Join app - ervaringen met training
-
maartenm85
- Forum-lid
Goh, af en toe helemaal naar de tering gaan is echt niet slecht voor je. Sterker nog, daar wordt je een betere fietser van. Als je het niet leuk vindt, moet je het uiteraard niet doen, maar ik maak ook altijd wel veen endorfine aan als ik heel diep ga, wat het ook lekker maakt.
Eerlijk is eerlijk: tot kotsens toe fietsen is mij nog nooit gelukt, maar ik hang na een laatste vo2max-blokje ook wel eens 10 tellen kreunend en hijgend boven mijn stuur. En de echte winst die je kan halen zit (in ieder geval bij HIIT of vo2max-training) natuurlijk wel juist in de laatste minuten waar je helemaal kapot gaat.
Eerlijk is eerlijk: tot kotsens toe fietsen is mij nog nooit gelukt, maar ik hang na een laatste vo2max-blokje ook wel eens 10 tellen kreunend en hijgend boven mijn stuur. En de echte winst die je kan halen zit (in ieder geval bij HIIT of vo2max-training) natuurlijk wel juist in de laatste minuten waar je helemaal kapot gaat.
Mijn vrouw zei ongeveer hetzelfde maar dan op een minder subtiele manier. "Wat ben je ook een malloot dat je dat doet. Dan is de lol er toch wel vanaf. Waarom kun je niet gewoon een rondje fietsen zoals de meeste wielrenners, dat is al gevaarlijk zat."wasbeer2006 schreef: ↑26 jun 2025 12:54 Ik heb 1 vraag...... Waarom in vredesnaam. Wat heeft dit in godsnaam met trainen of meten te maken.
Twee keer bijna kotsen, afkoelen onder een boom, dat heeft toch helemaal niets met trainen te maken, dat is over je grens gaan waar je niets aan hebt.
FTP is een range geen absoluut getal. Je kan dit dus gewoon niet volhouden, leuk dat het dan 4.1 is ipv 3.7.
Ik zou zeggen stel je weegt 75 kilo je ftp zo tussen de 290 en 310 watt zit en niet anders.
Ik denk dat op jouw leeftijd join vaak veel te heftig is. Ik heb het nu 47 ook gedaan en ik was na 20/40's 2x5 stuks helemaal kapot. Toen dacht ik wat heeft dat voor zin, helemaal niets want ik gebruik dat ook nooit want dat is niet sneller. Ik ben 3x3 20/40's gaan doen, dat gaat prima en voel ik me niet zo kapot gewoon lekker. Ik denk, met de nadruk op denk, dat dat laatste veel beter is. Ik ben een beetje anearoob en kan me in 20 of 30 seconden compleet leegrijden. Mijn wattages zakken als ik series van 5 doen de vierde en vijfde keer ook 150 tot 200 terug.
Misschien heb je gelijk hoor, ik heb weleens de neiging om door te slaan, maar als gezegd wordt zoek je limiet op tijdens de ftp test dan doe dat vol overgave. Paar minuten later fietste ik weer kiplekker rond dus zo erg was het nou ook weer niet denk ik dan. Train pas sinds november dus het is ook nog een beetje ontdekken wat prettig is, waar ik goed op ga en waar ik beter van word. Maar zoals Maarten al zegt, ik ga er wel lekker op om soms even heel diep te gaan tijdens een training en dat geeft mij veel voldoening. 80% vd tijd fiets ik gewoon rustig.
En ja wat is een beginner, heb precies een jaar een racefiets. Maar oké, fietste daarvoor zo nu en dan weleens op de mtb en heb altijd wel wat van sport gedaan. Ben daarnaast een mager scharminkel van 66kg met een compact klimmerslijfje en pezige pootjes. Misschien kan ik beter naar de bergen verhuizen dan heb ik ook echt wat aan deze eigenschappen want hier heb je er weinig aan.
Hallo allemaal, sinds kort heb ik een fiets trainer aangeschaft ivm een 2e kind er bij komt en dan misschien snel een uurtje op dat ding kan gaan. Nu heb ik ftp test gedaan en was 220 mijn ftp op een Wahoo Kickr core, maar voorheen had ik gewoon power cranks en deed toen ftp test buiten. Mijn ftp was toen 280 en was vgm 8 kilo lichter. Wie tips hoe ik het beste kan trainen via JOIN op Wahoo ?
Je kan toch een doel opgeven bij join.Ricky009 schreef: ↑26 jun 2025 18:53 Hallo allemaal, sinds kort heb ik een fiets trainer aangeschaft ivm een 2e kind er bij komt en dan misschien snel een uurtje op dat ding kan gaan. Nu heb ik ftp test gedaan en was 220 mijn ftp op een Wahoo Kickr core, maar voorheen had ik gewoon power cranks en deed toen ftp test buiten. Mijn ftp was toen 280 en was vgm 8 kilo lichter. Wie tips hoe ik het beste kan trainen via JOIN op Wahoo ?
https://help.join.cc/hc/nl-nl/articles/ ... selecteren
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Haha lol.Justrace schreef: ↑26 jun 2025 16:19
Mijn vrouw zei ongeveer hetzelfde maar dan op een minder subtiele manier. "Wat ben je ook een malloot dat je dat doet. Dan is de lol er toch wel vanaf. Waarom kun je niet gewoon een rondje fietsen zoals de meeste wielrenners, dat is al gevaarlijk zat."
