Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Multi-use gravel/travel/citybike gezocht

depoldertoerist
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 07 aug 2025 09:21

Ieder zijn voorkeur, waar komt jouw voorkeur voor een recht stuur vandaan?

En waarom vind je een Rohloff niet fijn schakelen? Ook dat is heel persoonlijk natuurlijk. Voor mwP is op de racer schakelen met de Rohloff te zwaar. Overigens vertelde ze mij bij Bike4travel dat Rohloff elektrisch schakelen ging leveren ook voor de niet E-bikes.

Voor MW P kochten we onlangs een Stevens Vapor. Met spatbordjes en drager en GRX groep. Best een prima fiets voor woon-werk, toeren, in de toekomst wat light travel en af en toe een bospad.
Afbeelding

Zelf heb ik een heel ander soort fiets. Ik ben een grote fan van Rohloff. Mooie techniek in 1 keer alles op of af kunnen schakelen en in mijn geval altijd het juist verzet. Ook ik heb een fiets die ik gewoon ieder moment van het jaar elke dag will kunnen pakken. Ik gebruik 'm voor woon-werk, mijn gewoon racerondjes, toeren met mw de Poldertoerist enz... custom Staal uit Rotterdam.. Een racert (ja zo heet ie echt) van Avaghon. Nou was dit het soort fiets wat ik al heel lang en heel graag wilde hebben en ik heb er nog geen moment spijt van gehad. Ja zwaarder dan mijn vorige titanium racer, maar niet zwaarder dan de alu Stevens met derailleur van mw P.
Wel heb ik gekozen voor Rohloff met Ketting. Want dat vind ik een prettiger gevoel dan een riem en ik wil snel kunnen repareren indien nodig. Dat omdat ik deze fiets nagenoeg dagelijks gebruik.

Afbeelding

Want dat is ook nog wel iets... Wil je echt iedere dag je fiets kunnen pakken dan moet je daar soms ook wat keuzes op afstemmen. Een lege batterij daar zit je dan niet op te wachten. In mijn geval, een Riem moeten vervangen... is meer werk dan even een andere ketting die je in geval van nood ook nog bij een bouwmarkt kan halen. Dat gewoon ff ter overweging.

Wind maakt inderdaad mooie fietsen, Vittorio en Avaghon ook En alle drie kunnen ze denk ik jouw wensen helemaal prima invullen. Zowel in staal als Titanium.
https://windcycleworks.nl/
https://avaghon.nl/
https://www.vittorio.cc/
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Big Ben
Forum-lid

Big Ben 07 aug 2025 11:06

Dank allen.
Inmiddels weer wat verder en wat proefgefietst. Conclusies: het wordt geen Pinion, omdat ik de afstand tussen de versvellingen te groot vind. En daarnaast is er natuurlijk het extra gewicht en de extra kosten. Voorkeur gaat nu uit naar een SRAM 13-speed Rival XPLR AXS. En een frame met een relatief hoge stack en een relatief korte reach, zodat ik niet zo diep hoef te zitten. En ik denk nog steeds dat een flatbar fijner is dan een dropbar.
Geen carbon. Titanium vind ik mooi, alu of staal zou ook kunnen.
Curve Kevin gezien: lijkt goed bij mijn wensen te passen. Heeft iemand daar ervaring mee?

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 07 aug 2025 13:47

Of je bestelt zelf een Chinees (Tiris o.id.) en bouwt hem zelf op. Dat scheelt de helft denk ik.
Campagnolo Ultra Dork

jwkeij
Forum-lid

jwkeij 07 aug 2025 15:52

Ai, Curve! Daar noem je er eentje! Heel mooi.
Tip: Een los custom frame uit China scheelt je ruim 60% van de prijs van een Curve (of bijna ieder ander titanium merk)
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

galileo2
Forum-lid

galileo2 08 aug 2025 21:53

Ik droom zelf ook van dit soort fiets, alleen wil ik er niet zoveel aan besteden. Daarom dacht aan deze https://www.bulls-bikes.com/nl-nl/produ ... E_00000600.
Ik heb alleen nog twijfels over die mechanische schijfremmen. Ik heb positieve ervaringen met hydraulische remmen en minder goede herinneringen aan vroegere v-brakes. Ten onrechte??

wdfl
Forum-lid

wdfl 10 aug 2025 12:22

Je kan een dergelijk projectje starten:

viewtopic.php?t=100360&hilit=walty
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

Plaats reactie