upgrade waard? 11speed mechanical Naar 12 speed di2
lezers,
Ik rijd momenteel met een 11-speed Shimano mechanische schijfremgroep op mijn Specialized Tarmac SL6. Aangezien de prijzen van de 12-speed Di2-groepen flink zijn gedaald (ongeveer €1300)en 1100 op markplaats , overweeg ik een upgrade naar 12-speed Di2.
Mijn vraag is: is deze upgrade de moeite waard?
Of lekker mechanische blijven rijden.
Ik rijd momenteel met een 11-speed Shimano mechanische schijfremgroep op mijn Specialized Tarmac SL6. Aangezien de prijzen van de 12-speed Di2-groepen flink zijn gedaald (ongeveer €1300)en 1100 op markplaats , overweeg ik een upgrade naar 12-speed Di2.
Mijn vraag is: is deze upgrade de moeite waard?
Of lekker mechanische blijven rijden.
Ik ben 2j terug over gegaan van 11sp naar 12sp di2 en ik hoef niet meer terug. Schakelen gaat veel sneller en makkelijk waardoor ik nu veel meer schakel dan ervoor. Koppeling met je fietscomputer geeft ook een hoop info.
Of het voor jou het geld waard is, kan je alleen zelf bepalen.
Of het voor jou het geld waard is, kan je alleen zelf bepalen.
Kort antwoord: nee.
Lang antwoord: de meerwaarde van electronisch schakelen + 12 speed Shimano zou voor mij die prijs niet waard zijn. Ik vind dat er voor 12 speedgroepen gewoon te weinig keuze is qua verzetten die voor de polder geschikt zijn. Meer info hier: viewtopic.php?t=99506. In feite alleen een 52/36 voor en slechts 2 cassettes. Tenzij je diep in de buidel tast voor non Shimano cassettes (zie link), krijg je met 12 speed gewoon geen lekkere combi voor onze regio. Voor 11 speed is bijv. nog altijd een 11-23 beschikbaar, voor mij de perfecte poldercassette icm met een 39/52 of 53 voor.
Ik heb recent de overstap gemaakt, via een nieuwe Canyon Aeroad met Shimano 12 speed. Ik kom van 11 speed mechanisch. Fiets is geweldig, die 12 speed is het gewoon net niet.
Lang antwoord: de meerwaarde van electronisch schakelen + 12 speed Shimano zou voor mij die prijs niet waard zijn. Ik vind dat er voor 12 speedgroepen gewoon te weinig keuze is qua verzetten die voor de polder geschikt zijn. Meer info hier: viewtopic.php?t=99506. In feite alleen een 52/36 voor en slechts 2 cassettes. Tenzij je diep in de buidel tast voor non Shimano cassettes (zie link), krijg je met 12 speed gewoon geen lekkere combi voor onze regio. Voor 11 speed is bijv. nog altijd een 11-23 beschikbaar, voor mij de perfecte poldercassette icm met een 39/52 of 53 voor.
Ik heb recent de overstap gemaakt, via een nieuwe Canyon Aeroad met Shimano 12 speed. Ik kom van 11 speed mechanisch. Fiets is geweldig, die 12 speed is het gewoon net niet.
Ik pak ze wel weer in de afdaling 
Dankjewel voor je bericht ik woon het heuvelland dus 52/36 is ideaal voor mij.marsman schreef: ↑20 jun 2025 16:15 Kort antwoord: nee.
Lang antwoord: de meerwaarde van electronisch schakelen + 12 speed Shimano zou voor mij die prijs niet waard zijn. Ik vind dat er voor 12 speedgroepen gewoon te weinig keuze is qua verzetten die voor de polder geschikt zijn. Meer info hier: viewtopic.php?t=99506. In feite alleen een 52/36 voor en slechts 2 cassettes. Tenzij je diep in de buidel tast voor non Shimano cassettes (zie link), krijg je met 12 speed gewoon geen lekkere combi voor onze regio. Voor 11 speed is bijv. nog altijd een 11-23 beschikbaar, voor mij de perfecte poldercassette icm met een 39/52 of 53 voor.
Ik heb recent de overstap gemaakt, via een nieuwe Canyon Aeroad met Shimano 12 speed. Ik kom van 11 speed mechanisch. Fiets is geweldig, die 12 speed is het gewoon net niet.
Ik kan een set kopen voor 1000 euro die van een nieuwe fiets afkomt.
-
scottwilko
- Forum-lid HC
- Berichten: 5175
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Wil je de fiets zelf nog lang rijden, of wil je mogelijk over een paar jaar een volledig nieuwe fiets?
Een upgrade is nooit lonend, dus in het laatste geval zou ik het zeker niet doen.
Als je de fiets wel nog lang wilt houden en een uitdaging ziet in de ombouw, dan wordt het een ander verhaal.
Uiteindelijk ben je alleen zelf degene die kan beslissen of het jou het geld waard is.
Een upgrade is nooit lonend, dus in het laatste geval zou ik het zeker niet doen.
Als je de fiets wel nog lang wilt houden en een uitdaging ziet in de ombouw, dan wordt het een ander verhaal.
Uiteindelijk ben je alleen zelf degene die kan beslissen of het jou het geld waard is.
-
Patrick VB
- Forum-lid
- Berichten: 981
- Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03
- Locatie: Oilsjt (Aalst)/Rendeux
Upgrade van 11 naar 12: voegt weinig tot niets toe. Zie de uitleg hierboven ivm de aangeboden cassettes. Voor een recreant geeft het extra kroontje geen meerwaarde.
Upgrade naar elektronisch schakelen: wat mij betreft zeker een meerwaarde. Ik fiets (op 2 locaties ) zowel elektronisch als mechanisch. Ik weet wat mijn voorkeur heeft.
