Focus
Na enkele late avonden deze week na het werk, gisteren voormiddag de crosser afgewerkt en meteen een testritje gedaan. Enkele keren gestopt om derailleur kabel bij te stellen uiteraard.
Fiets rijdt verbazingwekkend goed, echt uitermate tevreden over. 1x11 is ideaal en na 4j di2 nog eens mechanisch schakelen valt beter mee als gedacht.
De cantilevers was het lastigste van de build. Binnenkabel die bij het buitenkomen op de bovenbuis tegen kabelgeleider schuurt, dus op zoek geweest naar kabelstoppers met uitstekende tuit. Ook een test case: Dynamic Slick Wax op de binnenkabel, was veel minder wrijving als zonder, benieuwd of dit zo blijft.
Het afstellen van zo cantilevers is (voor mij altans) een prutswerkje van een 3 kwartier per rem.
Remkracht van de cantilevers is wel echt niet top, misschien wordt het beter als de blokken wat afschuren en beter op de remrand zitten. Dus momenteel nog even zo bezien.
Mini v-brakes wil ik niet, want zoiets staat niet op een crosser imo.
Bijkomend probleem is: ik heb een road en cyclocross setup. Waarbij de cx setup wielen iets breder zijn en de remmen dus opnieuw moeten afgesteld worden. Wat is de beste oplossing hierin? Ik wil niet telkens de binnenkabel losmaken en opnieuw aanspannen, dat is me te veel werk...
Hierbij een plaatje van fiets in road setup, gewicht 8,65 kg zo.

En de fiets in oorspronkelijke staat hieronder. Uiteindelijk balhoofdlagers en bottom bracket moeten vervangen. Stuur, stuurpen en zadelpen behouden. Waarbij ik de zadelpen volledig afgeschuurd heb en enkele lagen blanke lak gegeven heb. Zelfde positie als mijn Cervélo kunnen behouden op een halve centimeter minder reach.

Fiets rijdt verbazingwekkend goed, echt uitermate tevreden over. 1x11 is ideaal en na 4j di2 nog eens mechanisch schakelen valt beter mee als gedacht.
De cantilevers was het lastigste van de build. Binnenkabel die bij het buitenkomen op de bovenbuis tegen kabelgeleider schuurt, dus op zoek geweest naar kabelstoppers met uitstekende tuit. Ook een test case: Dynamic Slick Wax op de binnenkabel, was veel minder wrijving als zonder, benieuwd of dit zo blijft.
Het afstellen van zo cantilevers is (voor mij altans) een prutswerkje van een 3 kwartier per rem.
Remkracht van de cantilevers is wel echt niet top, misschien wordt het beter als de blokken wat afschuren en beter op de remrand zitten. Dus momenteel nog even zo bezien.
Mini v-brakes wil ik niet, want zoiets staat niet op een crosser imo.
Bijkomend probleem is: ik heb een road en cyclocross setup. Waarbij de cx setup wielen iets breder zijn en de remmen dus opnieuw moeten afgesteld worden. Wat is de beste oplossing hierin? Ik wil niet telkens de binnenkabel losmaken en opnieuw aanspannen, dat is me te veel werk...
Hierbij een plaatje van fiets in road setup, gewicht 8,65 kg zo.

En de fiets in oorspronkelijke staat hieronder. Uiteindelijk balhoofdlagers en bottom bracket moeten vervangen. Stuur, stuurpen en zadelpen behouden. Waarbij ik de zadelpen volledig afgeschuurd heb en enkele lagen blanke lak gegeven heb. Zelfde positie als mijn Cervélo kunnen behouden op een halve centimeter minder reach.

Ik ben nu nog in het bezit van een mooie Focus Izalco Max uit het jaar 2018. Ben aan het kijken naar een ander fietsje en benieuwd wat ik ongeveer mag vragen voor de Focus.
De velgen zijn ondertussen vervangen door een setje Vision Trimax 35 KB van dik 600 euro voor de rest volledig ultegra r8000 afgemonteerd (velgremmen).
Fiets is in prima staat alleen wat kleine beschadigingen in de lak aan de achterkant.
https://ibb.co/6w7xZyq
De velgen zijn ondertussen vervangen door een setje Vision Trimax 35 KB van dik 600 euro voor de rest volledig ultegra r8000 afgemonteerd (velgremmen).
Fiets is in prima staat alleen wat kleine beschadigingen in de lak aan de achterkant.
https://ibb.co/6w7xZyq
iemand ervaring met de Focus Paralane, meerbepaald de 8.8?

Mooie fiets, endurance gericht.
Enig wat wel wat op/tegenvalt is dat ie 9.1 kg zou wegen.

Mooie fiets, endurance gericht.
Enig wat wel wat op/tegenvalt is dat ie 9.1 kg zou wegen.
Even rondgehoord op Instagram en hij wordt me afgeraden. Er wordt me verteld dat het gewicht écht duidelijk merkbaar is.
De zoektocht naar een goeie endurance gaat verder.
De zoektocht naar een goeie endurance gaat verder.
Voor wat jet waard is, ik rijd met een paralane uit 2020 als woonwerk en winterfiets, permanent de fabrieksaf spadborden gemonteerd. Feit dat ik er al zolang mee rijd zegt genoeg. Fijne fiets, in al die jaren uiteraard her en der wat aan gewijzigd, nu zit er ultegra di2 op, csc ali wieltjes, carbon ali stuurtje, berk zadel. Ik rij met een 58 (L dacht ik). Weegt net geen 9kg in deze setup, licht niet echt heb ik er last van; nee ook niet. Om te trainen in de winter draait het toch om het geleverde vermogen. Die nieuwe paralane is qua uiterlijk wel een andere fiets, dus of je er iets aan hebt geen idee 

Merci. En ik snap wat je zegt.
Ikzelf heb een gravel bike én gravelracer die ik vooral in de winter gebruik zowel als gravelbike als wegfiets.
Ik vind Focus heel mooie fietsen maken. Maar uiteindelijk dienen ze om te rijden en niet om naar te kijken. Nu ja, toch niet de hele tijd
Ikzelf heb een gravel bike én gravelracer die ik vooral in de winter gebruik zowel als gravelbike als wegfiets.
Ik vind Focus heel mooie fietsen maken. Maar uiteindelijk dienen ze om te rijden en niet om naar te kijken. Nu ja, toch niet de hele tijd
Da's dan inderdaad heel netjes, zeker met de spatborden.
En gewoon een mooie fiets.
En gewoon een mooie fiets.


