+1Tussendoor schreef: ↑22 jun 2025 15:36 Als 1 shifterkabel meeneemt kan een 2e ook wel en dan knip je die thuis voor vertrek al op de juiste lengte. Eén lengte voor de achter- en één lengte voor de voorderailleur...
Gezocht voor mijn toolkit: iets dat rem- en shifterkabels kan doorknippen
Slijtage maakt bij Leatherman niet uit! Als er iets versleten is, mes bot, schroefbitje kwijt etc, dan lever ik hem in bij een goede dealer. De leatherman gaat dan naar de fabrikant en wordt gerepareerd, kost €25 en dan is die weer als nieuw. Lever je een hele oude tool in, dan krijg je soms een refurbished tool terug voor hetzelfde geld.Mehekachtohapi schreef: ↑22 jun 2025 12:36 Ik ben vooral heel erg benieuwd waarom je dat wil
Maar ik heb zelf voor klusjes rondom de woonboot en boot een Leatherman Rebar. Ik heb daar ook een keer een paar remkabels van een stads-MTB mee ingekort en dat ging prima. De Rebar heeft verwisselbare draadknippers, dus als ze bot zijn, kan je ze eenvoudig vervangen.
Dogma F
- Mehekachtohapi
- Forum-lid
Oh, dat is een mooie service. Wist ik niet eens.
Ik heb een Knipex 25 01 125 tang besteld, wordt dinsdag geleverd. Ik zal laten weten of je daar überhaupt een kabel mee kan doorknippen. 22€, 73g. Als dat niet werkt zal het LeatherMan Skeletool worden. 100€, 142g, maar wel handiger formaat.
Wat de andere suggesties betreft: kabels worden regelmatig vervangen, zeker voor een grote reis. In geval breuk in Spanje was de kabel slechts een 25-tal dagen oud. Kabel oprollen werkt niet bij Shadow derailleurs (ic Ultegra RX 800) waar het kabeleinde zowat tussen de spaken en de derailleurkooi zweeft, gegarandeerd in één van beide dus als je daar een rolletje kabel aanhangt. Verder wil ik dat het voor al onze fietsen werkt, waaronder een tandem.
Wat de andere suggesties betreft: kabels worden regelmatig vervangen, zeker voor een grote reis. In geval breuk in Spanje was de kabel slechts een 25-tal dagen oud. Kabel oprollen werkt niet bij Shadow derailleurs (ic Ultegra RX 800) waar het kabeleinde zowat tussen de spaken en de derailleurkooi zweeft, gegarandeerd in één van beide dus als je daar een rolletje kabel aanhangt. Verder wil ik dat het voor al onze fietsen werkt, waaronder een tandem.
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
Wat een consumptie maatschappij hier zeg!! Waarom moet je in hemelsnaam een merk product hebben voor iets wat sowieso futiel is?
Een nagelschaartje voor honden, een bonsai snoeischaar of een mini knip schaartje van de Action is wat je zoekt.
Waarom al die ‘fancy’ merken hier promoten?!
Een nagelschaartje voor honden, een bonsai snoeischaar of een mini knip schaartje van de Action is wat je zoekt.
Waarom al die ‘fancy’ merken hier promoten?!
Adversity is the Catalyst of Change
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
100€ voor een tangetje om -in het zeer onwaarschijnlijke geval van een kabelbreuk- een noodreparatie te maken die je voor 3€ ook kunt doen?!
Help me even om dit te begrijpen!
Help me even om dit te begrijpen!
Adversity is the Catalyst of Change
Knipt perfect (remkabel en shifterkabel) en past in mijn tool bottle, top dus.
Een nagelknipper geraakt niet door een shifterkabel, wou ik toch getest hebben.
- Mehekachtohapi
- Forum-lid
En daarom geef ik liever wat extra geld uit aan echt goed gereedschap. Ik heb een hekel aan niet goed werkend gereedschap en dan betaal ik graag wat meer. Die Rebar werkt echt top. Zeker in vergelijking met de no-name multitool die ik daarvoor had. Maar voor op de fiets inderdaad wat zwaar. Zo'n Knippex of Parktool waar de beide helften ook over elkaar heen schuiven, geeft een gewoon een goed resultaat bij kabels knippen.
Daarom ben ik stelselmatig al mijn tangen aan het vervangen door Knipex, en ja, ik heb een goede kabelkniptang van Knipex thuis nadat ik een budget variant van Rose helemaal versleten heb.Mehekachtohapi schreef: ↑24 jun 2025 15:04 Ik heb een hekel aan niet goed werkend gereedschap en dan betaal ik graag wat meer.
Maar op zo’n leatherman zit voor de fiets toch veel dat je niet nodig hebt en/of onhandig werkt (losse bitjes en dergelijke).