Multi-use gravel/travel/citybike gezocht
Ik heb een Scott racefiets en daarnaast rij ik al 25 jaar op een Koga Terraliner: een "hybride" heette dat toen. Frame van 66 cm want ik ben 1,95 en heb verhoudingsgewijs lange benen. Met die Koga doe ik bijna alles: woon-werkverkeer (15 km vv) in weer en wind, fietsvakanties af en toe, en sinds een tijdje ook graveltochten op de Veluwe e.a. De fiets heeft 3 voorbladen en dat is handig als ik eens een keer in de bergen ben. Banden zijn 37 mm. Recht stuur met bar ends. Het stuur staat ongeveer even hoog als het zadel, want ik kijk graag om me heen. Als ik echt hard wil rijden, pak ik mijn racefiets, maar dat doe ik niet zo vaak.
Ik heb zin om een nieuwe fiets te kopen. Liefst een mooie, lichte, snelle. Serieus overwogen om voor een Rohloff-naaf met een riem te kiezen vanwege het beperkte onderhoud, maar het gewicht en energieverlies staan me tegen. Elektrisch schakelen lijkt me heerlijk. Ik denk aan 2 voorbladen omdat dan de stappen tussen de versnellingen kleiner zijn en het bereik toch groot genoeg om een berg op te kunnen. Ik wil wel wat bagage mee kunnen nemen, maar het hoeft geen 'wereldfiets' te zijn. Geen dropbar. Banden van ca. 40-45 mm. Budget: ergens tussen de 3.000 en 6.500.
Ik vind de Atalaya van J. Guillem mooi. De Rosa fietsen vind ik prachtig. Canyon vind ik te veel 13-in-een-dozijn.
Welke fiets zal ik kopen?
Ik heb zin om een nieuwe fiets te kopen. Liefst een mooie, lichte, snelle. Serieus overwogen om voor een Rohloff-naaf met een riem te kiezen vanwege het beperkte onderhoud, maar het gewicht en energieverlies staan me tegen. Elektrisch schakelen lijkt me heerlijk. Ik denk aan 2 voorbladen omdat dan de stappen tussen de versnellingen kleiner zijn en het bereik toch groot genoeg om een berg op te kunnen. Ik wil wel wat bagage mee kunnen nemen, maar het hoeft geen 'wereldfiets' te zijn. Geen dropbar. Banden van ca. 40-45 mm. Budget: ergens tussen de 3.000 en 6.500.
Ik vind de Atalaya van J. Guillem mooi. De Rosa fietsen vind ik prachtig. Canyon vind ik te veel 13-in-een-dozijn.
Welke fiets zal ik kopen?
Titanium is natuurlijk wel heel gaaf. Voordat ik uitviel door wat gezondheidsprobleempjes oriënteerde ik me ook op de Atalaya of de Rowtag van van Nicholas. Met name om zowel op de weg als op gravel mee te rijden, niet zo zeer als city-bike. De Atalaya is een juweeltje, maar wel iets meer race-geometrie als ik me goed herinner ? Misschien ook een keer de Rowtag bekijken ?
Laatst gewijzigd door bever op 03 aug 2025 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat ik 3 weken terug een titanium gravelbike met een Pinionbak en Gates riem icm met TRP elektronische shifters rijden. En ik moet zeggen: heerlijk!
Supergroot bereik, fluisterstil en (subjectief) mooi stukje techniek op de fiets. Grootste voordeel is dat het gewicht netjes in het midden zit onder de bracket.
Een Rohloff heeft nóg meer bereik, maar heeft het gewicht natuurlijk in het achterwiel.
Dropbar hoéft geen nadeel te zijn. Dan heb je in ieder geval 3 posities om af te wisselen.
Maar, oke: een do-it-all-bike. Dan is een gravelbike of 'wereldfietser-werkpaard' met riem met Rohloff wel een serieuze optie, hoor.
Supergroot bereik, fluisterstil en (subjectief) mooi stukje techniek op de fiets. Grootste voordeel is dat het gewicht netjes in het midden zit onder de bracket.
Een Rohloff heeft nóg meer bereik, maar heeft het gewicht natuurlijk in het achterwiel.
Dropbar hoéft geen nadeel te zijn. Dan heb je in ieder geval 3 posities om af te wisselen.
Maar, oke: een do-it-all-bike. Dan is een gravelbike of 'wereldfietser-werkpaard' met riem met Rohloff wel een serieuze optie, hoor.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
Dank!
Elektrisch schakelen kan helaas alleen met de Pinion12 niet met de P18 die ik zou willen.
Dropbar vind ik echt niet fijn dus het wordt een recht stuur of een variant daarop.
Rohloff vind ik niet fijn schakelen. Dus het wordt ofwel een Pinion18 ofwel een elektrische 2x12-groep van SRAM.
