Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsweek 2026 Moutiers of Aime

panningen
Forum-lid

panningen 01 jul 2025 11:56

Hoi,
Willen volgend jaar met een groep van 15 personen richting Alpen (Loze, Madeleine, Roselend etc)...Moutiers of Aime lijkt me prima uitvalsbasis. Iemand tips...voor routes en (fiets) hotels ? Bedoeling is eind juni 2026 en dan voor 7 dagen...
Alle tips kunnen nuttig zijn en zouden we waarderen.

jwkeij
Forum-lid

jwkeij 03 jul 2025 08:26

Wat heb je zelf al gevonden?
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 03 jul 2025 12:38

Moutiers is een vreselijke stad, je kan veel beter in Brides les Bains gaan zitten imho.

pino
Forum-lid HC

pino 03 jul 2025 17:51

havana schreef: 03 jul 2025 12:38 Moutiers is een vreselijke stad, je kan veel beter in Brides les Bains gaan zitten imho.
Zeker, een goed uitgngspunt voor les 3 vallees

Zou Bourg Saint Mauroce kiezen boven Aime, met geweldige pittige beklimmingen.

Ooit vanuit Brides les Bains de cormet de Roselend gereden, maar dan ben je een tijd onderweg.

Het stuk tussen Moutiers en Aime wil je vermijden, zou alle activiteiten aan de ene of de andere kant kiezen.
Niet zijken maar reiden !

c.zaballa
Forum-lid

c.zaballa 04 jul 2025 19:27

Ben zelf ook eens in Bourg Saint Maurice geweest, dat kan ik als uitvalsbasis van harte aanbevelen. Je rijdt van daaruit qua grote cols o.a. zo de Cormet de Roselend, Petit Saint Bernard en Iseran op. Vanuit Aime zit je eigenlijk alleen aan de voet naar La Plagne. Dat is een vrij standaard ski-station beklimming, maar die wil je vanwege Michael dan toch beklommen hebben. Volgens mij heb je in Aime, uit mijn geheugen gravend, ook niet zo heel veel faciliteiten (restaurants/hotels/ supermarkt etc).

Vanuit Bourg toen ook de Madeleine gedaan (deel van de groep per fiets en de rest met de auto naar de voet). De col de la Loze bestond toen nog niet in geasfalteerde vorm, maar zou je als getrainde fietser op 1 dag kunnen combineren met de Madeleine. Verder is het met name een keuze welke beklimmingen je graag wil doen.
Gazelle Team TVM \'99

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 04 jul 2025 22:48

La Chambre geen optie?
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

pino
Forum-lid HC

pino 04 jul 2025 23:19

Er loopt een fraai fietspad tussen Bourg Saint Maurice en Aime.
Vanuit Aime is de Cormet d’Areche een super fraaie klim.

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 06 jul 2025 08:23

Klimmen die ik in 1987 afgevinkt heb vanuit Les Menuires, hoogtestation op 1850 m hoogte in de buurt van Moutiers. Nadeel is dat je telkens de 33 kms lange klim moet af- en oprijden. Verplaatsingen deed ik met de auto. Maar je bent overal snel vanuit het dal.
Les Menuires 1950 (3x), Val Thorens 2300m, La Plagne 1950m, col de la Madeleine 2000m en dan de verre verplaatsing naar de Telegraphe en Galibier.
Col d'Iseran ligt ook in de buurt.
Maar misschien is buiten Brides les Bains die mij wel geschikt lijkt, de onmiddellijke omgeving van Albertville wel een optie? vandaar uit kun je ook de cols in de buurt van het Lac d'Annecy rijden waaronder col de l'Arpettaz, Aravis en de Forclaz ( beide cols met dezelfde naam).
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 07 jul 2025 19:19

Moutiers is de dufste plaats van Frankrijk. Aime ligt aan de D90, daar moet je ook niet zijn.

Brides-les-Bains is perfect. Voet van de Col de la Loze. Voet vd Madeleine binnen 30 m fietsen bereikbaar.

Rondje Col du Pre, Cormet de Roselend is ook heel vet.

En… Col de la Tougnète. Nieuw, onbekend, autovrij, broertje van de Col de la Loze. Zelfde concept.

Ook nog een heel gave autovrije weg van Les Menuires naar Val Thorens. En dan over de grote weg naar beneden. Geweldige afdaling.
Ze zijn lekker bezig in Les 3 Vallees.
Gesoigneerd de zomer in met dit prachtige tenue. Welke is mooier, blauw of groen? [url=https://cycloworld.myshopify.com/nl/col ... fankleding[/url]

panningen
Forum-lid

panningen 14 jul 2025 13:55

Dank voor jullie feed back !

Brides les Bains lijkt me dan idd wel prima

La Plagne, Roselend, Iseran, Madeleine en Col de Loze en Tougnete (op advies) zouden mooie doelen zijn...

Mochten er mensen zijn die goed (fiets) hotel weten ? Met klein barretje / terras zou welkom zijn.

Hopelijk wat mooie opties ...alvast bedankt !

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 14 jul 2025 15:33

panningen schreef: 14 jul 2025 13:55 Dank voor jullie feed back !

Brides les Bains lijkt me dan idd wel prima

La Plagne, Roselend, Iseran, Madeleine en Col de Loze en Tougnete (op advies) zouden mooie doelen zijn...

Mochten er mensen zijn die goed (fiets) hotel weten ? Met klein barretje / terras zou welkom zijn.

Hopelijk wat mooie opties ...alvast bedankt !
Ook Les Menuires( uitstekende inrijcol, wel 33 kms lang) en Val Thorens (2300m hoogte). Val Thorens is dezelfde weg als Les Menuires maar de weg splitst zich een paar kms voot les menuires.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

pino
Forum-lid HC

pino 14 jul 2025 15:41

Nieuw fietspad van Les Menuires naar Val Thorens. Als het loopt zoals ik denk, is dat pittig.
Ook een "Col de Tougnette" zou een pittige klim moeten zijn boven Les Menuires.

Plaats reactie