Alles over vakanties op én met de fiets

[Centraal] Rustige camping tips

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 07 aug 2025 16:39

Ciela Village heeft Colporteur gekocht en gaat de camping de nek omdraaien.

En nu dus ook entertainment toegevoegd (zitten hier 90% fietsers en wandelaars) wat bijna niemand interesseert. Gelukkig wel 22:30 muziek uit.
Een beetje kwaliteitscamping kan de regio wel gebruiken (veel oude glorie), maar dit is zonde.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 07 aug 2025 16:57

Het is een slechte ontwikkeling al die stacaravans op campings in Frankrijk, Italië en waar dan ook maar. Wij kamperen nu zo'n 15 jaar en sinds 1 jaar een Kip Shelter (eigenlijk ook kamperen, maar dan met een goed bed).

Door onze ervaring nu een lijstje in ons hoofd wanneer wij een campingplek uitzoeken. Elke vakantie wordt het lijstje wat langer :lol: :

- Niet te dicht bij stacaravans (dat is toch ander publiek, die er vaak maar een weekend of midweek in zitten) dus maken vaker herrie etc en krijsende kinderen.
-Niet onder een lantaarnpaal
-Niet te dicht bij een toiletgebouw (maar ook niet te ver weg) :lol:
-Beetje letten op de zon, liefst ochtends en in de middag wat schaduw.
-Niet te dicht bij de kantine of iets dergelijks want in Frankrijk is het niet ongewoon om tot 22:30 de muziek hard aan te zetten. Maar meestal kiezen wij charme campings zonder dat gedoe.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 07 aug 2025 17:11

daniel1975 schreef: 07 aug 2025 16:39 Ciela Village heeft Colporteur gekocht en gaat de camping de nek omdraaien.

En nu dus ook entertainment toegevoegd (zitten hier 90% fietsers en wandelaars) wat bijna niemand interesseert. Gelukkig wel 22:30 muziek uit.
Een beetje kwaliteitscamping kan de regio wel gebruiken (veel oude glorie), maar dit is zonde.
Daniël, ik hoop echt voor de "echte kampeerders" dus met tent of caravan, of vouwwagen, dat het tij keert, maar ik betwijfel het voor jullie. De mobilhomes lijken zo weinig te kosten en zoveel op te brengen in de 6-8 drukste weken dat ze daar prima mee uit kunnen.

pino
Forum-lid HC

pino 07 aug 2025 17:26

Vaak niet even makkelijk op internet te vinden, maar meestal heel aardig: de camping municipal.
Te vermijden: Nederlandse eigenaars, animatie, Huttopia, Ciela.
Niet zijken maar reiden !

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 07 aug 2025 17:52

Jans schreef: 07 aug 2025 17:11 Daniël, ik hoop echt voor de "echte kampeerders" dus met tent of caravan, of vouwwagen, dat het tij keert, maar ik betwijfel het voor jullie. De mobilhomes lijken zo weinig te kosten en zoveel op te brengen in de 6-8 drukste weken dat ze daar prima mee uit kunnen.
Ik ben er ook bang voor.
Maar wat Kornuit al aangeeft: in huisjes zit deels (!!) ander publiek, wat gewoon de algemene sfeer niet ten goede komt.
De standaard mobilehomes op Colporteur gaan voor ruim 1000,- per week. Heb je niks bijzonders. Dus dat zou ons 3K kosten vs €800,10 voor 19 dg nu. En ja, je moet ook extra tol rekenen (200,-) , onderhoud (500,-), stalling, afschrijving (nu laag, gokje 500,-), etc.
Met de meivakantie erbij, meestal ook 12dg, is het een heel simpel sommetje. Nog los van de vrijheid die je hebt, want daarom kamperen wij. Lekker buiten zijn.

@pino: huttopia pretendeert rustig en natuurlijk te zijn. Maar de paar Huttopias die ik toevallig gezien heb zijn behoorlijk tegenovergestelde.

Yelloh heeft nog wel fraaie campings, maar ook daar oppassen dat je niet op een druk park terechtkomt. Vraagt wat extra voorbereiding.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 07 aug 2025 19:05

Daniel, dat scheelt zeker veel, maar welke vrijheid? Als je, om welke reden dan ook na een week weg wilt, dan ben je toch je geld bij de camping kwijt? Of zijn ze zo coulant, dat je alleen de gebruikte dagen betaalt?

