En waarom vind je een Rohloff niet fijn schakelen? Ook dat is heel persoonlijk natuurlijk. Voor mwP is op de racer schakelen met de Rohloff te zwaar. Overigens vertelde ze mij bij Bike4travel dat Rohloff elektrisch schakelen ging leveren ook voor de niet E-bikes.
Voor MW P kochten we onlangs een Stevens Vapor. Met spatbordjes en drager en GRX groep. Best een prima fiets voor woon-werk, toeren, in de toekomst wat light travel en af en toe een bospad.

Zelf heb ik een heel ander soort fiets. Ik ben een grote fan van Rohloff. Mooie techniek in 1 keer alles op of af kunnen schakelen en in mijn geval altijd het juist verzet. Ook ik heb een fiets die ik gewoon ieder moment van het jaar elke dag will kunnen pakken. Ik gebruik 'm voor woon-werk, mijn gewoon racerondjes, toeren met mw de Poldertoerist enz... custom Staal uit Rotterdam.. Een racert (ja zo heet ie echt) van Avaghon. Nou was dit het soort fiets wat ik al heel lang en heel graag wilde hebben en ik heb er nog geen moment spijt van gehad. Ja zwaarder dan mijn vorige titanium racer, maar niet zwaarder dan de alu Stevens met derailleur van mw P.
Wel heb ik gekozen voor Rohloff met Ketting. Want dat vind ik een prettiger gevoel dan een riem en ik wil snel kunnen repareren indien nodig. Dat omdat ik deze fiets nagenoeg dagelijks gebruik.

Want dat is ook nog wel iets... Wil je echt iedere dag je fiets kunnen pakken dan moet je daar soms ook wat keuzes op afstemmen. Een lege batterij daar zit je dan niet op te wachten. In mijn geval, een Riem moeten vervangen... is meer werk dan even een andere ketting die je in geval van nood ook nog bij een bouwmarkt kan halen. Dat gewoon ff ter overweging.
Wind maakt inderdaad mooie fietsen, Vittorio en Avaghon ook En alle drie kunnen ze denk ik jouw wensen helemaal prima invullen. Zowel in staal als Titanium.
https://windcycleworks.nl/
https://avaghon.nl/
https://www.vittorio.cc/