Op de terugweg......(ouder worden)
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
We moeten gewoon echt blijven bewegen tenzij dat echt niet mogellijk is en dan het liefst zo divers mogelijk.
Fietsen is natuurlijk supergoed voor de conditie / Vo2 / beenspieren en misschien wel een van de beste sporten voor je cardiovasculaire systeem.
Het liefst iets van fitness erbij 1x per week, zeker na je 40ste en natuurlijk ook impact belasting (hard)lopen.
Ik heb het bij mij opa ook gezien, die heeft op zijn 70ste een hardinfarct gehad maar is daarna blijven bewegen. Elke dag 2 uur wandelen in de duinen en op het strand. Hij is echt heel lang relatief fit geweest. Toen hij 94 was kreeg ie en infectie en twee maanden op bed gelegen daarna heeft ie het lopen niet meer op kunnen pakken uiteindelijk 96 geworden, mooie leeftijd natuurlijk. Hij zei dat ook na die infectie, het lukt gewoon niet meer iets te doen.
Fietsen is natuurlijk supergoed voor de conditie / Vo2 / beenspieren en misschien wel een van de beste sporten voor je cardiovasculaire systeem.
Het liefst iets van fitness erbij 1x per week, zeker na je 40ste en natuurlijk ook impact belasting (hard)lopen.
Ik heb het bij mij opa ook gezien, die heeft op zijn 70ste een hardinfarct gehad maar is daarna blijven bewegen. Elke dag 2 uur wandelen in de duinen en op het strand. Hij is echt heel lang relatief fit geweest. Toen hij 94 was kreeg ie en infectie en twee maanden op bed gelegen daarna heeft ie het lopen niet meer op kunnen pakken uiteindelijk 96 geworden, mooie leeftijd natuurlijk. Hij zei dat ook na die infectie, het lukt gewoon niet meer iets te doen.
Zeker. Maar het is ook belangrijk om je hersenen te laten bewegen. Natuurlijk is bewegen ook goed voor de hersenen maar de grijze massa regelmatig uitdagen is echt goed om lang fit te blijven.wasbeer2006 schreef: ↑07 jun 2025 08:03 We moeten gewoon echt blijven bewegen tenzij dat echt niet mogellijk is en dan het liefst zo divers mogelijk.
Je best doen om fit te blijven is natuurlijk een heel goed idee, maar je moet ook een beetje mazzel hebben.
Vanaf m'n puberteit in ieder decennium wel een vriend verloren.
Eigenlijk is dat het enige wat ik echt naar vind van oud worden. Steeds vaker mag je naar een uitvaart.................
-
Fietsgenieter
- Forum-lid
Ach ik hoop gewoon lekker te blijven fietsen, probeer niet in een door mezelf gecreëerde chasse patate te belanden tussen mogelijkheden en ambitie. Doorgaan totdat ik dan uiteindelijk permanent geparkeerd sta. Zie op tegen het uitbollen voorbij de vod. Dan maar liefst definitief gelost uit het levenspeloton.
-
Klein_Verzet
- Forum-lid
In de spiegel zie ik de waarheid, met hardloopschoenen schreeuwt mijn achillespees "doe dit niet, hou op, schei uit," maar op de fiets bevind ik me eeuwig tussen nieuwelingen, dan volg ik het lichaam en dat lichaam volgt mij. Natuurlijk hou ik me voor de gek, iedere morgen groet ik de zon en zeg "Sat nam."
Wat doe je dan op grijze dagen? Je verbeelden dat de zon zichtbaar is?Klein_Verzet schreef: ↑07 jun 2025 14:23 In de spiegel zie ik de waarheid, met hardloopschoenen schreeuwt mijn achillespees "doe dit niet, hou op, schei uit," maar op de fiets bevind ik me eeuwig tussen nieuwelingen, dan volg ik het lichaam en dat lichaam volgt mij. Natuurlijk hou ik me voor de gek, iedere morgen groet ik de zon en zeg "Sat nam."
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Nou ik denk daar ook best over na, leuk met pensioen over 20 jaar, maar ik denk steeds vaker waarom nu niet al minder gaan werken en daarna ook nog in een bepaalde vorm door. Ik denk dat ineens stoppen ook niet best ik.Gastheerg schreef: ↑07 jun 2025 10:24Zeker. Maar het is ook belangrijk om je hersenen te laten bewegen. Natuurlijk is bewegen ook goed voor de hersenen maar de grijze massa regelmatig uitdagen is echt goed om lang fit te blijven.wasbeer2006 schreef: ↑07 jun 2025 08:03 We moeten gewoon echt blijven bewegen tenzij dat echt niet mogellijk is en dan het liefst zo divers mogelijk.
Je best doen om fit te blijven is natuurlijk een heel goed idee, maar je moet ook een beetje mazzel hebben.
Vanaf m'n puberteit in ieder decennium wel een vriend verloren.
Eigenlijk is dat het enige wat ik echt naar vind van oud worden. Steeds vaker mag je naar een uitvaart.................
Ik heb best leuk werk nu wat lichamelijk niet zwaar is.
Je moet een beetje geluk hebben met je gezondheid een deel heb jezelf in de hand een ander deel niet.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Haha, dat herken ik wel. Op de fiets lijk ik nogsteeds 18, maar met bijna al het andere niet.Klein_Verzet schreef: ↑07 jun 2025 14:23 In de spiegel zie ik de waarheid, met hardloopschoenen schreeuwt mijn achillespees "doe dit niet, hou op, schei uit," maar op de fiets bevind ik me eeuwig tussen nieuwelingen, dan volg ik het lichaam en dat lichaam volgt mij. Natuurlijk hou ik me voor de gek, iedere morgen groet ik de zon en zeg "Sat nam."
