Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Welke niet-fietsgerelateerde aankoop deed jij recent?

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 03 aug 2025 19:41

ottorongo2 schreef: 01 aug 2025 22:42 Ik heb ooit eens in Duitland bij liebherr een lading wasmachines opgehaald van het merk bauknecht, zo zie je maar
En een lading motorolie bij texaco met een bestikkering van total.
Een lading petrochemiekorrels bij petrofina met een verpakking van Esso. En ik zal er nog wel enkele vergeten zijn.
Bekend verschijnsel.
Op het werk een combi magnetron van Bauknecht. Die ging "kapot" tijdens gebruik, reageerde niet meer, kon niet meer aan etcetera.
Via via een optie gevonden om te resetten, dat was de oplossing.
Maar, je moest een software versie kiezen die bij de oven paste. En dan blijkt dat de controller geschikt is voor Bauknecht, Philips en nog twee of drie verschillende merken.....types met touchscreen of knoppen. Dus de controller wordt 1x ontwikkeld, universeel voor alle merken in de groep.
En op andere vlakken ook al gezien, tractoren bijvoorbeeld. In Fendt, Massey Ferguson, Valtra, Challenger en Fella liggen exact dezelfde motoren. Er is 1 motorenfabriek in Finland en alle motoren worden hetzelfde gemaakt en alle onderdelen zijn identiek (mits dezelfde configuratie van 3, 4, 6, 8 of 12 cilinders). Dus of je een high end Fendt koopt of een eenvoudige Valtra, motorblok is identiek en het verschil zit in de software op de motor waar vermogen en koppel gemaakt wordt. En de opties natuurlijk.
Dogma F

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 03 aug 2025 20:04

Orlok schreef: 03 aug 2025 18:44
Ernie C. schreef: 03 aug 2025 18:34
Lcsmet schreef: 03 aug 2025 18:05 Ik sta er helemaal anders in.
Ik koop geen rommel maar eens het uit garantie is maak ik de overweging of ik minimum 125 Euro (voorrijkosten + 15 minuten werk) kosten wil maken.
Meestal is het antwoord, nee.
Zelfs bij mijn auto's heb ik de regel "meer dan 1000 Euro kosten", verkopen en een andere.
Dat heb je tegenwoordig al met 4 nieuwe banden...

Nu wordt die auto niet weggegooid, dus wat dat betreft is dat niet slecht voor het milieu.
Als je Michelin PILOT SPORT 4 SUV banden à € 461 p/stuk koopt red je het daar niet eens mee . . . . . 🫨
Die liggen ook niet onder een basic auto :D
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 03 aug 2025 20:05

Is MF niet meer Perkins tegenwoordig? Of loop ik nu heel veel achter?
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 03 aug 2025 20:21

Ramon73 schreef: 03 aug 2025 19:41
ottorongo2 schreef: 01 aug 2025 22:42 Ik heb ooit eens in Duitland bij liebherr een lading wasmachines opgehaald van het merk bauknecht, zo zie je maar
Een lading petrochemiekorrels bij petrofina met een verpakking van Esso. En ik zal er nog wel enkele vergeten zijn.
Bekend verschijnsel.
Op het werk een combi magnetron van Bauknecht. Die ging "kapot" tijdens gebruik, reageerde niet meer, kon niet meer aan etcetera.
Maar, je moest een software versie kiezen die bij de oven paste. En dan blijkt dat de controller geschikt is voor Bauknecht, Philips en nog twee of drie verschillende merken.....types met touchscreen of knoppen. Dus de controller wordt 1x ontwikkeld, universeel voor alle merken in de groep.
En op andere vlakken ook al gezien, tractoren bijvoorbeeld. In Fendt, Massey Ferguson, Valtra, Challenger en Fella liggen exact dezelfde motoren. Er is 1 motorenfabriek in Finland en alle motoren worden hetzelfde gemaakt en alle onderdelen zijn identiek (mits dezelfde configuratie van 3, 4, 6, 8 of 12 cilinders). Dus of je een high end Fendt koopt of een eenvoudige Valtra, motorblok is identiek en het verschil zit in de software op de motor waar vermogen en koppel gemaakt wordt. En de opties natuurlijk.
Dit is wel heel herkenbaar!! Als je, zoals ik, af en toe wat zaken uitelkaar schroeft, dan kom je er achter dat er feitelijk maar een paar leveranciers zijn van bepaalde onderdelen. De stickers op de kasten kunnen verschillen maar onder de kast zitten vaak dezelfde onderdelen.
Adversity is the Catalyst of Change

