Superior
Op m'n Orbea staat het zadel meer naar voren. Maar dat is ook een maat 55. De SUP en Atom 6 zijn 54.
Maar ik zou de geometrie van de drie eens naast elkaar moeten leggen.
Ik ben 1m78, BBL 82 en zadelhoogte is nu 73 cm.
Maar ik zou de geometrie van de drie eens naast elkaar moeten leggen.
Ik ben 1m78, BBL 82 en zadelhoogte is nu 73 cm.
Ik ook 1m78 en een BBL van zo'n 83 cm, center BB tot top zadel is 73,5 cm, bij de gravel en MTB een halve cm lager (SPD in combinatie met schoenen komen wat dichter bij de pedaalas). Ik heb nooit een bikefit laten doen, persoonlijk ook niet onmiddellijk zo'n voorstander van. Voor een beginneling oké, voor iemand die al wat langer fietst vind ik het niet altijd een meerwaarde bieden. Iedereen is uniek, is anatomisch anders, heeft andere voorkeuren, andere doelen met het fietsen, enz... Zoveel parameters die bepalen wat voor u de beste houding is. De helft van die parameters kent een bikefitter niet. Ik rijd al jaren zo rond de 18k per jaar en nog steeds experimenteer ik nog wat met kleine aanpassingen. Maar ik weet wel al jaren wat m'n basisinstelling is. Ik vind dat ik nu perfect zit voor de dingen die ik rijd, ook in het gebergte. Maar, in de toekomst kan dat misschien nog wel licht wijzigen. Nogmaals, als het voor u oké is, dan moet je niks wijzigen, maar je kan het wel altijd eens proberen. Misschien haal je er wel één of andere winst uit. En dat is toch altijd mooi meegenomen.

Goh. Ik rij nu toch al enkele jaren pijn- en kwaaltjesvrij.
Maar dat wil niet zeggen dat er geen verbeteringen mogelijk zijn.
Vandaag voor een lange rit eens m'n zadel een cm vooruit geschoven. Op zich merk ik niet zo veel verschil, enkel m'n achterwerk voelt dat er iets veranderd is. Ik voel meteen ook wel dat m'n zadel dan een klein beetje omhoog zou moeten. Maar m'n eerste FM, een oude rot in het vak, zei me altijd dat je één ding per keer moet veranderen.
Maar na 4,5 uur in het zadel vandaag weet ik weer dat de SUP me gewoon het best ligt van al m'n fietsen. De Atom is een comfy commuter en de Orbea m'n nerveuze klimmer. Maar de SUP is echt zo goed allround.
Maar dat wil niet zeggen dat er geen verbeteringen mogelijk zijn.
Vandaag voor een lange rit eens m'n zadel een cm vooruit geschoven. Op zich merk ik niet zo veel verschil, enkel m'n achterwerk voelt dat er iets veranderd is. Ik voel meteen ook wel dat m'n zadel dan een klein beetje omhoog zou moeten. Maar m'n eerste FM, een oude rot in het vak, zei me altijd dat je één ding per keer moet veranderen.
Maar na 4,5 uur in het zadel vandaag weet ik weer dat de SUP me gewoon het best ligt van al m'n fietsen. De Atom is een comfy commuter en de Orbea m'n nerveuze klimmer. Maar de SUP is echt zo goed allround.
Ik kan iedereen een goede bikefit aanbevelen. Pas op mijn 65ste een bikefit laten doen ...gezien ruglast . Schoenplaatjes werden aangepast , zadel naar achter en hoger geplaatst , stuurpen 2cm korter en 1,5 CM dieper , zit nu veel relaxter op mijn fiets en heb veel minder last van verzuring . En ik dacht ook dat ik al die jaren goed zat op mijn fiets .
ccc
Morgen een testritje op de Superior RR.
Ben benieuwd. Helaas wel flutweer met regen en rukwinden tot 80 per uur.
Ik had al een testrit gevraagd voor ik de Scott kocht, maar ga die nu wel gewoon nog doen. Ben benieuwd.
Ben benieuwd. Helaas wel flutweer met regen en rukwinden tot 80 per uur.
Ik had al een testrit gevraagd voor ik de Scott kocht, maar ga die nu wel gewoon nog doen. Ben benieuwd.
Testritje gedaan met de Superior RR ondanks echt wel felle wind hier in het westen.

