Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Varia bike radar ja of nee

hebben we achter 10 jaar allemaal een electronisch verkeersdetectie systeem op onze fiets?

Peiling eindigde op 28 aug 2015 15:00

Jazeker en het wordt misschien verplicht.
1
6%
Waarschijnlijk wel
1
6%
Dat is alleen iets voor de technofreaks
9
53%
Ik denk dat dit heel snel van de markt is.
6
35%

Totaal aantal stemmen: 17

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 25 apr 2025 14:04

jandoedel schreef: 25 apr 2025 13:44
Kornuit schreef: 25 apr 2025 10:58 Ik zie trouwens dat de range op 300m staat. Is dat niet wat ver?
Deze instellingen voldoen voor mij, maar voel je vrij om te experimenteren. Ik zag dat je smart mode zo kunt instellen dat het licht tussen zonsondergang en zonsopgang altijd aan is en ook dat het aan is wanneer je een tunnel inrijdt. Voor mij is het al voldoende dat ik de Varia op de 1040 handmatig kan instellen.
Volgens mij heeft de Varia standaard een range van 140m en dat is al heel vroeg. Ik zal hem eens op 200m zetten. Wat betret het licht tussen zonsondergang en zonsopgang, dat regel ik liever ook handmatig.

Oppbogga
Forum-lid

Oppbogga 22 jun 2025 14:46

@Jandoedel:
Je kunt de instellingen aanpassen. De string zal na elke aanpassing veranderen. Wanneer je klaar bent dan kun je de string in de ConnectIQ app laden. Ik heb voor mijn 1040 een extra scherm toegevoegd met één gegevensveld voor smartbikelight. In dat scherm kan ik dan kiezen voor de smart mode waarbij het achterlicht gaat knipperen wanneer verkeer achter nadert. Zelf heb ik de voorkeur voor de handmatige modus Off waarbij het achterlicht uit blijft maar ik kan wel zien dat er achter iets aan komt.
Kan ik die string, met de aanpassing in de configurator, ook gebruiken in de EDGE 1050?
...

Swedish Chef
Forum-lid

Swedish Chef 03 jul 2025 15:30

Ik denk over het kopen van een Varia 515. Te vaak ben ik de laatste tijd 'verrast' door een 2e auto na de eerste en door electrische scooters. Hier en daar is de Varia best aantrekkelijk geprijsd, zeker icm waardebonnen die ik nog heb.

Heb een Boltv2 waarmee de radar dan mee moet samenwerken. Nu lees ik dat de integratie tussen de Bolt en de Varia een beetje beperkt kan zijn ten aanzien van het licht. De Bolt zou zonder ingeschakeld licht niet bij iedereen werken.

Ik lees van Flipmoehoe op 27 januari:

Flipmoehoe schreef: 27 jan 2025 15:28 Bij mijn wahoo bolt v2, heb ik altijd de lamp uit staan, krijg de meldingen op mijn scherm waarbij dan ook de radar begint te knipperen.
Dat werkt dus prima.

Ik had alleen afgelopen najaar dat ik hem niet continu brandend kreeg na een melding, als er dan weer een auto achterop kwam, ging hij knipperen en ging hij weer "uit"
Op 10 april lees ik van Rene:
rene schreef: 10 apr 2025 10:00 Lamp van de Garmin Varia kan niet uit op mijn Wahoo. Tenminste als de radar moet werken, is het altijd in combi met verlichting.

Wat wel fijn is dat mijn vrouw d’r Wahoo ook gekoppeld aan mijn Garmin Varia perfect werkt. Zo ziet zij ook gelijk of er een auto komt als we samen fietsen.

Wat ik graag weten wil is of de radar gewoon zonder ingeschakelde verlichting kan signaleren op het scherm van de bolt.
Ik heb verder gelezen dat via Garmin Express de 515 ook verder ingesteld zou kunnen worden. Kan het verschil tussen de posts van Rene en Flipmoehoe misschien van daaruit worden verklaard?

