Dit voorjaar bleek dat Jonas Vingegaard de zoveelste was die voor kortere cranks koos. Sterker nog, met 150 millimeter lange cranks van SRAM, koos hij voor kortere cranks dan op de consumentenmarkt beschikbaar waren. Ondertussen heeft hij op zijn wegfiets tóch voor weer wat langere cranks gekozen, maar gebruikt hij in tijdritten nog altijd de 150 millimeter lange cranks.
Tour de France 2025
-
Klein_Verzet
- Forum-lid
- Berichten: 1424
- Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53
Zijn nieuwe tijdrithouding en ultra-korte cranks geheim wapen van Vingegaard voor de tijdrit?
-
Berrinator
- Forum-lid
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 15 mar 2024 12:23
Het gaat erom dat je met kortere cranks een betere aero houding kan aannemen zonder al teveel op kracht in te boeten.Klein_Verzet schreef: ↑10 jul 2025 11:36 Daar sta je dan met al je wetenschappelijke aanpak en je 150mm cranks en je 64 tanden voorblad, terwijl die van Pogacar er amper 60 telden. Zulke korte cranks eisen dat je met een hogere cadans trapt en volgens mij gingen de benen van Vingegaard niet sneller rond dan die van Pogacar of die van Evenepoel. Even snel achter op een bierviltje: 165 : 150 X 100% = 110%. Oftewel om hetzelfde vermogen te leveren moest Vingegaard per omwenteling 10% meer kracht gebruiken.
Jouw redenering volgend zou ik zeggen 200cm cranks! 200 : 165 x 100% = 21% minder kracht ! Misschien 330 cm cranks zodat ze helemaal niet meer hoeven trappen? Nog afgezien van dat jij kennelijk op het oog kan inschatten wat iemand zijn cadans is
Bottomline is, met marginal gains kun je geen slechte dag compenseren. Laten we hopen dat hij zich herpakt en de tour nog een beetje spannend maakt.
-
Patrick VB
- Forum-lid
- Berichten: 967
- Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03
- Locatie: Oilsjt (Aalst)/Rendeux
Gaat Pogacar voor geel, groen en bollen of laat hij nog kruimels voor iemand anders?
Dat is toch niet zo verwonderlijk... een nagenoeg vlakke tijdrit en Evenepoel heeft t kleinste frontale oppervlak. Dan kun je met een lager absoluut wattage winnen.
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
- Berichten: 2415
- Lid geworden op: 16 jul 2024 14:54
Inderdaad. En sterker nog; Remco heeft zich ondanks zijn overwinning meer kunnen sparen dan zijn concurrenten! Indrukwekkend.
Adversity is the Catalyst of Change
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
- Berichten: 2415
- Lid geworden op: 16 jul 2024 14:54
Nondeju! Wat een koers weer zeg.
En zowel van Aert als VDP super actief.
Healy en Simmons stoken het vuur flink op. Healy heb ik een zwak voor, Simmons dan weer niet maar hij koerst wel als een duiveltje!
En zowel van Aert als VDP super actief.
Healy en Simmons stoken het vuur flink op. Healy heb ik een zwak voor, Simmons dan weer niet maar hij koerst wel als een duiveltje!
Adversity is the Catalyst of Change
-
KristofS87
- Forum-lid
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 08 jul 2022 12:08
Sven Vanthourenhout naar RB-Bora-HG, een voorbereiding op de komst van Evenepoel?
Zotte rit vandaag, UAE echt impressionant in de controle. Mooi afgemaakt door Healy in zijn gekende stijl. Gezien de inspanningen morgen toch geen VDP op het muurtje?
Zotte rit vandaag, UAE echt impressionant in de controle. Mooi afgemaakt door Healy in zijn gekende stijl. Gezien de inspanningen morgen toch geen VDP op het muurtje?
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
- Berichten: 2415
- Lid geworden op: 16 jul 2024 14:54
Heel blij met de overwinning van Healy! Geweldig aanvallende renner in om het even welke koers.
Mathieu viel wat tegen maar morgen heeft hij weer nieuwe kansen. Als er iemand is die kan recupereren is het Mathieu wel!
Mathieu viel wat tegen maar morgen heeft hij weer nieuwe kansen. Als er iemand is die kan recupereren is het Mathieu wel!
Adversity is the Catalyst of Change
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
- Berichten: 2415
- Lid geworden op: 16 jul 2024 14:54
Wat ik wel mooi vond in deze etappe is dat UAE vrij pad gaf aan Mathieu. En dat ze iedereen van Visma blokkeerden. Matje en Pogie liggen elkaar wel
Adversity is the Catalyst of Change