Maat M en maat L getest. L zat me veel beter.
Het is een pure racefiets maar op maat van de gewone fietser, dus geen extreme stretch. Op de M zat ik zelfs echt te kort.
Verder voelt hij kwiek. Reageert snel op input. Hij voelt lichter dan hij is, moet rond de 8,5 kg wegen.
Schreeuwt wel om hogere wielen. Maar de RR 9.5 met 105 di2 voor 2900 euro is wel een mooie prijs.
Chinees carbon wieltjes en dan heb je een heel fijn fietsje voor niet té veel.

Maat M en maat L getest. L zat me veel beter.
Het is een pure racefiets maar op maat van de gewone fietser, dus geen extreme stretch. Op de M zat ik zelfs echt te kort.
Verder voelt hij kwiek. Reageert snel op input. Hij voelt lichter dan hij is, moet rond de 8,5 kg wegen.
Schreeuwt wel om hogere wielen. Maar de RR 9.5 met 105 di2 voor 2900 euro is wel een mooie prijs.
Chinees carbon wieltjes en dan heb je een heel fijn fietsje voor niet té veel.

- Lcsmet
- Forum-lid HC
off-topic, 2900 + setje carbon = niet te veel.
In Italië koop je daar nu bijna een electrische auto voor.
Of 3 auto's voor één S-Works.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Dan heb je voor 3300 euro een fijne carbon fiets met carbon wielen en elketronisch schakelen. Da's toch een nette prijs?
En kom nu niet af met tal van fietsen met grote korting op of overjaarse modellen.
Da's appelen en peren vergelijken. 2900 is de adviesprijs.
En kom nu niet af met tal van fietsen met grote korting op of overjaarse modellen.
Da's appelen en peren vergelijken. 2900 is de adviesprijs.
Hoewel ik een fiets heb die het dubbele kostte vind ik 3000 euro nog steeds een hoop geld.
Dat is geen "instapper" meer.
Ik had altijd een idee dat een fiets met 105 dat is.
Maar dat is duidelijk achterhaald.
Maar wel een mooi fietsje.
Dat is geen "instapper" meer.
Ik had altijd een idee dat een fiets met 105 dat is.
Maar dat is duidelijk achterhaald.
Maar wel een mooi fietsje.
Niet kwaad bedoeld hoor, maar komt soms anders over dan bedoeld.
3000 euro is uiteraard een pak geld. Voor mij is dat ook een klein maandloon.
105 is geen instapgroep. Eigenlijk nooit geweest maar dat werd er wel van gemaakt omdat je MINIMUM Ultegra moest hebben.
Is ook wel de 105 Di2 groep. Zelfs Tiagra is eigenlijk gewoon écht goed. Ik zou nu altijd 105 of Rival nemen. Ik zie niet in waarom ik meer zou betalen voor Ultegra.
Ik kocht in 2020 m'n Superior Xroad met mechanische Ultegra voor 2800. Dat in 2025 een fiets met 105 Di2 quasi dezelfde prijs is, is toch echt wel een ok prijs. Ja, het blijft veel geld, maar ik zie hier véél fietsen passeren die minimum het dubbele kosten.
En ik verkoop ook altijd een fiets als ik een nieuwe koop. Dan moet ik maar een deel van het bedrag ophoesten.
En in lease zou dit me nog geen 2000 euro kosten.
Maar ik zit nu goed met m'n drie fietsen die elk een andere rol vervullen in m'n fietsgarage.
De RR vind ik een heel slank frame hebben. In combinatie met hoge wielen heel knap.
Na wat testen heb ik intussen m'n zadel op alle fietsen wat hoger staan en zadel klein beetje vooruit.jakkel schreef: ↑07 aug 2025 13:00Het blijft me verbazen hoe ver jij achter je bracket zit. Een zadelpen met een offset van 15(?) mm en dan nog dat zadel gans naar achteren geschoven. Een langere stuurpen zou er voor kunnen zorgen dat je wat dieper zou kunnen zitten met je zadel wat naar voren zodat je dezelfde heuphoek behoudt als nu. Kan naar rendement toe enkel maar verbeteren denk ik dan.
Vandaag bij de testrit werd BBL gemeten en zij kwamen op 83,5 uit terwijl ik altijd 82 mat. Maar je moet dus echt hoger meten
Dus deze aanpassing uiteindelijk aan je opmerking te danken.