Misschien heb je gelijk hoor, ik heb weleens de neiging om door te slaan, maar als gezegd wordt zoek je limiet op tijdens de ftp test dan doe dat vol overgave. Paar minuten later fietste ik weer kiplekker rond dus zo erg was het nou ook weer niet denk ik dan. Train pas sinds november dus het is ook nog een beetje ontdekken wat prettig is, waar ik goed op ga en waar ik beter van word. Maar zoals Maarten al zegt, ik ga er wel lekker op om soms even heel diep te gaan tijdens een training en dat geeft mij veel voldoening. 80% vd tijd fiets ik gewoon rustig.
En ja wat is een beginner, heb precies een jaar een racefiets. Maar oké, fietste daarvoor zo nu en dan weleens op de mtb en heb altijd wel wat van sport gedaan. Ben daarnaast een mager scharminkel van 66kg met een compact klimmerslijfje en pezige pootjes. Misschien kan ik beter naar de bergen verhuizen dan heb ik ook echt wat aan deze eigenschappen want hier heb je er weinig aan.
Kijk de patient herkent de patient he
Je lijf kan er wel tegen, als is het op een gegeven moment ook niet meer aan te raden denk ik, maar ik ben geen dokter.
Je rijd toch een heel mooi vermogen. ik red de +4 watt per kilo niet meer, bij mij stop het bij 3.7 a 3.8. Goed nu ben ik ook 82 kilo en in de polder zegt watt per kilo minder.
Ik denk dat het niet perse helpt als je je lichaam helemaal leeg rijd, tenzij het voor een overwinning is.
Even mijn niet met veel kennis onderbouwde insteek:
Je hebt energie en andere zooi in je spieren. Ik ga dan lekker 20/40 doen. Na drie stuks ben ik leeg. Niet mijn cardio systeem dat valt wel mee, die max hartsalg is nog niet inzicht gekomen, maar er zit gewoon minder power in mijn spieren.
Mijn idee is dat je dan beter kan wachten totdat die weer een beetje gevuld zijn na een 15 a 20 minuten zodat de training dan effectiever is, want was is er effectie aan het doen van de laatste 2 als ik daar 150 a 200watt minder trap.
Maar welllicht kan iemand met kennis dit ontkrachten.
Ik rijd ook wel wat op de MTB, als ik dan kijk en ik rijd bv 4 uur, dan rijd ik totaal een uur boven mijn FTP, dat voelt best als pittig, maar 5x een 20/40 voelt voor mij echt zwaarder. In die rit van 4 uur zit ik zelf 16 minuten boven 150% FTP.
Wat is het dan, dat ik dat wel kan, maar niet die 5x20 seconde?
Jim heeft het in de beter worden podcasts wel eens uitgelegd. Je arbeid zo te kiezen dat je de sets kunt volhouden.wasbeer2006 schreef: ↑26 jun 2025 15:03 Maar dat is niet de bedoeling van 20/40's dat moet gewoon voluit.
Dat is mijn punt dan gaat het zijn doel voorbij. Ik denk, dat het zeker voor een meer anaeroob iemand veel te heftig is.
Als ik de join waardes aanhoud wat ik best lastig vind op korte stukken, dan doe ik het vrij simpel, gaat het ook zijn doel voorbij.
Ik kan de laatste wel volhouden maar mijn vermogen is een stuk minder en ik ben 20 minuten aan het bijkomen.
Snap dat het voor veel personen misschien niet te begrijpen is.
Net als bv vdp die over de finish komt en op de grond gaat liggen, als je niet de anaerobe capaciteit hebt, dan kan je je ook nooit zo leeg rijden. Ik kan ook in 1x 40 seconden zo gaan trappen dat echt behoorlijk lang moet bijkomen.
Ik denk gewoon dat het ook persoonlijk is join is te polorised voor mij en ik denk ook voor een andere groep.
Trainen is geen one size fits all.
Trainen is idd niet one size fits all, ik volg ook niet 100% de training maar wel in grote lijnen. En gaat het een dag niet, dan niet. Prof wordt ik toch nooit
-
Fietser_1971
- Forum-lid
Klopt, omdat je constant belast wordt op de trainer. Buiten heb je veel meer variatie, bochtjes, verkeer, wind. Dat maakt dat het buiten wat lichter aanvoelt.
En vaak krijg je het ook ontzettend warm op de trainer, dat scheelt ook veel. Ook al gebruik je een ventilator.
-
7Wattperkg
- Forum-lid
40-20's zijn géén sprinttraining oid. Het idee van 40-20's is dat je er juist echt 10 achter elkaar doet als één blokje zeg maar.
En dan 2 of 3 sets achter elkaar met ook niet al teveel rust ertussen. Het doel is om véél tijd op een zo hoog mogelijk percentage van je VO2max te spenderen.
En dan 2 of 3 sets achter elkaar met ook niet al teveel rust ertussen. Het doel is om véél tijd op een zo hoog mogelijk percentage van je VO2max te spenderen.
Dan hebben we het over 115% van je FTP 40 sec en 20 sec peddelen dit 10x met 5 min. rust ertussen?7Wattperkg schreef: ↑30 jun 2025 23:47 40-20's zijn géén sprinttraining oid. Het idee van 40-20's is dat je er juist echt 10 achter elkaar doet als één blokje zeg maar.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Die doe ik ook niet ik doe 20/40"s7Wattperkg schreef: ↑30 jun 2025 23:47 40-20's zijn géén sprinttraining oid. Het idee van 40-20's is dat je er juist echt 10 achter elkaar doet als één blokje zeg maar.
en 115% FTP voor 40/20 die zitten altijd wel in mijn MTB ritten, daar heb ik weinig moeite mee.
Dat is een beetje je 5 minuten vermogen met rust ertussen. Die gaan prima, zwaar maar wel te doen.