Tour de France 2025
De naam zegt het zelf, in een tijdrit gaat het om de tijd. Dus ik denk dat er daar weinig discussie kan over bestaan.daniel1975 schreef: ↑28 jul 2025 21:52 @fiedoo en hoe dan om te gaan met afsluitende tijdritten? Die ook maar niet mee laten tellen? Fignon zal je er dankbaar voor zijn![]()
Ik weet niet of ze die stunt met de laatste rit gaan herhalen maar had Vingegaard op 20 seconden gestaan had de rit wschlk met chronoopname gebleven. Nu lag de top 10 zo goed als vast.
Met de weersomstandigheden op het parcours van zondag was het met tijdsopname een slagveld geworden want dan rijden de klassementsrijders toch , en hun knechten en degenen die denken te kunnen winnen, zelfs degenen die denken ergens top 10 te kunnen rijden. Met 200 man koersen over een afstand van 20 kms over smalle bochtige en bovendien natte kasseiwegen in één van de belangrijkste ritten van het jaar. Willen wij echt dat er doden vallen? Of dat door een aantal valpartijen de rangschikking toch nog overhoop gesmeten wordt.
Ik niet.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 


Is dat anders dan midden in pakweg de laatste week? Bij de dames vallen de kanshebbers één voor één weg en niet op de laatste dag. Is dat echt minder erg?
Als je de laatste dag niet meer kan sturen, doe je gewoon iets verkeerd of is er iets verkeerd aan het concept van de wedstrijd.
Als je de laatste dag niet meer kan sturen, doe je gewoon iets verkeerd of is er iets verkeerd aan het concept van de wedstrijd.
Campagnolo Ultra Dork
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6378
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Het parcours van de laatste etappe nodigt wel uit tot koersen voor het klassement, mits de verschillen nog niet te groot zijn.
Met de traditionele finish was het ook altijd een beklag dat de laatste 60km zo verschrikkelijk hard ging over die matige kasseitjes, dat het billenknijpen was om geen tijd meer te verliezen door materiaalpech of een val.
Meestal maakt het geen donder uit, omdat het klassement al in de plooi ligt. Maar dát weet je van te voren nog niet.
Als het gaat om veiligheid, kan je de 3km regel op 5 of 10km leggen.., maar toch niet heel veel verder naar voren, want het blijft onderdeel van de route, van de koers. Overigens verlies je alleen geen tijd als je dan betrokken bent bij, of opgehouden wordt door, een valpartij.
Nu werd gewoon de tijd opgenomen voor iedereen, ver voor de meet. En bekijk het daarna maar of je nog zin had door te rijden.
Nu was het hondenweer, waardoor het parcours (te?) gevaarlijk werd over een deel van de route. Als dat in de bergen gebeurd, dan wordt er een beklimming geschrapt. Bij een aardverschuiving wordt de route aangepast (of ingekort).
Tuurlijk, snap ik dat ze met al dat publiek de Montmartre erin wilden houden. Maar ik zit veel meer op het spoor van Ernie C. Dat als dit een probleem is op de laatste dag, je ook op veel andere plekken andere keuzes moet maken - maar dat gebeurd niet, dan gaat de koers gewoon door. dus waarom hier in parijs niet?
Met de traditionele finish was het ook altijd een beklag dat de laatste 60km zo verschrikkelijk hard ging over die matige kasseitjes, dat het billenknijpen was om geen tijd meer te verliezen door materiaalpech of een val.
Meestal maakt het geen donder uit, omdat het klassement al in de plooi ligt. Maar dát weet je van te voren nog niet.
Als het gaat om veiligheid, kan je de 3km regel op 5 of 10km leggen.., maar toch niet heel veel verder naar voren, want het blijft onderdeel van de route, van de koers. Overigens verlies je alleen geen tijd als je dan betrokken bent bij, of opgehouden wordt door, een valpartij.
