Voor een relatief klein hoger bedrag zit je op een nieuwe fiets met garantie.
2e hands 1e racefiets: deze Giant Defy?
-
Patrick VB
- Forum-lid
We kunnen niet in je geldbeugel kijken, maar bedenk dat veel van die 'occasies' versleten onderdelen hebben. Dat ontdek je uiteraard pas na de aankoop.
Die Merida die ik hierboven plaats is een klein onderhoudsbeurtje duurder (of een grote als je het zelf doet) dan die Defy en dan heb je een vergelijkbaar frame en toch een twee generaties nieuwere groep van slechts één stapje lager. Dat schakelt al beter als beide groepen nieuw zouden zijn.
https://www.merida.nl/racefiets/scultur ... -grey/2023
Natuurlijk kun je het nog duurder maken met schijfremmen en ach, voor een 105 groep komt er ook maar een beetje bij. Vervolgens kom je een leuke aanbieding tegen voor een carbon racefiets die niet gek veel duurder. Daar horen dan eigenlijk wel carbon wielen in en voor je het weet geef je 5000 euro uit
. (probeer dus niet teveel af te wijken van je initiële budget)
https://www.merida.nl/racefiets/scultur ... -grey/2023
Natuurlijk kun je het nog duurder maken met schijfremmen en ach, voor een 105 groep komt er ook maar een beetje bij. Vervolgens kom je een leuke aanbieding tegen voor een carbon racefiets die niet gek veel duurder. Daar horen dan eigenlijk wel carbon wielen in en voor je het weet geef je 5000 euro uit
Campagnolo Ultra Dork
Bij Salden is trouwens ook een leuke keus uit racefietsen onder de 1000 euro. https://www.salden.nl/fietsen-en-frames ... rder=price (wel even opletten dat er ook losse frames tussen staan).
Campagnolo Ultra Dork
In plaats van het budget omhoog te trekken kun je ook de andere kant op denken. Ik heb onlangs voor mijn oudste zoon een Caad Optimo (?) gescoord met de laatste tiagra groepset. Ding is werkelijk als nieuw. Werd 400 voor gevraagd en ik mocht hem voor 250 meenemen...
Je kunt dan eventueel in de toekomst upgraden naar een nieuwe fiets als je beter weet wat je wilt.
Je kunt dan eventueel in de toekomst upgraden naar een nieuwe fiets als je beter weet wat je wilt.
Update! Veel lopen zoeken op MP en steeds twijfelen of ik niet iets nieuws zou kopen (ala die Merida o.i.d.) voor net wat meer geld. Of die Canyon All Road voor nog iets meer, of de Cube Attain SLX 105 voor nog wat meer. Dus terug naar de basis: ik weet eigenlijk helemaal niet wat ik van dat wielrennen ga vinden, wil vooralsnog niet te veel geld uitgeven en vind het fijn om een simpele fiets zelf te kunnen onderhouden. Ik was ook wel enthousiast geworden van deze Domane op Cade Media https://www.youtube.com/watch?v=aBN1AyWiDLo.
Lang verhaal kort: vanochtend een Domane 2021 AL 2 met velgremmen gekocht, 2x 8 Claris, net als in de video hierboven. Voor 250 EURO een fiets waar ik me financieel geen buil aan ga vallen en zelf kan bijhouden. En kijken hoe ik het rijden vind. En ik accepteer dat 'ie vast niet zo lekker schakelt als een nieuwe 105 group. Dit is hem geworden: https://ibb.co/Q3bc2BdD en https://ibb.co/MxLPkBy6.
Is niet echt veel onderhoud aan gedaan, dus wel wat achterstalligs, maar dan heb ik weer een goeie 'baseline' voor af te toe onderhoud. Remmen voor zijn op, en de ketting, mogelijk cassette en tandwielen moeten ook wat liefde hebben. Met de Claris group is dat qua kosten overzichtelijk.
Mijn idee is (alle tips welkom!) om:
- qua stuur, stuurpen, zadel en zadelpen even niets te doen (eerst maar eens rijden en kijken hoe de maat valt).
- shifters en derailleurs even schoonmaken en opnieuw afstellen.
- Ik heb er klikpedalen bij, maar moet ook nog plaatjes hebben, dus misschien koop ik wel nieuwe, zoals de Shimano PD-RS500 SPD-SL.
- Remblokjes moeten vernieuwd worden en er zitten van origine geen echte Claris remmen op. Voor 47 euro, heb ik nieuwe Claris remmen, wil dat meteen doen. Daar zitten blokjes in.
