Statische ontlading en TPU-binnenbandjes
Ik heb 850 km gereden op mijn RideNow binnenbandjes(24 gr/28mm). Over vieze paden, door de regen en soms wat gravel. De enige lekke band was een stootlek waar geen enkel binnenbandje het had gehouden.
-
- Forum-lid
- Berichten: 947
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Nu het 2e seizoen op de TPU binnenbanden, zo'n 15000km in totaal en niet noemenswaardig meer lek gereden dan met butyl BB, zal ongeveer gelijk zijn.
Wel icm Conti GP5000 buitenbaden.
Geen last van statische elektriciteit...
Wel icm Conti GP5000 buitenbaden.
Geen last van statische elektriciteit...
Laatst gewijzigd door scottpch64 op 07 jun 2025 07:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 947
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Denk gewoon pech (hetzij bij het wegdek, hetzij bij de bandjes). Ik heb nu een lekke TPU waar ik geen gat in kan ontdekken. Dus misschien ergens een productiefoutje of toch ergens een heel klein scherp braampje in velglint/velg.
Schokken agv statische lading geen last van.
Schokken agv statische lading geen last van.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
Volgens mij rijd jij in kleding met o.a. polyester of te wel "Lycra". Door beweging daarvan over je huid kan die kleding cq. jouw lichaam statisch worden geladen. Het aanraken van een fietsmaatje zou de statische lading kunnen doen overspringen net zoals het aanraken van een knopje van een verkeerslicht. Dat een TPU-binnenbandje daar de oorzaak van zou zijn schat ik toch vrij klein in omdat de eventuele statische lading daarvan alleen via een geleider aan jouw lichaam kan worden doorgegeven.misterx schreef: ↑04 jun 2025 11:06 Sinds kort heb ik last van statische ontladingen tijdens het fietsen op mijn racefiets. Als ik een fietsmaatje aanraak, of op het knopje van een verkeerslicht druk dan knettert het fiks. Eerder kwam dit ook wel eens voor, zoals iedereen wel eens een statisch schokje voelt bij bepaalde weersomstandigheden, maar nu komt het echt veel vaker voor dan normaal en ook echt veel harder. De enige verandering in de afgelopen tijd is dat ik TPU-binnenbandjes ben gaan rijden van RideNow. Zijn er meer mensen met deze ervaring, en zou het te koppelen zijn aan de binnenbandjes?
De TPU-binnenband wordt omgeven door een isolerende rubberen buitenband. Eventueel een aluminium velg zou de statische lading door kunnen geven aan het aluminium frame en aluminium stuur, een carbon frame en/of carbon stuur daarentegen is een 'slechte' geleider net zoals een 'kunststof' zadel waardoor het contact met het lichaam bijna niet langs die weg zal plaats vinden.

Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ik kan je helemaal volgen Orlok, maar de enige verandering in de afgelopen tijd zijn de TPU-biba's. Daarvoor heb ik echt nooit zulke harde schokken gehad. Hier en daar lees is ook gelijke verhalen op het internet, maar ik vind nergens een plausibele verklaring. Misschien maar eens een keer de moeite nemen om een testje te doen door te wisselen tussen TPU en butyl..
Het zou me niet verbazen dat de statische ontlading op termijn schade veroorzaakt aan de electronica. Je navigatie of het electronisch schakelen.
https://www.esdsite.nl/watisesd.html
https://www.esdsite.nl/watisesd.html
Zolang de electronica zich in een isolerende behuizing bevindt hoef je daar niet bang voor te zijn.werkpaard schreef: ↑10 jun 2025 18:49 Het zou me niet verbazen dat de statische ontlading op termijn schade veroorzaakt aan de electronica. Je navigatie of het electronisch schakelen.
https://www.esdsite.nl/watisesd.html
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ik heb er al meerdere gehad die lekken bij ventielkern waar hij in "pijpje" van bandje gedraaid wordt. Leeglopen ipv ineens lekfietsslak schreef: ↑09 jun 2025 16:32 Denk gewoon pech (hetzij bij het wegdek, hetzij bij de bandjes). Ik heb nu een lekke TPU waar ik geen gat in kan ontdekken. Dus misschien ergens een productiefoutje of toch ergens een heel klein scherp braampje in velglint/velg.
Schokken agv statische lading geen last van.
-
- Forum-lid
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 26 jan 2013 12:13
Ik rijd al jaren met tpu. Geen statische electriciteit.
Wat lek rijden betreft merk ik wat frequentie betreft geen verschil met butyl. Wel heb ik het idee dat tpu wat gevoeliger is voor stootlekken. Verder maakte ik de fout om mijn banden leeg te laten lopen voor de winteropslag. Daar bleken de tpu binnenbanden dus niet tegen te kunnen.
Wat lek rijden betreft merk ik wat frequentie betreft geen verschil met butyl. Wel heb ik het idee dat tpu wat gevoeliger is voor stootlekken. Verder maakte ik de fout om mijn banden leeg te laten lopen voor de winteropslag. Daar bleken de tpu binnenbanden dus niet tegen te kunnen.