Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Ervaring met staal

delsol
Forum-lid

delsol 15 aug 2023 18:02

kopjethee schreef: 15 aug 2023 10:12 De website bekeken, snap nu het verschil tussen St Joris en Sputnik badges.
Erg mooie frames.

Wat kost een frameset van St Joris?
Verkoopt alleen complete fietsen .

MonkeyRider
Forum-lid

MonkeyRider 15 jul 2025 10:52

Ik ben aan het kijken naar een Ritchey Montebello frameset ? https://ritcheylogic.com/bike/frames/mo ... o-frameset

Afbeelding

Ik ben met 68jr (1.82 / 90kg) intussen een relaxte toerder met de nodige nek/schouder/rugklachten bij een diepe lange zit. Op mijn 2022 Defy (ML) heb ik mijn stuurhoogte met wat kunstgrepen op gelijke hoogte van mijn zadel gekregen, maar eigenlijk is dat niet echt mooi en past een "Audax" / Randonneur gerichte fiets veel meer bij mijn gebruik.

Deze Ritchey Montebello in M kan ik waarschijnlijk goed passend opbouwen tot "allroad" roadbike en ik ben zeker fan van klassiek staal met "klassieke" opbouw (kabels buitenom)
Ik zit voorlopig aan een simpele GRX 1x11 te denken icm Bontrager carbon 35V (brede) wielset die ik nu op de Defy heb icm 32-35mm banden. Geen "polished" spul en rekjes zoals op de Ritchey foto's, maar nette zwarte afbouw met Brooks C17. Ik heb het een en ander liggen, dus veel hoeft het naast aanschaf frame niet te kosten.

Ik heb wat ervaring met simpel staal (oa Surly Midnight Special) , maar daar merk ik geen extra "comfort" van tov een goed alu of carbon frame.
Ritchey lijkt een slag beter (en duurder natuurlijk) en wordt wel geroemd om zijn rijcomfort. Vraag is of ik dat ook ga merken tov bv mijn Defy advanced 2 ? Ik verwacht geen wonderen , maar wil er ook niet op achteruit gaan in rijcomfort. Gezien reviews lijkt het goed mogelijk onder de 10kg te blijven en dat goed genoeg voor me.

Iemand ervaring of meningen over deze Ritchey Montebello ?

jwkeij
Forum-lid

jwkeij 15 jul 2025 12:26

Mooi frame, zeg! Duurder is niet persé beter, kijk maar naar Specialized. ;)
Als de buizen de juiste diameter hebben ten opzichte van je gewicht en rijstijl heb je absoluut voordeel bij staal. Bredere banden op de juiste druk helpen ook.

Leesvoer: https://windcycleworks.nl/staal/
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

MonkeyRider
Forum-lid

MonkeyRider 16 jul 2025 11:22

jwkeij schreef: 15 jul 2025 12:26 Mooi frame, zeg! Duurder is niet persé beter, kijk maar naar Specialized. ;)
Als de buizen de juiste diameter hebben ten opzichte van je gewicht en rijstijl heb je absoluut voordeel bij staal. Bredere banden op de juiste druk helpen ook.

Leesvoer: https://windcycleworks.nl/staal/
Ritchey heeft wel een goede naam en veel goede revieuws met zijn stalen frames. Er kunnen tot max 40mm banden in en verder is alles wel lekker "standaard" zodat ik veel opbouw mogelijkheden heb; van redelijk strakke endurance bike tot comfort toerfiets met alles erop en eraan.
Verder vind ik hem ook klassiek mooi, inclusief de kleur (behalve misschien die voorvork met tig mounts en kabeldoorvoer)
Geo komt erg overeen met mijn Defy met iets meer stack en iets rustiger stuurgedrag voor zover ik kan inschatten (het is geen gravelbike) .

Nog een review https://youtu.be/asJPzZGLwj8?si=9Qiw0D8RAnYbAfz9

Ik hang al boven een bestelknop 8-)

klaastuin
Forum-lid

klaastuin 16 jul 2025 19:04

Ik heb heel veel ervaring met het kijken naar foto's van Ritcheys. Telt dat ook? 8-)

Zonder gekheid: ik vind het een mooie fiets en idem kleur. Ik denk dat ik in deze categorie de Fairlight Strael net nog wat interessanter vind. Heb je die ook overwogen?