Mooi omschreven
Afbouwen zodra het kan - je leeft maar één keer. Ik heb er nog geen spijt van gehad.wasbeer2006 schreef: ↑07 jun 2025 15:43Nou ik denk daar ook best over na, leuk met pensioen over 20 jaar, maar ik denk steeds vaker waarom nu niet al minder gaan werken en daarna ook nog in een bepaalde vorm door. Ik denk dat ineens stoppen ook niet best ik.Gastheerg schreef: ↑07 jun 2025 10:24Zeker. Maar het is ook belangrijk om je hersenen te laten bewegen. Natuurlijk is bewegen ook goed voor de hersenen maar de grijze massa regelmatig uitdagen is echt goed om lang fit te blijven.wasbeer2006 schreef: ↑07 jun 2025 08:03 We moeten gewoon echt blijven bewegen tenzij dat echt niet mogellijk is en dan het liefst zo divers mogelijk.
Je moet een beetje geluk hebben met je gezondheid een deel heb jezelf in de hand een ander deel niet.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 
Met mijn 62 merk ik het helaas ook. Ik fiets eigenlijk altijd alleen en mijn gemiddelden zijn gewoon een heel stuk lager dan 20-30 jaar geleden. Soms heb je dagen dat je dat niet kan schelen maar soms is het lastig om daar mee om te gaan. Als ik hier in Zeeland met veel wind op de Neeltje Jans of Zeelandbrug zit kan ik toch echt niet meer wat ik vroeger kon. Met 28 gemiddeld in mijn ééntje ben ik al blij maar ook dat lukt zeker niet altijd.
Wat ik nog altijd wel zonder problemen kan zijn lange ritten, 200 is bijvoorbeeld geen enkel probleem. Misschien ligt dat wel aan een zeker onbewust opgebouwd besef hoe je lange ritten moet indelen. Wel is het tot mijn verdriet zo dat ik langer herstel nodig heb. Vroeger was het 200 km fietsen, nachtje slapen en weer het mannetje. Das war einmal. Nu gaat dat echt bij lange na niet meer. Meer rust nodig.
Bovendien is er soms ook het PHPD syndroom (Pijntje Hier Pijntje Daar) en ja, knie is versleten, onder rug en nog zo wat issues, maar....... het plezier in het fietsen is er nog niet minder om.
Wat ik nog altijd wel zonder problemen kan zijn lange ritten, 200 is bijvoorbeeld geen enkel probleem. Misschien ligt dat wel aan een zeker onbewust opgebouwd besef hoe je lange ritten moet indelen. Wel is het tot mijn verdriet zo dat ik langer herstel nodig heb. Vroeger was het 200 km fietsen, nachtje slapen en weer het mannetje. Das war einmal. Nu gaat dat echt bij lange na niet meer. Meer rust nodig.
Bovendien is er soms ook het PHPD syndroom (Pijntje Hier Pijntje Daar) en ja, knie is versleten, onder rug en nog zo wat issues, maar....... het plezier in het fietsen is er nog niet minder om.
69 hier en regelmatige fietser. Dat gemiddelde heb ik helemaal losgelaten en die Ventoux kom ik ook nog wel onder de 2.5 uur op met het juiste materiaal.
En als ik er 4 uur over ga doen is het ook prima
Wel rijkelijk laat nu begonnen met wat corestabilty en ook met zwemmen begonnen.
Tot nu toe enorm gezwijnd met de gezondheid en dat wil graag zo houden. Gewicht al 50 jaar in een nauwe bandbreedte gehouden. Daarvoor is nu het letten op suiker en alcohol inname wel een grotere rol gaan spelen. Maar dat is geen straf.
Het obsessief bezig zijn met het gemiddelde is ook wat strijdig met de huidige trainingsinzichten. Lekker lang heel rustig , maar soms ook echt volle bak lijkt niet verkeerd. Zowel voor plezier als voor conditie.
En ik ben echt van suiker. Regen is een absolute afknapper en hoeft ook niet (meer).
Deze dagen gaat er een rekje op de grindfiets zodat er een tentje mee kan. Dat wordt het volgende doel. Inspiratie komt meer van de wereldfietsers dan van de wielrenners. Maar mooie cols blijven een reisdoel.
Ik merk dat evenwichtig en coördinatie niet even denderend meer zijn, dus de grenzen in het MTB zoek ik minder op. Maar met techniektrainingen probeer ik het wat op peil te houden.
Ride On!
En als ik er 4 uur over ga doen is het ook prima
Wel rijkelijk laat nu begonnen met wat corestabilty en ook met zwemmen begonnen.
Tot nu toe enorm gezwijnd met de gezondheid en dat wil graag zo houden. Gewicht al 50 jaar in een nauwe bandbreedte gehouden. Daarvoor is nu het letten op suiker en alcohol inname wel een grotere rol gaan spelen. Maar dat is geen straf.
Het obsessief bezig zijn met het gemiddelde is ook wat strijdig met de huidige trainingsinzichten. Lekker lang heel rustig , maar soms ook echt volle bak lijkt niet verkeerd. Zowel voor plezier als voor conditie.
En ik ben echt van suiker. Regen is een absolute afknapper en hoeft ook niet (meer).
Deze dagen gaat er een rekje op de grindfiets zodat er een tentje mee kan. Dat wordt het volgende doel. Inspiratie komt meer van de wereldfietsers dan van de wielrenners. Maar mooie cols blijven een reisdoel.
Ik merk dat evenwichtig en coördinatie niet even denderend meer zijn, dus de grenzen in het MTB zoek ik minder op. Maar met techniektrainingen probeer ik het wat op peil te houden.
Ride On!
Niet zijken maar reiden !