, al zijn de marketingvoordelen ongetwijfeld meer dan een mooie bijvangst :lol:
Afbeelding | Afbeelding

Ivo W
Forum-lid

Gebruikersavatar Ivo W 14 aug 2025 15:14

Edwin schreef: 14 aug 2025 10:58 Juist omdat we op heel veel fietsen zitten merk je het verschil beter. Als je maar lang genoeg op dezelfde fiets rijdt, wen je overal aan. Door vaak te wisselen merk je ook de kleine verschillen goed op. Dat zien we ook altijd terug als we lezers laten testen. Tijdens de lezerstest voor de Gravelspecial van dit jaar hoorden we vaak terug dat de testers het echt opvallend vonden dat ze door 7 fietsen in een ochtend te kunnen vergelijken, pas echt goed de verschillen in banden, geometrie, schakelen etc. voelden. En dat die verschillen groter waren dan ze verwacht hadden.

Over die hoods: Of langere hoods fijn zijn of juist niet is zowel persoonlijk als afhankelijk van de cockpit waar ze opzitten. Wij krijgen helaas niet altijd de perfecte maat voor iedere tester, we moeten het toch doen met de fiets die we aangeleverd krijgen. Vaak zit daar een dikke spacertoren onder, die door de geïntegreerde cockpit met vaste stuurpen niet te verwijderen is zonder de vork af te zagen en dat wil de fabrikant liever niet bij een testfiets. Ik heb mijn collega's iig nog niet over de hoods horen klagen. Persoonlijk vind ik het juist erg fijn, maar dat heeft ook te maken met mijn grote klauwen 😁

Ik ben op mijn gravelbike net weer even overgestapt van Ekar op de nieuwe XPLR groep en ik vind die lange en vlakke hoods echt fijner qua ergonomie. Kan me voorstellen dat je met kleinere handen het tegenovergestelde vindt. De remgrepen zijn wel steeds beter aan te passen en voor bijna iedere 'reach' goed bruikbaar.
heb jij bij de ombouw van ekar naar XPLR dan de stuurpen lengte aangepast, of hou je die gelijk? in het geval dat je de lengte gelijk houd, ervaar je dan geen verschil in zithouding of het gevoel dat je armen niet lang genoeg zijn? Dat is nl hetgeen wat ik verwacht bij deze langere hoods.

Edwin
Admin

Gebruikersavatar Edwin 14 aug 2025 16:11

Ik had eigenlijk bij die Ekar groep een wat langere pen moeten monteren, daar zat ik wat kort. Nu de XPLR groep dus met dezelfde stuurpen en het verschil voel ik duidelijk. Ik wissel zo vaak van fiets en materiaal dat ik wel vaker niet helemaal perfect zit, heb er gelukkig weinig last van. Meestal zijn mijn fietsen iets te klein (ben ruim 2mtr) dus het gevoel dat mijn armen niet lang genoeg zijn is mij vreemd 😁
Afbeelding | Afbeelding

Oppbogga
Forum-lid

Oppbogga 15 aug 2025 12:41

milieubelasting van F1 in vergelijking met die van de totale auto-industrie nog niet eens een druppel op een gloeiende plaat is.
Dat vind ik een rare conclusie, want als we daar allemaal zo over denken krijgen we die zo broodnodige milieubelasting nooit gerealiseerd.
Vele druppels maken ook een liter... :idea: !
...

Plaats reactie