Crimby
Forum-lid

Crimby 03 aug 2025 21:15

Dubbeldekker schreef: 03 aug 2025 20:21
Ramon73 schreef: 03 aug 2025 19:41
Bekend verschijnsel.
Dit is wel heel herkenbaar!! Als je, zoals ik, af en toe wat zaken uitelkaar schroeft, dan kom je er achter dat er feitelijk maar een paar leveranciers zijn van bepaalde onderdelen. De stickers op de kasten kunnen verschillen maar onder de kast zitten vaak dezelfde onderdelen.
Hier ooit een seat gehad waarbij de moterkap open ging er een nog een kap af ging en toen 4 prachtige ringen zichtbaar werden. Nu weet je dat dat van hetzelfde is maar toch.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 03 aug 2025 21:37

Hoop niet dat het de zuigerringen waren :mrgreen:

ottorongo2
Forum-lid

ottorongo2 03 aug 2025 21:38

daniel1975 schreef: 03 aug 2025 20:05 Is MF niet meer Perkins tegenwoordig? Of loop ik nu heel veel achter?
Ik dacht dat perkins niet meer bestond. Heel lang geleden werden die, alsook de leyland motoren (later in DAF), in verschillende vrachtwgens gemonteerd.Alleen perkins was veel goedkoper maar ook van mindere kwaliteit (o.a.in trader vrachtwagens van Ford).Een andere motor die wijdverspreid werd gemonteerd was het amerikaans cummins.(ook bij ford maar 10 jaar later).
Die laatste twee was echt rommel.Het hier gaat specifiek over motoren die speciaal waren ontworpen voor wagen van +-5 à 8 ton laadvermogen.Over de motoren voor zwaarder gebruik weet ik niks.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 04 aug 2025 11:20

kxlight schreef: 03 aug 2025 19:29
Lcsmet schreef: 03 aug 2025 18:05
Zelfs bij mijn auto's heb ik de regel "meer dan 1000 Euro kosten", verkopen en een andere.
Elke onderhoudsbeurt n nieuwe auto… dat zou wat zijn ;-)
IK heb nog nooit 1000 Euro voor een onderhoudsbeurt betaald.
Ik heb ook nog nooit 50000 km met dezelfde auto gereden trouwens.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 04 aug 2025 11:56

Dat is dan een extreem dure bezuinigingsmaatregel, op het Hollandse af... :mrgreen:
Campagnolo Ultra Dork

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 04 aug 2025 12:44

daniel1975 schreef: 03 aug 2025 20:05 Is MF niet meer Perkins tegenwoordig? Of loop ik nu heel veel achter?
MF zit al 15+ jaar in de buurt van Parijs, en gebruiken ook al minstens zo lang motoren van AGCO Power.
Dogma F

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 04 aug 2025 13:17

Dat zeg ik, ik loop heel veel achter :lol:
Denk dat wij nog van de laatste Perkins thuis hadden, de 6cyl quadram met eerste generatie automaat (dynashift).
Als je dan de huidige machines ziet, pfffft.

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 04 aug 2025 13:24

daniel1975 schreef: 04 aug 2025 13:17 Dat zeg ik, ik loop heel veel achter :lol:
Denk dat wij nog van de laatste Perkins thuis hadden, de 6cyl quadram met eerste generatie automaat (dynashift).
Als je dan de huidige machines ziet, pfffft.
Ik heb nog als technisch trainer monteurs opgeleid voor onderhoud van onderstaand spulletje.
Heel veel elektronica aan boord voor automatisering op het veld ondersteund door GPS rtk, motorisch Euro5 met AdBlue en EGR. Zitten best wel wat interessante technieken in voor starten (hete lucht, geen ether meer zoals bij CAT) en uilaatgas regeling met 3 lambdasondes en temperatuursensoren.
Het was voor veel monteurs terug naar de schoolbanken, traditionele diesels gewend en dan komt er ineens een hele hoop extra bij kijken.

Afbeelding

In Benelux vind je niet meer dan een handje vol van deze machines. Frankrijk, Italië en Engeland is de behoefte veel groter.
Dogma F

Plaats reactie