Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tour 2025

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 17 jun 2025 19:57

daniel1975 schreef: 17 jun 2025 19:54 Gravel en kasseien zou een verbod op moeten komen in GT’s. Dan liever de ploegentijdrit terug, machtige discipline.
+1
Ook liever ploegentijdrit op WK en geen mixed dinges.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 17 jun 2025 20:07

Mixed hoort erbij he, anders ben je niet inclusief genoeg…..
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 17 jun 2025 20:36

daniel1975 schreef: 17 jun 2025 19:08 Lange tijdritten zijn voor het gemiddelde publiek doodsaai en zelden echt fraaie beelden.
Bergetappes zijn vaak stuk interessanter in beeld te brengen.
Vlakke ritten zijn nog meer doodsaai. Ik vind dat mits goed in beeld gebracht en de tussentijden regelmatig ook bekend best leuk. Een klimmetje van een paar ( 2 a 3) kms aan het eind kan de spanning nog wat verhogen.
De bergritten zijn tegenwoordig ook doodsaai. Aan het eind wint Pogacar of Vingegaard en heel sporadisch Roglic eens. En dat is het.
Je moet ook een zeker evenwicht in de disciplines na streven. Met de parcours van heden geprojecteerd op 25 jaar terug won Pantani waarschijnlijk 3x de Tour.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 17 jun 2025 20:38

Dubbeldekker schreef: 17 jun 2025 19:51 Dat is natuurlijk, naast het destijds faciliteren van Indurain en dergelijke, een belangrijke hedendaagse reden om lange tijdritten uit koers te nemen.
Ook de ploegentijdrit is vrijwel verdwenen in de Tour.
...........
Voor Indurain waren er ook lange tijdritten.... zeker toen Anquetil nog reed en als Fransman dé tijdrijder bij uitstek was.... niet voor niets Monsieur Chrono genoemd.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 17 jun 2025 20:40

daniel1975 schreef: 17 jun 2025 19:08 Lange tijdritten zijn voor het gemiddelde publiek doodsaai en zelden echt fraaie beelden.
Ik geloof niet dat dat dé reden is. Als er morgen een Frans renner opstaat die podiumkandidaat is en goed kan tijdrijden, dan zal je zien dat het zeer snel kan keren.

Vooraleer Pogi er was waren over het algemeen bergetappes ook oersaai. Je kon wel mooie beelden van het landschap laten zien, maar dat kan bij een tt ook.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 17 jun 2025 20:50

gede schreef: 17 jun 2025 17:50 Eens. Het tijdrijden is gewoon een belangrijke en zeer eerlijke tak van het wegwielrennen, heeft altijd een nadrukkelijke rol in grote rondes gehad, maar werd door de Tour vakkundig weggemoffeld toen Bardet hun plots wat tourhoop gaf. Ik denk dat met een paar lange tijdritten en 'normale' verhoudingen Evenepoel mag rekenen op 1 tot 2 minuten op Pogi...
Dat hangt er wat van af, op een volledige vlakke tijdrit over meer dan 40 km zie ik Pogi wel nog wat meer verliezen. Volledig vlakke lange tijdritten komen niet meer vaak voor maar een van de laatste confrontaties waar zowel Remco als Pogi aan de start stonden was het wk in 23. Daar verloor Pogi meer dan 3min. Hij reed 'slechts' 49 gem. Remco bijna 52 gem.

Veel hangt af van Pogi zijn positie, zie het artikel dat ik hier eerder poste.
Het probleem is duidelijk niet zijn vermogen, maar wel zijn positie.

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 17 jun 2025 20:51

lugosi schreef: 17 jun 2025 20:40
Ik geloof niet dat dat dé reden is. Als er morgen een Frans renner opstaat die podiumkandidaat is en goed kan tijdrijden, dan zal je zien dat het zeer snel kan keren.

Vooraleer Pogi er was waren over het algemeen bergetappes ook oersaai. Je kon wel mooie beelden van het landschap laten zien, maar dat kan bij een tt ook.
Waren er in de eertse Giro van Evenepoel ook niet een paar langere tijdritten? Ik dacht van wel maar Remco heeft de giro niet kunnen uitrijden toen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 17 jun 2025 20:54

lugosi schreef: 17 jun 2025 20:50
gede schreef: 17 jun 2025 17:50 Eens. Het tijdrijden is gewoon een belangrijke en zeer eerlijke tak van het wegwielrennen, heeft altijd een nadrukkelijke rol in grote rondes gehad, maar werd door de Tour vakkundig weggemoffeld toen Bardet hun plots wat tourhoop gaf. Ik denk dat met een paar lange tijdritten en 'normale' verhoudingen Evenepoel mag rekenen op 1 tot 2 minuten op Pogi...
Dat hangt er wat van af, op een volledige vlakke tijdrit over meer dan 40 km zie ik Pogi wel nog wat meer verliezen. Volledig vlakke lange tijdritten komen niet meer vaak voor maar een van de laatste confrontaties waar zowel Remco als Pogi aan de start stonden was het wk in 23. Daar verloor Pogi meer dan 3min. Hij reed 'slechts' 49 gem. Remco bijna 52 gem.

Veel hangt af van Pogi zijn positie, zie het artikel dat ik hier eerder poste.
Het probleem is duidelijk niet zijn vermogen, maar wel zijn positie.
Tijdritten in een grote ronde geven wel andere uitslagen meestal. De verschillen zullen waarschijnlijk kleiner zijn. Ik veronderstel eens Pogi 2 minuten verliest in een kampioenschap hij niet meer er alles zal uit halen.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 17 jun 2025 22:03

Ik kijk niet graag naar tijdritten, maar wel naar de laatste paar km van de top van het klassement in een grote ronde. Eén saaiere dag on een spannend klassement te krijgen lijkt mij voor iedereen (behalve de Sloveense fans) winst.

Remco kun je van 30 meter afstand op een willekeurige fiets gooien en hij zit aërodynamisch en kan zijn maximale vermogen kwijt. Bij de meeste andere renners is het meten en schuiven tussen maximale aërodynamica en maximaal vermogen. Op dat vlak is Pogacar nog een beetje sterveling.
Campagnolo Ultra Dork

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 17 jun 2025 23:13

:lol:
Adversity is the Catalyst of Change

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 18 jun 2025 07:52

Ik moet zeggen dat ik de laatste tijdrit van Fignon vs Lemond allesbehalve saai vond...ok, het is effe geleden. Maar toch.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 18 jun 2025 09:13

rikkert schreef: 18 jun 2025 07:52 Ik moet zeggen dat ik de laatste tijdrit van Fignon vs Lemond allesbehalve saai vond...ok, het is effe geleden. Maar toch.
Iets recenter, ene Tom D in Italie ;-)
Vingegaard in de Tour 2023

Maar dit is precies het punt: de écht mooie tijdritten zijn zo zeldzaam dat je ze allemaal nog weet, en qua mooie beelden idem.
WK tijdrijden Italie was wat dat betreft wel de mooiste qua camerashots.

Afbeelding

EDIT: stom, dit was natuurlijk niet het WK tijdrijden, maar de gewone wegrit. Blijft imho wel een van de mooiste camerashots ooit.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Plaats reactie