een paar weken geleden begon na een lange rit van 190km in warme omstandigheden mijn vastus lateralis in mijn linkerbeen flink pijn te doen. Ter verduidelijking, de vastus lateralis is onderdeel van de quadriceps en betreft de spier aan de zijkant van het bovenbeen.
Tijdens het fietsen merkte ik er nog niet heel veel van, maar na een kwartiertje rust begon ter hoogte van de aanhechting van de spier, zo'n 5-10cm boven de knie, de spier helemaal te gloeien. Als je er op drukt voelt de pijn aan als drukken op een blauwe plek en het lopen ermee diezelfde avond een beetje stram.
Thuis heb ik de spier iets los gemasseerd (zoals geadviseerd door het internet). De volgende dag waren de klachten al grotendeels weg, hoewel de gevoeligheid bij aanraken/drukken op de spier nog wel enigszins aanwezig was.
Na 4 dagen rust weer een kort ritje van 75km gemaakt, hoge cadans aangehouden (zoals gelezen)en rustig rond de Z2. Helaas bij thuiskomst toch weer dezelfde klacht.
Vervolgens na een dagje rust toch weer een klein ritje willen maken, ditmaal 60km en rustig aan gedaan, bij stoplichten optrekken in lichte versnelling en hoge cadans aanhouden, wederom kwam de klacht terug.
Na een hele analyse van de verschillende ritten met ChatGPT, waarbij ik alle mogelijke data met screenshots uploadde, zou ik in fase 3 van een reactieve spierbelastingsfase verkeren (hyperreactieve status) en 3-5 dagen volledig stoppen met fietsen zou minimaal stap 1 zijn, plus wat tips voor foamrollen, koelen en stretchoefeningen.
Na drie dagen rust weer een klein ritje aangedurfd en ditmaal bleven de klachten uit. Ook de daaropvolgende 2 kleine ritjes geen problemen meer.
Maar gisteren, bijna 2 weken nadat ik voor het laatst de klacht had ervaren, kwam na een rit van 90km de klacht tóch weer terug
Zijn er hier lotgenoten die deze specifieke klacht ook hebben ervaren en zo ja, hoe lang sukkelden ze er mee rond en wat waren de stappen tot een eventuele oplossing? Ik wil heel graag weer een lange rit maken, maar ben nu toch een beetje huiverig geworden.