Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.
-
Kornuit
- Forum-lid HC
- Berichten: 5465
- Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53
Kornuit
16 jun 2025 09:38
scottpch64 schreef: ↑16 jun 2025 09:10
Kornuit schreef: ↑16 jun 2025 08:23
scottpch64 schreef: ↑16 jun 2025 07:18
Maar eigenlijk zou je moeten eindigen tegenover het ventiel...
Eigenlijk moet je altijd eindigen bij het ventiel. Je begint met band omleggen tegenover het ventiel, omdat je dan de buitenband dieper in de velg kan leggen.
Doe ik het toch goed!
Ach er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden...
Dus met tegenover het ventiel bedoel je eigenlijk dat je eindigt bij het ventiel? Want dat is de enige juiste manier om de band goed in de velg te krijgen. Je begint dus met de band in de velg leggen aan de andere dan het ventiel

-
pino
- Forum-lid HC
- Berichten: 5123
- Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
- Locatie: Apendorp NL
pino
16 jun 2025 10:45
Bij tubeless is bij het ventiel eindigen vaak de enige mogelijkheid. Bij een binnenband en een smalle velg is het vaak prettig om bij het ventiel te beginnen. Je kunt dan goed controleren of de binnenband niet tussen ventiel en velg geklemd zit ( en het ventiel een stukje de velg in drukken)
Niet zijken maar reiden !
-
DeHandelaar
- Forum-lid
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 26 jan 2013 12:13
DeHandelaar
16 jun 2025 16:33
Mijn ervaring is dat tpu, ook als dat een beetje onder de buitenband uitkomt, bij oppompen keurig in de band glijdt.
-
jakkel
- Forum-lid
- Berichten: 2737
- Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33
jakkel
16 jun 2025 17:54
Een binnenbandje dat van onder de hiel van de band komt piepen, zowel butyl, TPU of latex, heel lichtjes oppompen en de buitenband op die bepaalde plaats wat heen en weer 'masseren', dan gaat hij altijd mooi op z'n plaats. Ik heb nog nooit talk of andere hulpmiddeltjes nodig gehad.
-
iroelho
- Forum-lid
- Berichten: 186
- Lid geworden op: 24 sep 2013 20:46
iroelho
16 jun 2025 19:58
Goeie tips, dank jullie wel! Ik ga het deze week eens proberen/oefenen. Liever comfortabel in de garage dan puffend buiten bij 28 graden
