Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Piepende Ultegra achterschijf rem br-r8070.

PIPOOO
Forum-lid

PIPOOO 10 aug 2025 14:30

Hallo,

Mijn achter schijfrem piept heel erg en rem niet lekker meer.

Ik heb de remblokjes er uit gehaald en toen bleek dat ze er een beetje zwart uitzagen en de achterkant van het blokje was wat zweterig.

Alles goed schoongemaakt met remmen reiniger en de blokjes vervangen.

Vandaag mee gereden en het piepen was weg en ze remmen goed ook de remdruk is oke. Na de rit de blokjes er weer uitgehaald en de achter kant was wederom wat zweterig. Mijn vraag is of dit een bekend probleem is en zo ja hoe dit op te lossen? Zijn er b.v. revisie setjes in de handel. (Kon ze niet vinden.) Of kan ik beter de hele remklauw vervangen? Echter dit type is niet meer verkrijgbaar.

Graag jullie tips en tricks.

Groet, Bert.

Woefdram
Forum-lid

Woefdram 11 aug 2025 11:04

Verlies je ook olie(druk)? Als ik "zweterige" blokjes zie, zeker aan de achterkant, dat is waar de zuigers tegenaan duwen, zou ik eerst eens kijken of er ergens remolie lekt. Er is weinig te reviseren aan remklauwen, maar bij mijn weten zijn ze wel uitwisselbaar, daarvoor moet je wel weten welk model het is?

PIPOOO
Forum-lid

PIPOOO 11 aug 2025 22:26

Hallo Woefdram, ik heb niet het gevoel dat ik remdruk of olie verlies. Het zal wel het geval zijn maar minimaal. De blokjes zijn niet voor niets vochtig aan de achterkant. Ik vermoed ook dat wat olievocht op de voorkant van de blokken gekomen is. Dit omdat de remsterkte afgenomen is en de rem ook erg ging piepen. Nadat ik ze vervangen had was dat nl. over en de remsterkte was ook weer normaal. Voor hoe lang dit gaat duren omdat de blokjes toch weer vochtig waren. Ga morgen naar mijn FM kijken wat er moet gebeure. Bedankt voor het mee denken. Grt. Bert.

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 12 aug 2025 09:35

Remklauw vervangen is meestal de snelste oplossing. Dat zweten is meestal zo minimaal dat je niet tot nauwelijks remdruk verliest, omdat er in de shifter voldoende in het reservoir zit. Echter blijf je blokken vervuilen met remolie en dat is vervelend natuurlijk.

Er bestaan wel revisie setjes voor remklauwen al zie ik daar de moeite niet van in. Het monteren van een nieuwe klauw is niet heel duur en kost een stuk minder tijd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

PIPOOO
Forum-lid

PIPOOO 12 aug 2025 14:23

Dank jullie voor de tips. Heb zojuist een nieuwe besteld.

Plaats reactie