In gewoon Nederlands, misschien zijn er juist door die elektronische hulpmiddelen wel mensen die langer op de fiets blijven en ook vaker en langer fietsen. Vroeger alleen met moeite naar de bakker, nu een km of 50 met onderweg een stop. Bij mij zou het betekenen dat ik vaker verder zal fietsen met meer hoogtemeters (waar ik dan weer niet meer voor hoef te doen). Dus ja, je kunt van alles verzinnen om tegen te zijn, maar ook om voor te zijn.kees0251 schreef: ↑14 jun 2025 12:10 Klik op alles afwijzen en je kan verder , kan veel beroerder....
Aan het eind van het artikel kwam wat aan de orde , wat ik al behoorlijk lang denk, namelijk dat alles doen met elektronische hulpies, zoals naviegaatsie (speciaal voor dubbeldekker, kannie weer 7 uitroeptekens plaatsten..) leidt tot snellere degeneraatsie (vooruit , nog een keer) der hersentjes.
Wie de schoen (niet) past, trekke hem (niet) aan..
Op de terugweg......(ouder worden)
-
- Forum-lid HC
Hartslag zegt hierbij niet alles.rene schreef: ↑12 jun 2025 15:33 Vandaag heerlijk ouder geworden. Vanaf de camping richting de Gorge de la Nesque - aangesloten bij een toerclub uit Marseille (tjes van Marseille ). Door de Gorges / prachtig - door naar Sault voor een cola met de Mrs. Naar chalet Reynard - en afgedaald terug naar Bedoín / camping.
Na 88Km bij 35*C in de middagzon vonden wij het wel voldoende. Heerlijk gereden op een rustig tempo met een gem. HR van 138.
Toen ik 10 jaar jonger was zou ik volgas naar chalet Reynard zijn gegaan. Nu 10 jaar later blijf ik gezellig bij de Mrs. en kom ik niet uitgeput boven.
Als ik met een gemiddelde hartslag van 138 thuis kom, heb ik het grootste deel op of boven omslagpunt gereden (erfenis van mijn Corona)
Maar het samen blijven op de fiets doe ik ook altijd als ik samen fiets.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Power is what you do, heart rate is what you feel.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Ps
De uitkomst is opvallend.
In vergelijking met mensen die niet actief reizen, hadden fietsers:
19% minder kans op dementie in het algemeen,
22% minder kans op Alzheimer,
40% minder kans op dementie op jonge leeftijd (voor je 65e),
en 17% minder kans op late dementie.
Dat zijn indrukwekkende cijfers, zeker gezien de groeiende zorgen over dementie wereldwijd.
In 2019 waren er wereldwijd 55 miljoen mensen met dementie, in 2050 zullen dat er naar verwachting 139 miljoen zijn.
De uitkomst is opvallend.
In vergelijking met mensen die niet actief reizen, hadden fietsers:
19% minder kans op dementie in het algemeen,
22% minder kans op Alzheimer,
40% minder kans op dementie op jonge leeftijd (voor je 65e),
en 17% minder kans op late dementie.
Dat zijn indrukwekkende cijfers, zeker gezien de groeiende zorgen over dementie wereldwijd.
In 2019 waren er wereldwijd 55 miljoen mensen met dementie, in 2050 zullen dat er naar verwachting 139 miljoen zijn.
In gewoon Nederlands, misschien zijn er juist door die elektronische hulpmiddelen wel mensen die langer op de fiets blijven en ook vaker en langer fietsen. Vroeger alleen met moeite naar de bakker, nu een km of 50 met onderweg een stop. Bij mij zou het betekenen dat ik vaker verder zal fietsen met meer hoogtemeters (waar ik dan weer niet meer voor hoef te doen). Dus ja, je kunt van alles verzinnen om tegen te zijn, maar ook om voor te zijn.
[/quote]
Met elektronische hulpmiddelen bedoel ik niet een motortje, dat valt voort mij onder mechanische hulpmiddelen.
Wat je minder of niet gebruikt, degenereert (de spreekwoordelijke "grijze massa").
Vaak zie ik mensen op Ebikes (meestal zijn het leeftijdsgenoten) die even zijn gestopt en zich over een papieren kaart buigen.
Die mensen (waar sommige verlichte geesten zich w.s. vrolijk over maken)_ zijn goed bezig...
@Mao, dit zou velen te denken moeten geven, maar helaas zijn er al velen niet meer te redden en die gaan een zombie-toekomst in verpleeghuizen tegemoet...
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald
Misschien een topic openen “wat ik vandaag heb meegemaakt op de fiets “. Maar dit past hier wel denk ik.
Vandaag een niet al te lang rondje maar op de terugweg ging langzaam het lampje uit, nog 10 km vol tegenwind. Vroeger geen probleem. Ik kreeg geen vermogen meer op de pedalen (op de terugweg dus
). Komen er 2 bejaarden op scooters voorbij. Nou, even aanhaken dus. Ik kijk even in de spiegel van de laatste en vraag al gebarend of “het mag” . Duimpje omhoog dus hatseflats, scooteren. Bijna thuis afscheid genomen met beide een duimpje omhoog n brede grijns. Geweldig. Zo wil ik wel op de terugweg zijn.
Vandaag een niet al te lang rondje maar op de terugweg ging langzaam het lampje uit, nog 10 km vol tegenwind. Vroeger geen probleem. Ik kreeg geen vermogen meer op de pedalen (op de terugweg dus
older Budweiser
Paar uren terug van twee ritten in het Sauerland. Vrijdag 59 km 869 hm en zaterdag 104 km en 2149 km.
Dit bij temperaturen rond de 30 graden. Man man wat hebben we afgezien.
Vier mannen van +60 en één man van 35 die weinig had gefietst.
Toch was dat verschil goed te merken
Qua ademhaling ging het goed maar die beentjes die wilde maar niet soepel blijven draaien.
We hebben van alles gehad; lange klimmen en afdalingen. Steile krengen, slechte wegen en heel warm.
Maar ik moet zeggen wel een prachtige omgeving, heel groen en knusse dorpen en leuke fietspaden.
We gingen een steil weggetje op slingerend door een donker bos en zeiden tegen elkaar;
veel mooier gaat het niet meer worden. Daar doe je het ook voor en dat motiveert dan ook weer natuurlijk, genieten.
De rit van vandaag maar laten schieten vanwege regenvoorspelling/natte en slechte wegen.
We vonden het wel goed.
Ik moet nog wel eens goed nadenken over de Dolomieten reis.
Dit bij temperaturen rond de 30 graden. Man man wat hebben we afgezien.
Vier mannen van +60 en één man van 35 die weinig had gefietst.
Toch was dat verschil goed te merken

Qua ademhaling ging het goed maar die beentjes die wilde maar niet soepel blijven draaien.
We hebben van alles gehad; lange klimmen en afdalingen. Steile krengen, slechte wegen en heel warm.
Maar ik moet zeggen wel een prachtige omgeving, heel groen en knusse dorpen en leuke fietspaden.
We gingen een steil weggetje op slingerend door een donker bos en zeiden tegen elkaar;
veel mooier gaat het niet meer worden. Daar doe je het ook voor en dat motiveert dan ook weer natuurlijk, genieten.
De rit van vandaag maar laten schieten vanwege regenvoorspelling/natte en slechte wegen.
We vonden het wel goed.
Ik moet nog wel eens goed nadenken over de Dolomieten reis.
Bikers are not alone