Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Op de terugweg......(ouder worden)

Peter de Graaf
Forum-lid

Peter de Graaf 30 jul 2025 20:00

Heerlijk om dit alles te lezen... gaaf topic.... maarreehh... jullie zijn allemaal te vroeg begonnen met fietsen. Dit jaar word ik 71 en drie jaar geleden (weer) begonnen te fietsen..... Ben je eerst een flink stuk op de heenweg! ;-)

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 30 jul 2025 21:44

Je wilt dan niet meer weten wat je "vroeger" presteerde?

Peter de Graaf
Forum-lid

Peter de Graaf 31 jul 2025 16:00

Natuurlijk ging vroeger alles sneller/beter, maar.... 25 jaar de fiets in de wilgen .... nieuwe start..... Vanuit dat perspectief is het eerst een fijne weg omhoog.

Fietser_1971
Forum-lid

Fietser_1971 04 aug 2025 19:45

Hier bijna 54 jaar jong. Eerste alu racer aangeschaft van 25 jarig werkjubileum bonus (in 2014). Daarvoor op de ouderwetse MTB met straatbanden mezelf mishandeld, alleen maar op de weg ritten van 70-90km. Op de racer met SPD schoenen van de Lidl, plastic zakken om m'n voeten waneer het in de regen te doen was. Alle kleding kwam van Aldi en Lidl, behalve de broek. Daarvoor had ik in Assos geïnvesteerd nadat de vellen er een keer bij hingen na 70 km op een versleten Agu broek.
In 2019 de alu racer die eigenlijk te groot voor me was, ingeruild voor een maatje kleinere carbon aero racer. Ik heb korte benen en een lang bovenlichaam dus een aero fiets is voor mij een betere match.
Nu ook wel met goede schoenen en kleding. Maar al met al is mijn gemiddelde snelheid over het algemeen gelijk gebleven. Ik wijt dit aan het feit dat de aftakeling gecompenseerd wordt door beter materiaal en vooral door betere training. Voorheen altijd alleen maar vol gas stoempen en niet gestructureerd trainen.
Ik voelde me op mijn top fitst in de corona periode toen ik door puur thuiswerk meer tijd had om indoor te trainen (met Join). Dat was ook het enige positieve aan die perdiode. Maar over het algemeen voel ik me nog prima op de fiets, ook doe ik met mijn vrouw regelmatig een hike door de duinen / strand (ca 15-20km) en heb ik door werk in de tuin ook andere beweging dan alleen maar fietsen.
Nog steeds verbeter ik af en toe een recordje van mezelf op strava wat al vele jaren stond, al heeft dat vaak ook met de omstandigheden te maken (Zeeland -> wind). Hoewel dat recordje toen waarschijnlijk ook onder vergelijkbare omstandigheden gezet was.
Al met al vind ik het nog meevallen, ik merk wel dat de kracht in de armen bijvoorbeeld echt wel minder is dan vroeger. Dat is dan weer mede te verklaren door verandering van fysiek werk naar een desk job. Maar goed, dat is wel een effect welke ik echt merk. Ik hoop zo nog vele jaren door te kunnen. Overigens heb ik de snelheid nu verwijderd van mijn main display, ik kijk nu vooral naar power en cadence.
Veel wind tegen? Gewoon op power fietsen en met een comfortabele cadence volgt er een snelheid uit die dan maar is wat het is. Vroeger wilde ik dan zeker niet onder de 25 km/u zakken bijvoorbeeld, met als gevolg dat ik mijn lucifertjes te vroeg opgebrand had en met het zwart voor m'n ogen thuiskwam. En verder de rest van de dag geen zak meer waard was.
Dat gaat nu een stuk beter. Toch een positief effect van ouder worden, of beter gezegd wijzer worden. De podcast Beter Worden heeft daar zeker aan bijgedragen.

