Vraag opgelicht 11s met 10s shifters
Goedemorgen,
Graag begin ik met aangeven dat ik beperkt verstand heb van (race)fietsen. Door een vriend was ik enthousiast geworden om een eerste racefiets te kopen. Dit heb ik tweedehands gedaan via marktplaats: een oude TREK Alpha 2.3.
Echter ben ik na de koop achter het volgende gekomen: er zijn nieuwe onderdelen gemonteerd op de fiets. Een 11 speed cassette achter en een RD-R7000 derailleur van Shimano 105. Ik ben er echter achtergekomen de de originele shifters nog op de fiets zitten (ST-6700), welke geschikt zijn voor de originele 10 speed opbouw.
Het lijkt er dus op alsof 11 speed en 10 speed Shimano onderdelen gemixt zijn door de vorige eigenaar. Is het mogelijk om de versnelling goed werkend te krijgen of zal dit nooit werken? Zou er een mogelijke andere oplossing zijn?
Dank!
Graag begin ik met aangeven dat ik beperkt verstand heb van (race)fietsen. Door een vriend was ik enthousiast geworden om een eerste racefiets te kopen. Dit heb ik tweedehands gedaan via marktplaats: een oude TREK Alpha 2.3.
Echter ben ik na de koop achter het volgende gekomen: er zijn nieuwe onderdelen gemonteerd op de fiets. Een 11 speed cassette achter en een RD-R7000 derailleur van Shimano 105. Ik ben er echter achtergekomen de de originele shifters nog op de fiets zitten (ST-6700), welke geschikt zijn voor de originele 10 speed opbouw.
Het lijkt er dus op alsof 11 speed en 10 speed Shimano onderdelen gemixt zijn door de vorige eigenaar. Is het mogelijk om de versnelling goed werkend te krijgen of zal dit nooit werken? Zou er een mogelijke andere oplossing zijn?
Dank!
-
Tussendoor
- Forum-lid
Hoe werkt het nu? De shifter zal maar 10 kransjes kunnen gebruiken, maar misschien zorgt de RD-7000 achterderailleur er wel voor dat het 10 kransjes gebruikt met een spacing van een 11-speed cassette.
Misschien werkt het prima, misschien voor geen meter. Als je de cassette voor een 10-speed vervangt, dan zul je ook de derailleur moeten vervangen vrees ik.
Misschien werkt het prima, misschien voor geen meter. Als je de cassette voor een 10-speed vervangt, dan zul je ook de derailleur moeten vervangen vrees ik.
Viel bij de proefrit niet op dat de fiets voor geen meter schakelde?
Zou toch eerst proberen bij de verkoper aan te leggen, laat hem maar bijdragen aan het corrigeren van de mix van onderdelen. En de derailleur en cassette zijn 11speed, dan zou ik er liever voor kiezen om een set 11speed shifters te monteren. Dat is weliswaar €200 aan materiaal.
Zou toch eerst proberen bij de verkoper aan te leggen, laat hem maar bijdragen aan het corrigeren van de mix van onderdelen. En de derailleur en cassette zijn 11speed, dan zou ik er liever voor kiezen om een set 11speed shifters te monteren. Dat is weliswaar €200 aan materiaal.
Dogma F
Shimano 10 en 11 speed zijn zeker niet te combineren vanwege verschillende schakelratios.
Dit kan toch nooit goed werken? Je shifter heeft 10 standjes voor 11 tandwielen. Dan is er dus altijd 1 die niet bereikt wordt. Ik gok op de 10 speed cassette en dan werkt het.
Inderdaad 10 speed cassette monteren, en dan kijken of het werkt. Wellicht een nieuwe achterderailleur. Maar eerst proberen met de cassette.
Inderdaad 10 speed cassette monteren, en dan kijken of het werkt. Wellicht een nieuwe achterderailleur. Maar eerst proberen met de cassette.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Via marktplaats, wat denk je zelf? Wysiwyg, What you see is what you get.... Als je er geen verstand van hebt, is dit het risico een beetje via marktplaats. Heb er inmiddels redelijk verstand van, maar ach, soms heb je een zeperdje, de andere bespaar je honderden euro's. Door schade en schande wordt je wijs. Ik zou mijn verlies nemen en dit leergeld betalen.Ramon73 schreef: ↑10 aug 2025 22:00 Viel bij de proefrit niet op dat de fiets voor geen meter schakelde?
Cassette bij de decathlon kost 24,95 (microshift, gebruik er ook een als klimcassette, prima ding). Ik zou voor dat bedrag de discussie met de verkoper niet aangaan. 200 zou ik in een dergelijke fiets niet steken.
Maar als het achterderailleur en shifters niet bij elkaar passen, zoals klimmer suggereert (kabel-ratio, oftewel, hoe ver schuift het derailleur op bij elk klikje van je shifters), dan ben je waarschijnlijk beter/goedkoper af met een setje 11 spd shifters. Ik het toch ff terugkoppelen aan de verkoper, maar er idd niet teveel moeite in steken (hangt er ook een beetje vanaf hoeveel je voor de fiets betaald hebt...)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Veel oudere Shimano derailleurs werken ook. Koop die van Marktplaats en een nieuwe ketting en cassette en verkoop de huidige 11 speed spullen voor meer dan de 10 speed spullen kosten en je heb nauwelijks schade qua kosten en winst in wijsheid.
Campagnolo Ultra Dork
https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=129793
Ik denk dat het gewoon werkt....de shifter voor 10 speed laat de derailleur bewegen, de clicks zitten in de shifter, de derailleur heeft alleen een l/r eindstand. Ik zou voor ik nieuwe shifters op een oude fiets zet, eerst de gok van 24.95 voor een cassette nemen.
En idd wat ernie zegt, als het niet lekker werkt, koop op mp een 10 speed derailleur. En verkoop de overgebleven spullen, dan kom je redelijk kostenneutraal uit.
Ik denk dat het gewoon werkt....de shifter voor 10 speed laat de derailleur bewegen, de clicks zitten in de shifter, de derailleur heeft alleen een l/r eindstand. Ik zou voor ik nieuwe shifters op een oude fiets zet, eerst de gok van 24.95 voor een cassette nemen.
En idd wat ernie zegt, als het niet lekker werkt, koop op mp een 10 speed derailleur. En verkoop de overgebleven spullen, dan kom je redelijk kostenneutraal uit.
Mtb is anders dan road. T/m 9 speed mtb kan t/m 10 speed road, behalve Tiagra 4700. Vanaf dan wordt het spannender.
Of je kijkt op Aliexpress. Ltwoo of Sensah achterderailleur en cassette of 11 speed shifters van dezelfde merken. Dan kost het nog hooguit 4 a 5 tientjes - verkoop van huidige onderdelen. (Ook dus weer even opletten dat je een 10 speed 105/Ulterga compatible derailleur neemt en geen Tiagra 4700)
Al met al geen man overboord, ondanks dat er niks van klopt wat die verkoper geflikt heeft.
Of je kijkt op Aliexpress. Ltwoo of Sensah achterderailleur en cassette of 11 speed shifters van dezelfde merken. Dan kost het nog hooguit 4 a 5 tientjes - verkoop van huidige onderdelen. (Ook dus weer even opletten dat je een 10 speed 105/Ulterga compatible derailleur neemt en geen Tiagra 4700)
Al met al geen man overboord, ondanks dat er niks van klopt wat die verkoper geflikt heeft.
Campagnolo Ultra Dork