Se7en
Forum-lid

Gebruikersavatar Se7en 07 aug 2025 19:35

Even terugkomen op Domaine. Nu een aantal weken weer terug. Wat Daniel schrijft klopt:
daniel1975 schreef: 01 aug 2024 22:09 Welke pizzeria bedoel jij precies?
Wij zaten dit jaar weer Domaine de l’ubaye en die had wel acceptabele pizza’s. En een goed frietkot, gerund door Vlamingen :-)
Ook pizza gehaald bij Dal Terrone, die smaakten ook best prima maar niet zo lekker als die van de camping. Pinnen kon niet, had geen cash mee maar mocht de volgende dag terug komen. Top.

Camping was rustig, voorseizoen natuurlijk. Gratis upgrade van chalet gekregen. Lekkere broodjes in de ochtend, vers van de bakker. Zwembad uitstekend, pierenbadje helaas pas vanaf 1 juli open.

Omgeving uitstekend voor fietsen en wandelen. Hou je daar niet van is er vrij weinig te doen.
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H40 | 2025

1094
Forum-lid

1094 07 aug 2025 22:47

Se7en schreef: 07 aug 2025 19:35 Even terugkomen op Domaine. Nu een aantal weken weer terug. Wat Daniel schrijft klopt:
daniel1975 schreef: 01 aug 2024 22:09 Welke pizzeria bedoel jij precies?
Wij zaten dit jaar weer Domaine de l’ubaye en die had wel acceptabele pizza’s. En een goed frietkot, gerund door Vlamingen :-)
Ook pizza gehaald bij Dal Terrone, die smaakten ook best prima maar niet zo lekker als die van de camping.

Camping was rustig, voorseizoen natuurlijk. Gratis
Haha wow

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 08 aug 2025 06:58

Ik zit nu op Camping Lou Pibou bij het Lac van Embrun. Slechts 2 sterren, maar ik vind t erg goed!

Geen stacaravans, wel een aantal ingerichte tenten.

Kleinschalig, geen animatie. Leuke en ruimte kampeerplekken. Prima restarantje erbij, broodservice.

Ligt niet aan het meer, is 4 minuten lopen. Is wel een zwembad.

Aanrader. En wat een verschil met t naastgelegen Huttopia.

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 08 aug 2025 07:12

Jans schreef: 07 aug 2025 19:05 Daniel, dat scheelt zeker veel, maar welke vrijheid? Als je, om welke reden dan ook na een week weg wilt, dan ben je toch je geld bij de camping kwijt? Of zijn ze zo coulant, dat je alleen de gebruikte dagen betaalt?
Wij reserveren nooit. Mailen week of dagen ervoor even of er plek is en zo ja dan rijden we er heen. Dan betalen we vaak ter plekke 2-3 nachten en dat verlengen we steeds als het weer goed blijft en het bevalt. Doen we al jaren zo en gaat altijd goed.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 08 aug 2025 07:27

Kornuit schreef: 08 aug 2025 07:12
Jans schreef: 07 aug 2025 19:05 Daniel, dat scheelt zeker veel, maar welke vrijheid? Als je, om welke reden dan ook na een week weg wilt, dan ben je toch je geld bij de camping kwijt? Of zijn ze zo coulant, dat je alleen de gebruikte dagen betaalt?
Wij reserveren nooit. Mailen week of dagen ervoor even of er plek is en zo ja dan rijden we er heen. Dan betalen we vaak ter plekke 2-3 nachten en dat verlengen we steeds als het weer goed blijft en het bevalt. Doen we al jaren zo en gaat altijd goed.
Dat begrijp ik, maar dat is vooral meer voor- naseizoen vrijheid dan kampeervrijheid in het hoogseizoen. Al is het natuurlijk wel sterk afhankelijk, ook in het hoogseizoen, waar je heen gaat. Maar misschien dat die vrijheid in een aantal gebieden nog wel heel lang blijft bestaan.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 08 aug 2025 16:10

havana schreef: 08 aug 2025 06:58 Aanrader. En wat een verschil met t naastgelegen Huttopia.
Haha, die is echt hell ja. Ik heb er vorig jaar rondje overheen gelopen toen ik met de jongedame naar dat waterpark was geweest.

Echte vrijheid is er inderdaad niet meer in het hoogseizoen. Maar ik vind nog steeds de campingsfeer leuker dan die met huisjes, dat is veel individueler. En als er huisjes komen, komt de entertainment, etc.

Plaats reactie