Magene PES505 voor 1x
Ik ben aan het denken om mijn Crux naar 1x om te zetten.
Ik zou de Magene PES505 willen gebruiken als trapstel. Deze is normaal voor 2x, zou dat gaan met een narrow-wide tandwiel?
Ik dacht deze:
https://www.bike24.com/p2839905.html?sku=2879392
of deze:
https://www.bike24.com/p2369594.html?sku=1282277
En dan een 11-42 cassette erbij (het blijft een 11-speed) en de RD-RX815-GS achterderailleur erbij.
Ik zou de Magene PES505 willen gebruiken als trapstel. Deze is normaal voor 2x, zou dat gaan met een narrow-wide tandwiel?
Ik dacht deze:
https://www.bike24.com/p2839905.html?sku=2879392
of deze:
https://www.bike24.com/p2369594.html?sku=1282277
En dan een 11-42 cassette erbij (het blijft een 11-speed) en de RD-RX815-GS achterderailleur erbij.

-
scottpch64
- Forum-lid
Het laatste plaatje op de foto is van een gravelbike in een 1x setup, met zo te zien ook een Alugear narrow wide blad.
Dat zou dan moeten kunnen...
Dat zou dan moeten kunnen...
Die had ik ook gezien. Dat het blad op de Magene past, is duidelijk. Chinese foto's vertrouwen, is dan misschien de stap te ver. Als je achteraan de grootste en/of kleinste kransjes niet goed kunt gebruiken, heb je er ook niks aan.
Misschien dat ik het gewoon probeer. Al kan ik ook volledig trapstel kopen, ik heb nog een grx 4iii liggen ook. Dat is nauwelijks duurder (maar ik zou liever de Magene gebruiken, als dat kan)
Misschien dat ik het gewoon probeer. Al kan ik ook volledig trapstel kopen, ik heb nog een grx 4iii liggen ook. Dat is nauwelijks duurder (maar ik zou liever de Magene gebruiken, als dat kan)

-
scottpch64
- Forum-lid
Met een 1x setup is het van belang hoe ver het blad naar binnen of naar buiten staat, zoals Boost -3 of non Boost-6, zodat je alle kransjes achter kunt gebruiken.
Op Aliexpress kun je de verschillende bladen kopen voor mooie prijzen en dan kijken welke het beste voldoet!
Op Aliexpress kun je de verschillende bladen kopen voor mooie prijzen en dan kijken welke het beste voldoet!
-
scottpch64
- Forum-lid
Het gaat wel werken, alleen je kettinglijn komt dan wat schuiner te liggen met grotere slijtage als gevolg.
Je hebt dan een 1x11 setup, dat komt niet zo kritisch als een 1x12 setup.
Je hebt dan een 1x11 setup, dat komt niet zo kritisch als een 1x12 setup.
-
scottpch64
- Forum-lid
Ik heb een 1x12 setup XPLR op mijn Factor LS met een 46 blad voor en een 10/36 cassette, voor hier op het vlakke ideaal.
Ketting ligt dan redelijk recht, heb ook nog een 10/44 cassette liggen voor heuvelachtige omstandigheden.
Ketting ligt dan redelijk recht, heb ook nog een 10/44 cassette liggen voor heuvelachtige omstandigheden.
46-10 met de dikke banden, dat krijg ik niet rond 
Ik heb een hekel aan dingen wisselen voor bepaalde ritten, de fiets moet gewoon altijd klaar staan.
Met een 42-42 geraak ik overal wel op en de 42-11 geeft toch 50km/u, dat zal ook wel voldoen
De WTB Resolute banden liggen er ook heel het jaar op, genoeg grip in de winter-modder en ruim snel genoeg op droge, snelle gravel.
Het enige wat me al eens stoort aan de huidige setup: in de winter op de wat tragere VTT's is het vaak vooraan schakelen, dat gaat wat trager (zeker als de boel vol loopt met modder). Aangezien ik de gravelfiets niet meer gebruik als winter wegfiets (daarvoor heb ik nu de BMC) is de 2x voor niets meer nodig. Dus eens proberen of de 1x iets is.
Ik heb een hekel aan dingen wisselen voor bepaalde ritten, de fiets moet gewoon altijd klaar staan.
Met een 42-42 geraak ik overal wel op en de 42-11 geeft toch 50km/u, dat zal ook wel voldoen
De WTB Resolute banden liggen er ook heel het jaar op, genoeg grip in de winter-modder en ruim snel genoeg op droge, snelle gravel.
Het enige wat me al eens stoort aan de huidige setup: in de winter op de wat tragere VTT's is het vaak vooraan schakelen, dat gaat wat trager (zeker als de boel vol loopt met modder). Aangezien ik de gravelfiets niet meer gebruik als winter wegfiets (daarvoor heb ik nu de BMC) is de 2x voor niets meer nodig. Dus eens proberen of de 1x iets is.

-
scottpch64
- Forum-lid
Ik heb die 46 louter gestoken om een rechte kettinglijn te krijgen, 46/10 ga ik ook moeite mee krijgen! 
-
scottpch64
- Forum-lid
Hoogste punt hier in de buurt is de RAZOB Nuenen waar een paar gravelpaden overheen gelegd zijn, die krijg ik met 46/36 wel bedwongen.
De rest hier in brabant is hartstikke vlak, daarom ook een 46t voorblad.
De rest hier in brabant is hartstikke vlak, daarom ook een 46t voorblad.