Voor wat betreft goed en slecht staal: het staal van mijn gravelfiets (Veloheld) heeft geen bijzondere specs, maar ik merk wel degelijk verschil tussen deze stalen fiets en een aluminium fiets. Met vergelijkbare banden uiteraard.

jwkeij
Forum-lid

jwkeij 16 jul 2025 21:07

Ik merk ook echt wel verschil tussen mijn custom stalen WiND en een Surly, hoor. ;)
Fairlight! Dat is zéker ook een optie om te overwegen!
Strael kan tot 40mm aan.

https://fairlightcycles.com/strael-4-0/?v=1a13105b7e4e
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

MonkeyRider
Forum-lid

MonkeyRider 16 jul 2025 23:12

Fairlight is zeker mooi en de "T" versie heeft ook extra stack-hoogte.....maar levertijd gaat richting 2026 voor zover ik dat zie. De Montebello is wel direct leverbaar in mijn maat.
Ik verwacht ook wel verschil met bv een Surly, maar of ik het verschil ga voelen tussen de Strael of de Montebello ? Ik heb ook wel iets met zo'n "Ritchey" frameset.

klaastuin
Forum-lid

klaastuin 17 jul 2025 09:36

Ik verwacht dat het grootste verschil in gevoel tussen de Strael en de Montebello in de geo zit. Beide zijn goed geengineerde frames. Op basis van de reviews lijkt de Ritchey me veel meer een toerfiets. Volgens de video hierboven zit ie behoorlijk aan de relaxte kant van het endurance spectrum. De Strael wordt sportiever neergezet. Kwestie van persoonlijke voorkeur.

MonkeyRider
Forum-lid

MonkeyRider 20 jul 2025 12:30

klaastuin schreef: 17 jul 2025 09:36 Ik verwacht dat het grootste verschil in gevoel tussen de Strael en de Montebello in de geo zit. Beide zijn goed geengineerde frames. Op basis van de reviews lijkt de Ritchey me veel meer een toerfiets. Volgens de video hierboven zit ie behoorlijk aan de relaxte kant van het endurance spectrum. De Strael wordt sportiever neergezet. Kwestie van persoonlijke voorkeur.
Je hebt me wel aan het denken gezet. Inderdaad lijkt de Montebello meer aan de toerkant te zitten en ik neig juist de "racy" kant het leukste stuurgedrag te vinden.
Eigenlijk is een Ritchey Road Logic disc meer geschikt voor wat ik zoek en die heeft intussen ook ruimte voor 32mm banden. Ik vind hem kwa frame en vooral vork ook mooier. Bredere banden, dragers of vaste spatborden ga ik toch niet gebruiken en op slechte wegen en wat grindpaden lijkt ie het erg goed te doen.

Het is in ieder geval een "klassieker" in deze kleurstelling

Afbeelding

klaastuin
Forum-lid

klaastuin 20 jul 2025 14:26

Road Logic vind ik ook erg mooi. Geo is qua stack voor mij wat laag, maar als je wat dieper kunt zitten? Lijkt me qua stuurgedrag wel fijner dan een Montebello.

Had jij ook niet een Midnight Special (gehad)? Als je daar op past past een Road Logic vast ook.

abdr
Forum-lid

abdr 20 jul 2025 15:08

Als je dan toch naar een Road Logic kijkt, dan zou ik persoonlijk de Break Away versie overwegen. Toch wel een zeer elegant deelbaar frame waardoor je wereld plotsklaps groter wordt.

MonkeyRider
Forum-lid

MonkeyRider 20 jul 2025 16:04

Ik kan zeker niet meer diep zitten, maar smokkel nu wat met opwaartse stuurpen en "riser" sturen.

Zo laag valt die Ritchey trouwens niet, boven genoemde stack komt vlgs mij nog 16mm "topcap" op het bovenste balhoofdlager, waar bij "moderne" fietsen direct de spacers beginnen.
De stack van mijn ML Defy is 586 , bij een 57 Ritchey Road is het 589 en daar komt xtra 16mm bij van de "topcap" vh balhoofd lager (old school) , dus in de praktijk zit hij zelfs 2cm hoger dan de Defy. Ik maak me meer zorgen om de ETT van 575 ipv 560. Ik moet vrijwel zeker aan een 90mm stuurpen.

NB: veel zit in de maatvoering: voor de Defy is de adviesmaat M/L voor mijn 181.5 , maar die valt vrij klein. De Ritchey valt maat 57 juist wat groot .de Midnight Special had ik in maat 58. Van alle drie is de Defy nog het laagste met maar 3cm spacers max.
Ik had graag 2cm extra stack van de Montebello gehad, maar wil mijn keuze daar niet toe beperken. Je kunt nogal wat met "rise" in stuurbochten tegenwoordig.

Plaats reactie