Nu werd gewoon de tijd opgenomen voor iedereen, ver voor de meet. En bekijk het daarna maar of je nog zin had door te rijden.
Nu was het hondenweer, waardoor het parcours (te?) gevaarlijk werd over een deel van de route. Als dat in de bergen gebeurd, dan wordt er een beklimming geschrapt. Bij een aardverschuiving wordt de route aangepast (of ingekort).
Tuurlijk, snap ik dat ze met al dat publiek de Montmartre erin wilden houden. Maar ik zit veel meer op het spoor van Ernie C. Dat als dit een probleem is op de laatste dag, je ook op veel andere plekken andere keuzes moet maken - maar dat gebeurd niet, dan gaat de koers gewoon door. dus waarom hier in parijs niet?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
- Berichten: 2447
- Lid geworden op: 16 jul 2024 14:54
Je kan het beter omdraaien,fiedoo schreef: ↑29 jul 2025 09:23De naam zegt het zelf, in een tijdrit gaat het om de tijd. Dus ik denk dat er daar weinig discussie kan over bestaan.daniel1975 schreef: ↑28 jul 2025 21:52 @fiedoo en hoe dan om te gaan met afsluitende tijdritten? Die ook maar niet mee laten tellen? Fignon zal je er dankbaar voor zijn![]()
Ik weet niet of ze die stunt met de laatste rit gaan herhalen maar had Vingegaard op 20 seconden gestaan had de rit wschlk met chronoopname gebleven. Nu lag de top 10 zo goed als vast.
Met de weersomstandigheden op het parcours van zondag was het met tijdsopname een slagveld geworden want dan rijden de klassementsrijders toch , en hun knechten en degenen die denken te kunnen winnen, zelfs degenen die denken ergens top 10 te kunnen rijden. Met 200 man koersen over een afstand van 20 kms over smalle bochtige en bovendien natte kasseiwegen in één van de belangrijkste ritten van het jaar. Willen wij echt dat er doden vallen? Of dat door een aantal valpartijen de rangschikking toch nog overhoop gesmeten wordt.
Ik niet.
je zegt zelf al: “nu lag de top tien zo goed als vast”
Daarom zou er sowieso al geen nerveuze toestand ontstaan zijn. Het is niet omdat er besloten is de chrono af te drukken op de vier na laatste passage dat er een ander soort koers is ontstaan. Het klassement lag immers al in de plooi toch?
Adversity is the Catalyst of Change
Ik dacht al dat er zo een opmerking zou komen. Dus nee toch niet want iedereen zou toch vooraan willen zitten om niet het slachtoffer van een of meerdere valpartijen te worden.
En is dat dan wat je wil, dat voorspelbare valpartijen en chaos de rangschikking alsnog dooreen gaan smijten?
En is dat dan wat je wil, dat voorspelbare valpartijen en chaos de rangschikking alsnog dooreen gaan smijten?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 


-
ottorongo2
- Forum-lid
- Berichten: 422
- Lid geworden op: 23 mar 2024 21:29
Het resultaat is inderdaad hetzelfde, maar vallen en opgave in rit 21 is toch emotioneel veel erger. Je heb 20 dagen het beste van jezelf gegeven en goed of uitstekende klassering bijeen gefietst maar als je valt in rit3 (+opgave) is dit nog niet aan de orde, enkel de verwachtingen zijn hier gefnuikt.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 43556
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Kan allemaal zijn, maar om te finishen moet je finishen.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Maar als je van rit 21 een defilé maakt, verplaats je die emotionele bagage naar rit 20...ottorongo2 schreef: ↑29 jul 2025 21:16 Het resultaat is inderdaad hetzelfde, maar vallen en opgave in rit 21 is toch emotioneel veel erger. Je heb 20 dagen het beste van jezelf gegeven en goed of uitstekende klassering bijeen gefietst maar als je valt in rit3 (+opgave) is dit nog niet aan de orde, enkel de verwachtingen zijn hier gefnuikt.
Campagnolo Ultra Dork