Upgrade naar elektronisch schakelen: wat mij betreft zeker een meerwaarde. Ik fiets (op 2 locaties ) zowel elektronisch als mechanisch. Ik weet wat mijn voorkeur heeft.
Wat doe je met de oude groep? Verkopen, zo ja: voor hoeveel?
Heb je er zelf een bestemming voor? (Winterfiets?)
Dat speelt mee met het financiële totaalplaatje.
Als een upgrade nu betekent dat je er weer tegenaan kan tot de SL10, dan is het een koopje. Scheelt zomaar een SL8 of 9

Heb je er zelf een bestemming voor? (Winterfiets?)
Dat speelt mee met het financiële totaalplaatje.
Als een upgrade nu betekent dat je er weer tegenaan kan tot de SL10, dan is het een koopje. Scheelt zomaar een SL8 of 9
Campagnolo Ultra Dork
Een goed onderhouden en afgestelde 11s groep doet weinig onder voor Dit. In elk geval te weinig om het €1000+ waard te maken. Wat jaren geleden heb ik dezelfde overweging gemaakt. Mijn besluit was om niet te upgraden maar het bespaarde geld bij een nieuwe fiets te leggen. Ik kon mijn SuperSix 11s toen nog voor een nette prijs verkopen en had zo een leuke opstap naar iets nieuws.
Die investering in je SL6 om te upgraden naar Di2 12s ga je nooit meer terugverdienen. Di2 is leuk, maar het is geen verschil van dag en nacht met een 11s mechanische Ultegra die goed in orde is.
Dan bedoel ik bijtijds slijtdelen vervangen, ook binnen- en buitenkabel, en goed afgesteld houden (kabelrek).
Bedenk ook dat een mechanische groep "nooit" kapot gaat, elektronische groepen zijn toch iets gevoeliger en bij defecten duurder om op te lossen.
Die investering in je SL6 om te upgraden naar Di2 12s ga je nooit meer terugverdienen. Di2 is leuk, maar het is geen verschil van dag en nacht met een 11s mechanische Ultegra die goed in orde is.
Dan bedoel ik bijtijds slijtdelen vervangen, ook binnen- en buitenkabel, en goed afgesteld houden (kabelrek).
Bedenk ook dat een mechanische groep "nooit" kapot gaat, elektronische groepen zijn toch iets gevoeliger en bij defecten duurder om op te lossen.
Dogma F
Waard is een moeilijke vraag. Ik kan alleen maar zeggen dat ik di2 heerlijk vind schakelen. Moeiteloos onder power gewoon voor schakelen. Geen gekraak, altijd raak 
Rij ook een 11s mechanische GRX 600/800, en alhoewel dat prima schakelt vind ik persoonlijk di2 gewoon fijner. Of je dat 1000,- waard is kan alleen jij beslissen.
Persoonlijk zou ik waarschijnlijk niet een "oude" fiets upgraden, maar als ik een nieuwe koop komt er zeer zeker di2 op.
Rij ook een 11s mechanische GRX 600/800, en alhoewel dat prima schakelt vind ik persoonlijk di2 gewoon fijner. Of je dat 1000,- waard is kan alleen jij beslissen.
Persoonlijk zou ik waarschijnlijk niet een "oude" fiets upgraden, maar als ik een nieuwe koop komt er zeer zeker di2 op.
-
scottpch64
- Forum-lid
- Berichten: 1243
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Ga je je SL6 nog een hele tijd rijden dan is het een leuke upgrade, economisch echter niet.
Maar een fiets kopen is ook emotie en met een nieuwe groep erop heb je toch weer een goed gevoel!
Ik zou het doen wanneer je niet van plan bent om op korte termijn een andere/nieuwe fiets te kopen...
Maar een fiets kopen is ook emotie en met een nieuwe groep erop heb je toch weer een goed gevoel!
Ik zou het doen wanneer je niet van plan bent om op korte termijn een andere/nieuwe fiets te kopen...
Economisch is 90% van de racefietsen, gravelbikes en MTB's niet te verantwoorden, of dat nu zo uit de winkel of d.m.v. upgrades komt.
Als je de oude groep een beetje leuk weet te verkopen of hergebruken, kost het je niet meer dan dat destijds het verschil tussen mechanisch en Di2 was en je hebt weer een frisse groepset. In dat opzicht is upgraden vaak nog altijd economisch gunstiger dan direct een duurder model nemen.
Als je de oude groep een beetje leuk weet te verkopen of hergebruken, kost het je niet meer dan dat destijds het verschil tussen mechanisch en Di2 was en je hebt weer een frisse groepset. In dat opzicht is upgraden vaak nog altijd economisch gunstiger dan direct een duurder model nemen.
Campagnolo Ultra Dork
Rij een 11 speed mechanisch en 12 speed di2 door elkaar. Was de 12 speed mechanisch geweest was het ook prima geweest, mis vooral de cassette van de 11 speed zoals hierboven aangegeven. Verder rij ik mechanisch 39-50 en di 2 36-50 (dat lukt namelijk niet 40-50 zonder mogelijke problemen).
Had ik een 12 speed mechanisch kunnen krijgen Shimano DA had ik dat eerder gedaan dan een di 2.
Van 9 naar 11 vond ik een fantastische stap van 11 naar 12 had voor mijn niet gehoeven.
Had ik een 12 speed mechanisch kunnen krijgen Shimano DA had ik dat eerder gedaan dan een di 2.
Van 9 naar 11 vond ik een fantastische stap van 11 naar 12 had voor mijn niet gehoeven.
