Sukkelen met branderig gevoel schoenen
Ik ben terug van vakantie maar helaas ook daar weer flink last van branderig gevoel aan de voeten.
In die mate dat de laatste km's op bv Ventoux echt pijnlijk waren.
Ook de week nadien in de Vogezen regelmatig pijnlijke voeten.
Ik rij met Northwave Revolution 3 schoenen. Carbon zolen, of toch carbon inzetstuk.
Ik heb dit nooit gehad met schoenen met nylon zool. Maar hier in België heb ik ook zelden last met de Northwave's.
Ik heb ook een paar Mavics waar ik heel content mee ben. Die hebben nylon versterkte zool, maar dus minder stijf.
Is dit puur omdat ik zo lang zo hard op de pedalen moet trappen? Toch de carbon zool?
Ik wil andere schoenen proberen, maar wil toch ergens een idee van de oorzaak, want goeie schoenen zijn niet goedkoop en je kan zo blijven proberen.
In die mate dat de laatste km's op bv Ventoux echt pijnlijk waren.
Ook de week nadien in de Vogezen regelmatig pijnlijke voeten.
Ik rij met Northwave Revolution 3 schoenen. Carbon zolen, of toch carbon inzetstuk.
Ik heb dit nooit gehad met schoenen met nylon zool. Maar hier in België heb ik ook zelden last met de Northwave's.
Ik heb ook een paar Mavics waar ik heel content mee ben. Die hebben nylon versterkte zool, maar dus minder stijf.
Is dit puur omdat ik zo lang zo hard op de pedalen moet trappen? Toch de carbon zool?
Ik wil andere schoenen proberen, maar wil toch ergens een idee van de oorzaak, want goeie schoenen zijn niet goedkoop en je kan zo blijven proberen.
-
Pontius1991
- Forum-lid
Heb je het gevoel dat het in de beperkte breedte van de schoenen zit? Northwave mag dan de naam hebben wat breder te zijn, maar is het toch vaak niet echt. Even breedte van de voet opmeten versus breedte van de zool aan de onderkant. Heb ook veel last gehad van brandende voeten, metname op vakantie waar ik veel vaker, langer en in warmer weer ging fietsen. Kwam uiteindelijk bij Lake schoenen uit.
Heb NW Revolution 2 en Sidi Genius 10, beide maat 43, de Sidi is ruimer/breder bij de tenen cq bal van de voet maar in warm weer krijg ik na een paar uur (>4 uur)toch wat pijnlijk/branderig/kramp gevoel (in beide schoenen) bij vooral de middelste tenen. Even de druk er vanaf helpt.
Ligt denkelijk niet aan de schoenen, tenzij ze echt niet goed passen.
Fietsende vriendin van een vriend zegt dat ze zich redelijk kan helpen met iets dat ze Reflex Spray noemt (zit iets van menthol in, haalt ze bij een apotheek net over de grens in België). Spuit ze onder haar voeten voor ze op de fiets stapt. Lijkt iets anders te zijn als ik op reflex spray Google.
Ligt denkelijk niet aan de schoenen, tenzij ze echt niet goed passen.
Fietsende vriendin van een vriend zegt dat ze zich redelijk kan helpen met iets dat ze Reflex Spray noemt (zit iets van menthol in, haalt ze bij een apotheek net over de grens in België). Spuit ze onder haar voeten voor ze op de fiets stapt. Lijkt iets anders te zijn als ik op reflex spray Google.
Ik heb Northwave Core plus wide en die zijn toch echt breed.
Zijn het zwarte schoenen? kan ook schelen in de hitte dat je eerder warme (branderige) voeten krijgt.
En natuurlijk komt er meer "druk" op je voeten tijdens flinke beklimmingen.
En Lake schoenen heb ik ook twee paar en zijn erg fijne schoenen de wide versie zijn voor lekker ruim.
Ik weet niet hoe oud je bent uit maar ik merk dat mijn voeten ook wat "platter" worden naarmate mijn leeftijd
dus de voeten ook wat breder haha.
Zijn het zwarte schoenen? kan ook schelen in de hitte dat je eerder warme (branderige) voeten krijgt.
En natuurlijk komt er meer "druk" op je voeten tijdens flinke beklimmingen.
En Lake schoenen heb ik ook twee paar en zijn erg fijne schoenen de wide versie zijn voor lekker ruim.
Ik weet niet hoe oud je bent uit maar ik merk dat mijn voeten ook wat "platter" worden naarmate mijn leeftijd
dus de voeten ook wat breder haha.