Groeten
Hans

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 03 jul 2025 15:40

Op het scherm van de Wahoo Roam gaat het in ieder geval nu wel. Of het een SW update was ná 10 april weet ik niet.

Ik kreeg wel in koppelstand van de Garmin Varia de schakelkeuze op mijn Wahoo - die ik eerst niet had.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Flipmoehoe
Forum-lid

Flipmoehoe 03 jul 2025 16:08

Ik heb de radar altijd werkend op mijn bolt v2, zonder ingeschakelde verlichting.
Krijg dan alle meldingen op het scherm, lamp gaat knipperen en als de auto voorbij is gaat na 5 seconden de verlichting weer uit. Radar blijft uiteraard gewoon actief daarna en krijg weer meldingen als er een auto achterop komt waarbij de lamp weer aan gaat en gaat knipperen.

Wat ik niet voor elkaar kreeg in de winter, was dat de lamp continue bleef branden na een melding. hij ging dan 5 seconden na het passeren van de auto weer uit.
Heb daar nadien niet meer naar gekeken. wellicht dat het nu wel werkt. In de tussentijd is er een software update geweest.

Swedish Chef
Forum-lid

Swedish Chef 03 jul 2025 16:39

Thanks René en Flipmoehoe, goede info die me verder helpt 👍

Corrosie
Forum-lid

Gebruikersavatar Corrosie 03 jul 2025 20:41

Ook met de laatste updates krijg ik nog steeds geen meldingen met uitgeschakelde verlichting, op mijn Roam. Je kunt nu wel zien in welke lichtstand de Varia staat, maar met licht uit krijg ik nog steeds de melding dat de Radar niet verbonden is. Ook verdwijnt de groene balk aan de zijkant. Achterop komend verkeer wordt ook niet meer gemeld.
Ben wel benieuwd hoe de instellingen dan moeten zijn om het wel te laten werken.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 03 jul 2025 22:23

Het zal een stomme vraag zijn, maar je hebt de radar toch wel aan staan?
Je hebt verschillende licht patronen, waaronder een waarbij het licht uit staat. Dat is natuurlijk iets anders dan de lamp uit

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 03 jul 2025 22:36

Corrosie schreef: 03 jul 2025 20:41 Ook met de laatste updates krijg ik nog steeds geen meldingen met uitgeschakelde verlichting, op mijn Roam. Je kunt nu wel zien in welke lichtstand de Varia staat, maar met licht uit krijg ik nog steeds de melding dat de Radar niet verbonden is. Ook verdwijnt de groene balk aan de zijkant. Achterop komend verkeer wordt ook niet meer gemeld.
Ben wel benieuwd hoe de instellingen dan moeten zijn om het wel te laten werken.
Garmin Varia even in koppel modus zetten. Startknop ingedrukt houden tot het kleine ledje paars aan de zijkant brand ( ipv standaard blauw ).

Corrosie
Forum-lid

Gebruikersavatar Corrosie 03 jul 2025 22:39

Ja, de radar staat wel aan. Het blauwe lampje knippert regelmatig. Alleen de rode verlichting staat uit.
Druk ik weer kort op de Radarknop, dan gaat het rode licht weer aan en verbindt ie ook weer met de Roam.

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 03 jul 2025 22:41

Startknop ingedrukt houden tot het ledje PAARS knippert ipv blauw - dan staat ie in koppelmodus en kan je schakelen tot het licht uit is… Maar de radar blijft dan gekoppeld!

Corrosie
Forum-lid

Gebruikersavatar Corrosie 03 jul 2025 22:51

@Rene, Gouden tip! Even voor de volledigheid, startknop ingedrukt houden , dan knippert het ledje paars. Dan kun je in de instellingen op de Roam (linkerzijknop) de Radar lichtmodus instellen. "uit" is dan geen licht, maar wel radar.

Plaats reactie