Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Advies gevraagd cassette

Cyclist 24
Forum-lid

Cyclist 24 17 jun 2025 19:03

Goedemiddag,

In mijn lichtste versnelling gaat mijn ketting er niet lekker in bij 1 kransje waardoor die een beetje “hapert”. Het gaat om shimano di2 11/34 cassette. Ik heb er zelf nooit aan gesleuteld en het is mij nooit opgevallen aangezien je in nederland nooit in de lichtste versnelling fietst. Ik kwam erachter na een fietsweekend in de bergen. Nu zou je kunnen zeggen dat je dit verzet nooit gebruikt wordt maar de fiets moet gewoon perfect zijn ;)

Weet iemand een tip hoe ik dit kan verhelpen?

Alvast ontzettend bedankt voor de hulp

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 17 jun 2025 19:07

Kunnen twee dingen zijn.

1. De L-limiet van de derailleur is niet goed afgesteld, waardoor de derailleur niet recht onder het kransje staat. Bij te regelen door aan het boutje te draaien.
2. De B-schroef is niet ver genoeg ingedraaid, waardoor het bovenste derailleurwieltjes tegen het kransje loopt.

Beide stel je exact zo af als bij een mechanische derailleur. Bij Di2 derailleurs zijn het inbusjes.

Afbeelding

B-schroef is waar op de foto '3e' bij staat. Deze stel je af op gehoor, met de ketting op de 34 achter.

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 17 jun 2025 20:13

Er is zelfs een tooltje om een 12 speed 34 vertanding af te stellen. Wat TS stelt kan ook
Nog komen door een opgerekte ketting die nog nooit op de 34 van zijn cassette is geweest !

Dan bestaat de mogelijkheid dat het niet zo lekker loopt.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 17 jun 2025 21:52

rene schreef: 17 jun 2025 20:13 Wat TS stelt, kan ook nog komen door een opgerekte ketting die nog nooit op de 34 van zijn cassette is geweest !

Dan bestaat de mogelijkheid dat het niet zo lekker loopt.
Dit is wat ik vorig jaar ook merkte toen ik voor het eerst met mijn huidige fiets in de Ardennen was.

Plaats reactie