Bikers are not alone
-
scottpch64
- Forum-lid
Ik denk dat je het in de breedte van de schoen moet zoeken waardoor je een branderig gevoel krijgt icm de hitte.
Te weinig ruimte bij de toebox en door de inspanning opzwellende voeten is het recept voor branderige voeten.
Te weinig ruimte bij de toebox en door de inspanning opzwellende voeten is het recept voor branderige voeten.
Ander geluid: ik heb het wel eens gehad met te wijde schoenen na 150km.
Dan ging ik ‘klauwen’ met mijn voeten waardoor die verkrampen met ook een branderig gevoel als gevolg…
Nu met betere binnenzolen (en andere schoenen) geen last meer van
Dan ging ik ‘klauwen’ met mijn voeten waardoor die verkrampen met ook een branderig gevoel als gevolg…
Nu met betere binnenzolen (en andere schoenen) geen last meer van
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
Ik wilde ook iets schrijven over breedte van voeten en schoenen, maar anderen waren me voor.
Bij het ouder worden, worden je voeten breder.
De DHZ test is met een vel papier en een potlood. Dan trek je lijntjes in de lengterichting op de breedste punten van je voeten. Dat levert een breedte op. Als je daar je schoenen tussendoor kunt schuiven, weet je genoeg.
Je kunt ook naar (sport-)podoloog gaan.
De DHZ test is met een vel papier en een potlood. Dan trek je lijntjes in de lengterichting op de breedste punten van je voeten. Dat levert een breedte op. Als je daar je schoenen tussendoor kunt schuiven, weet je genoeg.
hun fietsen.
Waar ervaar je die branderigheid? Onder de gehele voet of op een specifiek punt?
Ik heb ooit om die reden zooltjes laten aanmeten bij een sportpodoloog. Die zooltjes moet er onder andere voor zorgen dat de druk wat gelijkmatiger wordt verdeeld over de voet.
Bijvoorbeeld een doorgezakte voet kan tot onevenredig druk leiden op een bepaald punt.
Ik heb ooit om die reden zooltjes laten aanmeten bij een sportpodoloog. Die zooltjes moet er onder andere voor zorgen dat de druk wat gelijkmatiger wordt verdeeld over de voet.
Bijvoorbeeld een doorgezakte voet kan tot onevenredig druk leiden op een bepaald punt.
Gazelle Team TVM \'99
Schoenen zijn voor mij één van de lastigste items om goed te kopen. Ik heb hele brede voeten en daarnaast ook nog eens regelmatig last van brandvoeten bij heet weer. Dat laatste is bij tijd en wijle echt heel vervelend, ben zelfs onderweg wel eens even gestopt om mijn voeten te laten afkoelen. Sidi Mega en Fizik in de wide versie met ventilatiesleuven in de zool doen het bij mij best redelijk hoewel niet subliem. In oude Sidi Mega's heb ik wel eens extra gaatjes gemaakt bij de tenen voor meer ventilatie. Op dit forum wordt vaak Lake als bijna de heilige graal neergezet. Als ik toe ben aan nieuwe schoenen is dit voor mij in ieder geval ook een serieuze optie.
Volgens mij zit er nogal wat breedte tussen van wat er in je schoen past en de buitenkant. Als je schoen tussen de door jou beschreven lijntjes kan, dan kun je volgens mij zelfs niet in die schoen komen.BertL schreef: ↑22 jul 2025 09:42 Ik wilde ook iets schrijven over breedte van voeten en schoenen, maar anderen waren me voor.
Welk potlood of pen je gebruikt, scheelt ook nog wel wat.
Ik heb op zich geen smalle voeten. En de Northwave is een stuk minder soepel opzij dan m'n Mavic Cosmic shoenen.
Het gevoel is echt onderaan de voorvoet. Beetje waar het plaatje zit.
In Frankrijk was het op zich zelden echt warm op reis, de Ventoux dag was misschien de warmste 27 graden in dal. Boven een graad of 20.
De ritten zijn er natuurlijk een stukje intenser.
Ik dacht ook al al een dun zooltje dat de druk wat meer kan verdelen.
Het gevoel is echt onderaan de voorvoet. Beetje waar het plaatje zit.
In Frankrijk was het op zich zelden echt warm op reis, de Ventoux dag was misschien de warmste 27 graden in dal. Boven een graad of 20.
De ritten zijn er natuurlijk een stukje intenser.
Ik dacht ook al al een dun zooltje dat de druk wat meer kan verdelen.