Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
-
MariusH
- Forum-lid
MariusH
10 jun 2025 21:43
Hallo fietsers,
Zojuist heb ik de band aan m’n achterwiel vervangen. Bij het terugplaatsen van het wiel had ik wat moeite.
Wat bleek, de cassette was gaan schuiven. Dit lijkt me niet de bedoeling. Als het wiel juist in het frame is gemonteerd met de steekas doet alles het prima.
Zie foto’s. Het onderdeel wat ik met 2 vingers vast houd heeft speling.
Is het gevaarlijk om hiermee te fietsen? En hoe wordt dit eventueel verholpen.
Of is dit normaal? Dan mag je me gerust stellen en daarna uitlachen. In die volgorde graag
https://files.fm/u/nmd2w8c2jh
-
fietsslak
- Forum-lid
fietsslak
10 jun 2025 21:53
Dat is volgens mij normaal. Je kunt de body zonder gereedschap openmaken ter inspectie of de body verwisselen (SRAM/Shimano).
Die as-adapters zitten gewoon los.
Tenzij de boel uitelkaar valt als je ernaar kijkt, lijkt het me geen issue.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
-
thestudent
- Forum-lid HC
thestudent
10 jun 2025 21:55
Dit Dt swiss ratchet systeem kan je zonder gereedschap verwijderen. Soms kost het wat moeite en soms komen ze iets te makkelijk uit elkaar.
Zo lang de steekas netjes vast zit gebeurt er echter niets. Als die netjes vast zit kan er weinig mis.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
r0g3r
- Forum-lid
r0g3r
10 jun 2025 22:03
Waar het op lijkt, is dat je de freehub inclusief cassette van de naafbody hebt afgetrokken. Dit kan bij veel naven gewoon met handkracht. Het ding tussen je vingers is een endcap, die vaak met de hand van de freehub af te trekken is, mits de cassette uiteraard eerst verwijderd wordt. Als deze niet lekker op de freehub gedrukt is kan hier speling in zitten. Uiteindelijk wordt alles door de steekas gewoon op z'n plek gehouden.
Mijn advies zou sowieso zijn om alle onderdelen eens grondig te poetsen en opnieuw met nieuw vet smeren. Ook even de cassette van de freehub af zodat je de endcap kunt loshalen, schoonmaken en opnieuw invetten met een dikker vet. De ratchets hebben speciaal, dunner vet nodig (dt swiss special grease bijv).
-
MariusH
- Forum-lid
MariusH
10 jun 2025 22:27
Vriendelijk dank allemaal!