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 04 aug 2025 21:46

Vandaag 30 seconden afgehaald van mijn pr op een klimmetje van 16 minuten.
De afgelopen 3 jaar ben ik van 12kmh naar 14kmh gegaan op dat klimmetje.
Ik ben nu 49 jaar en nog maar iets van 4 a 5 jaar wat gestructureerder aan het fietsen. Ik heb Join, zit bij een toerclub en merk nog steeds progressie.
Ik ben van het 28kmh zondag groepje naar het 30kmh groepje gegaan en daar inmiddels zeker niet meer de zwakste. Het 32kmh groepje lonkt maar ik houd graag wat reserve.
Dit najaar start ik met ademhalingsoefeningen die me verder moeten helpen verbeteren.
Hopelijk haal ik dan volgende zomer nog iets van de tijd af en een nieuw pr op mijn 50e en kan ik aansluiten bij het 32kmh groepje van de toerclub.

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 05 aug 2025 00:24

49 jaar!

Je bent een jonkie 😉

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 05 aug 2025 06:55

Patrick VB schreef: 05 aug 2025 00:24 49 jaar!

Je bent een jonkie 😉
Precies, ruimte voor veel progressie!! :D

ArVee
Forum-lid

Gebruikersavatar ArVee 05 aug 2025 09:32

Het topic heet niet "Op de heenweg" :D :lol:
Bikers are not alone

jakkel
Forum-lid

jakkel 05 aug 2025 19:33

Ik word volgende maand 54. Tot op heden merk ik niet echt verval in m'n prestaties, ik train de laatste jaren wel wat gerichter en ook net iets meer dan vroeger. M'n FTP zit nog steeds rond de 300W (4,3 W/kg) en ik kan nog best mee met de jongeren. Wel merk ik op dat de recuperatie na enkele zwaardere ritten trager verloopt dan vroeger. En m'n onderrug is al jaren een probleem, en die gaat zeker niet meer beter worden. Ook m'n lichaamsgewicht onder controle houden wordt almaar moeilijker. Maar zolang het dat allemaal maar is, dan kan ik nog niet echt klagen.

synapse
Forum-lid

Gebruikersavatar synapse 13 aug 2025 16:21

wasbeer2006 schreef: 28 jul 2025 11:39 Ondanks een stuk jonger snap ik dat voor zoverre dat kan.

Mijn oma had er ook het meeste moeite mee dat ze familie en vrienden dood zag gaan of ernstig beperkt. Ze zei altijd dat vind ik het ergste, als je 20 bent denk je dat te snappen, maar je voelt er nog niets bij, als je ouder wordt komt dat wel.

Voor waar je er invloed op hebt is gezond blijven toch het cliché.

Mijn zoon nu 16 ging ik afgelopen week mee fietsen. Hij sport wel maar fiets niet veel. Na 2u30 minuten nog even een sprintje hij op mijn MTB ik op mijn racer.
Hij bleef er gewoon 20 seconden naast haha, nu ben ik niet de beste sprinter, maar 20 seconde 800watt op de racert is ook niet heel slecht met 80 kilo en er dan met een MTB naast blijven is best wel knap na twee en half uur. Op naar Oostenrijk einde van de week.

Heel gaaf en mooi natuurlijk als het je eigen zoon is, maar je wordt wel met je neus op de feiten gedrukt
Heel herkenbaar. Ik fiets veel met mijn zoon, dochter en schoonzoon, aan de ene kant stimulerend en soms frustrerend.
Dat laatste vooral als ze zonder enige voorafgaande training je er op elk heuveltje vanaf rijden.
Maar uiteindelijk maakt ook dat mij weer sterker dan wanneer ik alleen zou fietsen.
Courir c'est mourir un peu

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 13 aug 2025 17:10

Dat frustreert mij nou nooit. Dochter van 15 heeft een hekel aan fietsen, maar met hardlopen rent ze rondjes om me heen (mag ook wel als je podium haalt bij NK U18), maar ook zoonlief van 12 hou ik al jaren rennend niet meer bij. XC fietsen vindt hij maar saai, maar een rondje Amerongen ofzo doe ik nog net iets sneller denk ik. Maar zodra het serieus omlaag gaat ben ik helemaal nergens meer (mag ook wel als je pro-lines in Whistler kunt rijden ;-) ). Ik denk dan vooral: die heb ik beiden goed opgevoed! En aangezien het heel erg leuk is om met je kinderen te sporten motiveert het dus weer extra om zelf fit te blijven.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 13 aug 2025 21:10

Patrick VB schreef: 05 aug 2025 00:24 49 jaar!

Je bent een jonkie 😉
Hier word ik nu blij van :lol:
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Plaats reactie