Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Gezocht voor mijn toolkit: iets dat rem- en shifterkabels kan doorknippen

abdr
Forum-lid

abdr 22 jun 2025 12:26

Het staat al in die titel, maar ik zoek voor de toolkit op mijn fiets iets dat rem- en schakelkabels kan doorknippen. Ik heb al een Topeak Hexus multi tool die volstaat maar daar kan ik dus geen kabels mee doorknippen.

Ik heb in het verleden altijd een goedkope Leatherman clone mee gehad, maar als puntje bij paaltje kwam heb ik ndervonden dat je daar geen kabel mee kan doorknippen, waardeloos dus.

Liefst zo klein en licht mogelijk, het moet in mijn tool bottle.

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 22 jun 2025 12:34

Bij de action heb je kleine kniptangetjes.
Is het soms voor een fietsvakantie? Want op normale ritten heb je zoiets toch niet nodig normaalgezien
Adversity is the Catalyst of Change

Mehekachtohapi
Forum-lid

Gebruikersavatar Mehekachtohapi 22 jun 2025 12:36

Ik ben vooral heel erg benieuwd waarom je dat wil :D

Maar ik heb zelf voor klusjes rondom de woonboot en boot een Leatherman Rebar. Ik heb daar ook een keer een paar remkabels van een stads-MTB mee ingekort en dat ging prima. De Rebar heeft verwisselbare draadknippers, dus als ze bot zijn, kan je ze eenvoudig vervangen.

abdr
Forum-lid

abdr 22 jun 2025 13:03

Ik heb al twee keer voorgehad dat mijn shifterkabel brak in de shifter. Eén keer onderweg in Spanje, toen heb ik de kabel kunnen vervangen in een bar. De kabel is toen ingekort met de schaar van de waardin die daarna natuurlijk niets meer waard was. Gaat dus over langere fietsreizen, alleen of met het gezin.

Heeft iemand ervaring met die tangetjes van de Action? Rebar is zo groot en zit zoveel op.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 22 jun 2025 13:36

Dan heb je waarschijnlijk de kabel na het knippen niet goed ontbraamd.
Maar is het om mee te nemen op de fiets? Want dan moet je ook een kabel meenemen.

Er zijn tegenwoordig wel goede andere oplossingen voor 😉

abdr
Forum-lid

abdr 22 jun 2025 13:56

Kabels die breken in een shifter is een veel voorkomend euvel van Shimano mechanische shifters. Ik heb dus reserve-kabel bij maar als je die niet kunt inkorten zit je met zo’n lang stuk vrij hangende kabel dat overal tussen wil draaien. Ik ben mijn toolkit aan het herbekijken en optimaliseren, vandaar mijn vraag.

Nu heb ik een tool bottle met daarin multi tool, bandenlichters / quick link breaker, dynaplug, 8mm inbus, 8/10mm gedore steeksleuteltje, doosje met vijsjes, quick links en ventielkernen, co2 patroon + doseer klep. Daarnaast nog een zakje met shifterkabel, tie wraps en kampeerreparatiespul en de slechte leatherman clone. Bedoeling is om alles qua fietstools in de tool bottle te krijgen (ga kabel tegen de binnenkant tapen) en co2-patroon en -klep vervangen door een werkende kniptang waarvoor ik dus input zoek.

Of een multitool met ingebouwde kabel knip toestand.

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 22 jun 2025 14:42

In geval van nood heb je in zo’n geval plezier van een goeie nijptang waar je dan met een hamer een flinke klap om moet geven. Een kabelknipper kun je onderweg niet meenemen.
hun fietsen.

pino
Forum-lid HC

pino 22 jun 2025 14:49

Het stuk dat van een binnenkabel overblijft kun je prima in een paar kleine lusjes oprollen en met een kleine tiewrap bij elkaar houden. Een goede kabelkniptang is groot/zwaar. Heb ik in de auto mee op vakantie, maar zeker niet mee op fietsvakantie. Nog nooit een kabel gebroken, wel vaak op tijd vervangen.
Niet zijken maar reiden !

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 22 jun 2025 15:18

Precies dat ja, zorgen dat je fiets in orde is voordat je lange reis gaat maken. Net als met je auto.
Als je met bagage op de fiets een toertocht gaat maken kun je vermoedelijk wel ergens wat gereedschap en reserve onderdelen kwijt.
Als je met de wagen of ander vervoer ergens naar afreist en vervolgens blijft dan kun je vanalles meenemen en op je verblijf plek laten.

Kabels en tangen meezeulen onderweg lijkt me een beetje overbezorgdheid.

Tussendoor
Forum-lid

Tussendoor 22 jun 2025 15:36

Als 1 shifterkabel meeneemt kan een 2e ook wel en dan knip je die thuis voor vertrek al op de juiste lengte. Eén lengte voor de achter- en één lengte voor de voorderailleur...

pino
Forum-lid HC

pino 22 jun 2025 15:39

Tussendoor schreef: 22 jun 2025 15:36 Als 1 shifterkabel meeneemt kan een 2e ook wel en dan knip je die thuis voor vertrek al op de juiste lengte. Eén lengte voor de achter- en één lengte voor de voorderailleur...
Kans op rafelen en ellende daardoor bij montage is te groot (voor mij).
Niet zijken maar reiden !

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 22 jun 2025 15:47

Kwestie van wat seconde lijm op de uiteinden smeren. De gel-variant wel te verstaan.
Werkt perfect!

Plaats reactie