- Nieuwe ketting HG71 en cassette HG31 (30 euro)
- Tandwielen zijn lastig te kopen, misschien als onderdeel van nieuwe crankstel. Kan ik meteen de RS2000 kopen en niet de goedkopere RS200 die er standaard op zit (70 euro)
- Stuurlint (15 euro)
- Nieuwe banden zijn nodig (2x 30 euro)
- rem- en schakelkabels binnen en buiten (20 euro)
Leuk om alles weer opnieuw 'nieuw' te maken en dan op pad te gaan. En dan weet ik dat ik nu weer geld extra uitgeef voor onderhoud, maar ik vind het ook wel fijn dat ik weet dat alles in orde is.
Alle tips om iets wel of niet te doen zijn meer dan welkom!
Ralph
Lang verhaal kort: vanochtend een Domane 2021 AL 2 met velgremmen gekocht, 2x 8 Claris, net als in de video hierboven. Voor 250 EURO een fiets waar ik me financieel geen buil aan ga vallen en zelf kan bijhouden. En kijken hoe ik het rijden vind. En ik accepteer dat 'ie vast niet zo lekker schakelt als een nieuwe 105 group. Dit is hem geworden: https://ibb.co/Q3bc2BdD en https://ibb.co/MxLPkBy6.
Is niet echt veel onderhoud aan gedaan, dus wel wat achterstalligs, maar dan heb ik weer een goeie 'baseline' voor af te toe onderhoud. Remmen voor zijn op, en de ketting, mogelijk cassette en tandwielen moeten ook wat liefde hebben. Met de Claris group is dat qua kosten overzichtelijk.
Mijn idee is (alle tips welkom!) om:
- qua stuur, stuurpen, zadel en zadelpen even niets te doen (eerst maar eens rijden en kijken hoe de maat valt).
- shifters en derailleurs even schoonmaken en opnieuw afstellen.
- Ik heb er klikpedalen bij, maar moet ook nog plaatjes hebben, dus misschien koop ik wel nieuwe, zoals de Shimano PD-RS500 SPD-SL.
- Remblokjes moeten vernieuwd worden en er zitten van origine geen echte Claris remmen op. Voor 47 euro, heb ik nieuwe Claris remmen, wil dat meteen doen. Daar zitten blokjes in.
- Nieuwe ketting HG71 en cassette HG31 (30 euro)
- Tandwielen zijn lastig te kopen, misschien als onderdeel van nieuwe crankstel. Kan ik meteen de RS2000 kopen en niet de goedkopere RS200 die er standaard op zit (70 euro)
- Stuurlint (15 euro)
- Nieuwe banden zijn nodig (2x 30 euro)
- rem- en schakelkabels binnen en buiten (20 euro)
Leuk om alles weer opnieuw 'nieuw' te maken en dan op pad te gaan. En dan weet ik dat ik nu weer geld extra uitgeef voor onderhoud, maar ik vind het ook wel fijn dat ik weet dat alles in orde is.
Alle tips om iets wel of niet te doen zijn meer dan welkom!
Ralph
-
Patrick VB
- Forum-lid
Veel succes met de fiets, veel veilige kilometers gewenst.
Dank je wel!
Als alles nog redelijk draait, zou ik dat wel doen. Die 250€ aan onderdelen ga je er niet uithalen als je hem weer te koop zet omdat je het niks vindt of als je het leuk vindt. De kans dat je deze fiets houdt is in beide gevallen erg klein.
Ga je toch zaken vervangen, dan gefaseerd. Eerst de slechtste band. Ook eerst ketting en cassette vervangen voordat je aan de tandwielen voor begint. In principe gaan voorbladen veel langer mee.
Campagnolo Ultra Dork
-
Patrick VB
- Forum-lid
Dat je nu nog een 8speed aankoopt voor 250 euro exclusief kosten, dat snap ik overigens ook niet.
8 speed, dat was ongeveer 30 jaar terug actueel.
8 speed, dat was ongeveer 30 jaar terug actueel.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Gewoon 2 nieuwe remblokken erin en gaan fietsen.
Probeer zo "goedkoop" mogelijk te starten, geld uitgeven kan nog altijd.
Als je binnen enkele weken verkocht bent ga dan uitzien naar een betere/modernere fiets en verkoop deze terug voor 250 Euro.
Een andere mogelijkheid, je gaat nu fietsen en de fiets "werkt" voor geen meter, dan kan je nakijken waarom dat is en pas dan onderdelen die niet werken vervangen. Eens je kosten gaat beginnen maken haal je deze er nooit terug uit en zal je je verlies moeten nemen.
Succes
Probeer zo "goedkoop" mogelijk te starten, geld uitgeven kan nog altijd.
Als je binnen enkele weken verkocht bent ga dan uitzien naar een betere/modernere fiets en verkoop deze terug voor 250 Euro.
Een andere mogelijkheid, je gaat nu fietsen en de fiets "werkt" voor geen meter, dan kan je nakijken waarom dat is en pas dan onderdelen die niet werken vervangen. Eens je kosten gaat beginnen maken haal je deze er nooit terug uit en zal je je verlies moeten nemen.
Succes
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend