Dit jaar ga ik samen met mijn vriendin naar de Cevennen. Waarschijnlijk het laatste jaar met onze wat oudere fietsen.
We hebben beide een 105 van de 5600 serie achterop (10 speed) waarbij mijn vriendin een lange kooi heeft.
Beide Compact (50-34) voor.
Ik ben er al eens geweest een paar jaren terug en ben in goede conditie. Ik ga dus een 11-28 monteren. Volgens shimano kan ik maximaal een 27 tands achter hebben, en ik blij zo binnen het max aantal versnellingen (voor een korte kooi). Hiervoor een nieuwe set gekocht, 11-26 blijft thuis. Ik denk zelf dat ik hiermee meer dan genoeg heb, ben in het verleden daarmee zelfs de ventoux opgereden als ik me niet vergis. Immers, vroegah was een 34-28 echt een heel licht verzet en kon je zonder triple niet lichter.
Voor mijn vriendin dacht ik aanvankelijk 12-30 te monteren. Maar ik zie nu dat die derailleur net als de mijne max 27tands kan. Dat wordt dus ook een 11-28. Ze is sterk genoeg dus ik verwacht geen problemen.
Echter, kan een 5600 met lange kooi uberhaupt toch wel een 12-30 hebben? Ik lees het meest dat dit pas vanaf de 5700 met succes lukt. Maar hier en daar lees ik toch wat positiefs, en helaas ook wel eens dat het echt niet lukt.
Door alle moderne fietsen met bijna 1:1 verhouding ben ik wat onzeker geworden over wat we kunnen met onze fietsen.
Mijn vraag is dus tweeledig:
- Is 34-28 voldoende voor de Cevennen, voor bovengemiddeld getrainde mensen?
- Kan een 105 5600 GS wél een 12-30 cassette aan ondanks dat shimano duidelijk 27 als max geeft?