En ik wil graag een lichte vlotte fiets. Santos vind ik erg zwaar en aan de lompe kant.
Iemand ervaring met:
J Guillem Atalaya?
Pilot scram P1.18?
Enigma escape?
Elektrisch schakelen kan helaas alleen met de Pinion12 niet met de P18 die ik zou willen.
Dropbar vind ik echt niet fijn dus het wordt een recht stuur of een variant daarop.
Rohloff vind ik niet fijn schakelen. Dus het wordt ofwel een Pinion18 ofwel een elektrische 2x12-groep van SRAM.
En ik wil graag een lichte vlotte fiets. Santos vind ik erg zwaar en aan de lompe kant.
Iemand ervaring met:
J Guillem Atalaya?
Pilot scram P1.18?
Enigma escape?
Waarom kijk je niet voor een custom frame?
Ik denk direct aan Wind (Nederlands en hier op het forum)
Ik weet alleen niet hoe dat qua budget zit..)
Ik denk direct aan Wind (Nederlands en hier op het forum)
Ik weet alleen niet hoe dat qua budget zit..)
Als een aluminium Santos al zwaar wordt gevonden (is ook naar een mening?), zal staal dat ook wel zijn. Ik weet ook niet of titanium dan wat is.
Bij Santos moet je voor dit beoogde gebruik alleen niet voor de standaard aluminium vork gaan (en Santos is aardig "aan de prijs").
Eerst maar eens uitzoeken wat je echt wil. Elektronisch, 2x en flat bar gaat hem volgens mij sowieso niet worden. Je zult dus eerst uit moeten zoeken waar je concessies wil doen.
Bij Santos moet je voor dit beoogde gebruik alleen niet voor de standaard aluminium vork gaan (en Santos is aardig "aan de prijs").
Eerst maar eens uitzoeken wat je echt wil. Elektronisch, 2x en flat bar gaat hem volgens mij sowieso niet worden. Je zult dus eerst uit moeten zoeken waar je concessies wil doen.
Campagnolo Ultra Dork
Je wilt geen dropbar... maar vraagt wel om ervaringen van 3 titanium gravelbikes met dropbar?"... Iemand ervaring met:
J Guillem Atalaya?
Pilot scram P1.18?
Enigma escape? ..."
Vlotte lichte fiets:
Met Pinion of Rohloff kan je dat vergeten, er komt zo 2 kilo bij. Maar gewicht is alleen lachen als je de fiets optilt.
Anders voor een 13sp AXS groep gaan, die kan je mixen en matchen.
Zelf zou ik voor een custom frame gaan.
Eerst bedenken welke aandrijflijn. Dan het materiaal voor het frame.
@ernie: Tita is wat lichter als staal, maar niet wereldschokkend lichter. Rijdt beiden wel zo veel fijner als carbon natuurlijk.
@mimoza Ja, custom frame vanaf 2200,- + vork vanaf 450,- (en dan de rest nog)
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
Voor dergelijk fiets zou ik ook costum gaan.
Niet doodstaren op materiaal keuze en zeker niet op gewicht.
Of die nu 7/8/9kg weegt of 11/12kg je moet nog steeds trappen om vooruit te gaan.
Scheelt het? tuurlijk, maar voor het beoogde gebruik wil je een stevige fiets die lang meegaat en iets kan hebben.
Heb ook een costum stalen "Alpas Audax" goede 11kg met wat tassen erbij 12à13kg gaat ook hoor.
gravel
road:
commute:
city:
travel: nog niet getest maar twijfel er niet aan.
mechanische 11speed sram force 22
Niet doodstaren op materiaal keuze en zeker niet op gewicht.
Of die nu 7/8/9kg weegt of 11/12kg je moet nog steeds trappen om vooruit te gaan.
Scheelt het? tuurlijk, maar voor het beoogde gebruik wil je een stevige fiets die lang meegaat en iets kan hebben.
Heb ook een costum stalen "Alpas Audax" goede 11kg met wat tassen erbij 12à13kg gaat ook hoor.
gravel
road:
commute:
city:
travel: nog niet getest maar twijfel er niet aan.
mechanische 11speed sram force 22
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)
ritchey outback en lekker zelf opbouwen, of frames die erop lijken een beetje randonneur achtige
de outback is achteraan lang genoeg voor bepakking, en kort genoeg om niet lui te zijn. genoeg oogjes voor spatborden/drager/verlichting.
een nitto albatros stuur of anders erop, dropbars zijn eigelijk altijd geschikt zelfs voor de stadse ritjes.

de outback is achteraan lang genoeg voor bepakking, en kort genoeg om niet lui te zijn. genoeg oogjes voor spatborden/drager/verlichting.
een nitto albatros stuur of anders erop, dropbars zijn eigelijk altijd geschikt zelfs voor de stadse ritjes.