Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Op de terugweg......(ouder worden)

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 09 jun 2025 10:53

Haha. Soms baal ik dat ik niet eerder begonnen ben met freeriden en downhillen, maar misschien is dat maar goed ook dus. ;-)
Freeriden hebben we met het hele gezin opgepakt (onze vaste gids is inmiddels 60, en als ik zie hoe idioot goed hij skiet, dan hebben we nog wel wat te leren). Met downhillen krijg ik inmiddels tips van de jongste. Zijn volgende doel is mij een road gap laten springen (4m hoog, 5m ver... ). Volgens hem kan ik dat makkelijk. Ik denk daar voorlopig anders over...
Dochterlief is inmiddels Nederlandse juniorentop middellange afstand lopen. Die hou ik rennend uiteraard totaal niet bij, maar als mental support en soms coach rijden we met haar heel wat wedstrijden af. En dan is sport kijken/beleven oprecht minstens net zo leuk als sport doen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Cornerstone
Forum-lid

Cornerstone 09 jun 2025 12:19

Ik ben nu 58 jaar en net weer begonnen met fietsen op een Koga World Traveller. Dat worden mooie ritjes en ik bouw het rustig aan op.
Eerst een half uurtje en dan langzaam weer wat meer.
Mijn sprintjes zal ik denk ik niet zo snel meer maken maar dat hoeft op mijn leeftijd niet meer. Ik hoef niet zo snel te zijn om indruk te maken.
Een fijn gemiddelde is ook lekker!

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 09 jun 2025 13:27

53x11 schreef: 09 jun 2025 10:53 Soms baal ik dat ik niet eerder begonnen ben met freeriden en downhillen,
Ja is met alles. Zelf jong begonnen met wielrennen en bergwandelen/klimmen. Al m'n hele leven plezier van dat ik jong ben begonnen.
Laat begonnen met skiën. Kom overal beneden maar kan m'n vrouw als ze vol gaat echt niet bijhouden als is ook nog de controle wil houden. Uiteraard heb ik het over de controle over de skies ;)

Verder is het simpel en al diverse keren (al of niet verstopt) genoemd: blijf actief EN GENIET er vooral van.
Genieten kan van alles zijn: stevige prestaties, samen met vrienden/partner, op plaatsen komen die je nog niet eerder was geweest, bijzondere dingen onderweg zien, op gekke plekken even wat eten scoren...........en napret want die motiveert om weer een keer te gaan!

Blijven gaan helpt.............en een beetje mazzel...........

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 09 jun 2025 17:55

Nu bijna 51. Nog een paar dagen. Ik heb geen ouderdomskwalen, ook geen leesbril. Maar ik kan de kleine lettertjes op het briefgeld niet meer lezer. Vroeger wel. Bij mij heeft corona het wedstrijd rijden de das om gedaan. Plots mocht het niet meer. Pas toen de wereld weer enigzins normaal was nog wel een paar cyclos gereden. Maar niet meer zo rap als toen ik 30 was. De laatste cyclo voor corona, de Nürburgring, merkte ik het al. Die gasten rijden te hard voor me. Voorheen haalde ik een gemiddelde pols van 158 in een cyclo. De laatste slecht 151. Vind ik dat leuk? Nee,...het streelt mijn ego niet. Onderweg al klimmende ingehaald worden door een jonge vrouw. Barst Vroeger gebeurde me dat niet.

Aan de andere, ik spring nog met gemak over dat hekje van 1 meter heen. En vergeleken met de meeste vijftigers ben ik top fit en broodmager, bmi onder de 20. De wedstrijd drang is er wel een beetje uit. Prestatie drang nog niet echt. Ik vind het nog steeds leuk om anderen bergop eraf te rijden.
Live fast; die young. mijn blog

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 10 jun 2025 08:07

54 nu, zeker op de terugweg. Al jaren. Eerst door minder trainen, meer tijd voor andere dingen. Nu weer wat meer in conditie. Zoonlief werd 18 en ging de lokale 1/4 triathlon doen en ik deed die tot 6 jaar terug ook altijd (keer of 25 gefinished), dus besloten ook weer eens mee te doen. Lopen weer opgepakt, zwemmen een beetje en fietsen deed ik al. Afgelopen zomer weer meegedaan, lol gehad, zoon verslagen (strandde in zijn jeugdige overmoed), dit jaar doe ik weer mee. En krijg me toch een pak slag van zoonlief...Hij word steeds sneller en heeft geleerd van vorige keer. Maar wel leuk.

Ik merk wel dat ik ouder word. Lopen doe ik nu 2 maal per week (een keer 10km en een keer 15km), en daar moet ik echt van herstellen. Mijn benen zijn echt stram de dag erna. Fietsen gaat beter en sinds ik me in oktober 1 tot 2 maal in de week in de sportschool meldt en mijn oefeningen doe, stap ik echt makkelijker van mijn racefiets af. Het eerste ritje van dit jaar op mijn triathlonfiets voelde ook beter.

Ik merk dat ik er wel vrede mee kan hebben. Om heen zie ik mensen van mijn leeftijd die veel mankeren, uberhaupt omvallen, niet veel meer kunnen. Dus als ik dit nog kan doen, me er nog goed bij voel ook, vind ik het prima om trager te worden. Ik zou dat waarschijnlijk ook minder traag kunnen worden door intervallen en blokken enzo te gaan trainen. Maar daar vind ik geen moer aan, dus laat ik het. Die suffe maar ozo nuttige sportschooltraining, is al opoffering genoeg.

Overigens deed de titel van het topic met denken aan deze film: https://nl.wikipedia.org/wiki/De_terugreis. Zover zijn we hier nog niet gelukkig. Wel een leuke, ontroerende film trouwens.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 11 jun 2025 10:42

Werd net via de radio naar dit topic gestuurd ;-)

https://youtu.be/6vQpW9XRiyM
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 11 jun 2025 14:30

Wat een jong menneke nog hè!
Adversity is the Catalyst of Change

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 11 jun 2025 18:22

Ik ben inmiddels 65. Als ik vooruit kijk, dan wil ik alles blijven doen zoals ik gewend ben en zoals mijn dagritme nu is.

Als ik achteruit kijk, dan zie ik dat ik 20 jaar geleden m’n laatste MTB-marathon gereden heb, 10 jaar geleden m’n triatlonlicentie niet meer verlengd heb en dat het al 5 jaar geleden is dat ik m’n laatste 24-uursrace gereden heb.

Twee Alpenpassen op een dag rijd ik ook niet meer.
De conclusie die ik daar uit trek, is dat je focus langzaam verschuift en dat ik daar vrede mee heb.

Wat zien jullie aan veranderingen als je 10 of 20 jaar terugkijkt?
hun fietsen.

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 11 jun 2025 18:30

Ai, ai, als je dat aan mijn kopvrouw vraagt blijf je best op enige afstand.
Als ex topsporter heeft zij het moeilijker om de weg terug te accepteren.
Anderzijds mag ook zij uiteraard niet klagen. Er zijn weinig 65 jarige dames die haar niveau halen. En neen, niet op een gemotoriseerde fiets. 😉

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 11 jun 2025 19:37

De ex topsporter hier in huis heeft anders een stuk minder moeite te accepteren dat ze niet meer zo fit is als toen dan ik.
Ik merk vooral dat ik ook niet meer de behoefte heb om af te zien of keihard te trainen (precies de twee eigenschappen die er voor zorgden dat ik ondanks beperkt talent toch redelijk mee kon als roeier en wielrenner). Het grote verschil met 25 jaar terug is ook het competitieve (en daar moeite voor moeten doen). Al komt dat misschien ook wel omdat ik nu kan genieten van de sportieve prestaties van mijn kinderen (die het competitieve van beide kanten meegekregen hebben van hun ouders vrees ik) ipv die van mezelf.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Kilowatt
Forum-lid

Gebruikersavatar Kilowatt 11 jun 2025 21:10

BertL schreef: 11 jun 2025 18:22 Wat zien jullie aan veranderingen als je 10 of 20 jaar terugkijkt?
Vermogen en hartslag worden lager. De goesting wordt minder. Prestatiedrang idem, hoewel ik nog steeds kan genieten als ik een top 10 scoor op een segmentje.
Daarnaast berusting….
Wat wel hetzelfde is is het streven naar /genieten van de verbeteringen naarmate het jaar vordert (vo2max, ftp, snelheid).
older Budweiser

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 11 jun 2025 21:22

Pas 15 jaar terug met intensief sporten weer begonnen van mijn 23ste t/m 42ste niet veel gedaan. Was 85kg en nu 73kg en mag niet klagen vwb wattages en hartslag. Heb dus eigenlijk alleen stijgende lijn gehad, ga ik nog verbeteren? nee, dat verwacht ik niet ben tevreden zo. Ritten van 150-160km+ of +8 uurtjes hoeven van mij niet een uitzondering daargelaten.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Plaats reactie