Alles over vakanties op én met de fiets

Dordogne - gravel of weg

SantaSCSI
Forum-lid

SantaSCSI 05 jun 2025 17:34

Begin Juli ga ik een weekje naar de Dordogne in de buurt van Bergerac en ik struikel nog over de keuze voor gravel of weg.
Komoot geeft de ondergrond wel weer maar het is moeilijk om "the bigger picture" te zien buiten losse gravelwegen.

Heeft iemand de streek reeds aangedaan en zoja, wat is je voorkeur? Koersfiets is natuurlijk het gemakkelijkste maar ik rij wel heel graag gravel en een nieuwe streek is altijd mooi meegenomen (als de gravel de moeite is natuurlijk).
Uno-X Mobility or bust!

willem12
Forum-lid

willem12 05 jun 2025 20:57

Bergerac ligt net op de grens van "frans vlak" en de heuvels richting het oosten.
Off-Road is vlak of retesteil. Ben er 15 jaar geleden mee gestopt.
Ik ben voor Dordogne nu exclusief op de weg, wel dikke banden en alleen de kleine "witte" weggetjes, altijd plezier !!

Waar zit je ?

Juppehup
Forum-lid

Juppehup 05 jun 2025 22:01

Ik zat 2 jaar geleden bij Cénac. Was echt heel blij verrast met de omgeving waar betreft fietsen en heb daar nog echt goede herinneringen aan. Alles op de racefiets. Prima wegen, fijne klimmetjes, mooie dorpjes en uitzichten. Ik zou het wel weten...: race...

1094
Forum-lid

1094 05 jun 2025 22:14

Ik zit deze zomer een weekje ten oosten van bergerac. Mocht iemand routes hebben en die kunnen delen wordt dat zeer op prijs gesteld.

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 06 jun 2025 08:08

Vorig jaar ook een weekje Dordogne gedaan., wel meer richting Sarlat.
Ik vind het er fijn fietsen op de weg. Geen cols, maar wel dikwijls korte nijdige klimmetjes, dikwijls naar een dorpje toe. In die regio is het eigenlijk constant glooiend op en af.

Dit soort profiel dus
Afbeelding

Wegdek is er ok, al kunnen de kleinste weggetjes er wel minder bijliggen.
Ik vind het trouwens één van de mooiste streken van Frankrijk, natuur, kastelen, lekker eten,...

SantaSCSI
Forum-lid

SantaSCSI 06 jun 2025 09:42

Wij zitten meer in de buurt van Castillonnès. Er is wel meer gravel richting het oosten maar dat is al 100km rijden. Als ik het zo lees zal het de wegfiets worden (of de Lauf met lekker brede slicks :twisted: ) .
Uno-X Mobility or bust!

marsman
Forum-lid

marsman 06 jun 2025 10:20

Paar keer geweest (telkens rondom Sarlat), zowel met de racer als MTB (had destijds nog geen Gravelbike). Routes via Strava gemaakt.

MTB viel tegen, allemaal van die stijle geitepaden wat eigenlijk meer wandelpaden waren. Moest regelmatig van de fiets af omdat het niet te doen was. Strava kwam met routes waar ik ook veel paden met van die wat grotere losliggende stenen (mergel?) tegenkwam. Beetje formaat grote knikkers. Was zelfs met de MTB heel lastig te doen, met de Gravelbike zeker geen optie.

Met de racer was het geweldig. Asfalt is prima. Ik heb geen mooie gravelpaden gevonden, maar wellicht dat ze er wel zijn.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

willem12
Forum-lid

willem12 06 jun 2025 12:17

SantaSCSI schreef: 06 jun 2025 09:42 Wij zitten meer in de buurt van Castillonnès. Er is wel meer gravel richting het oosten maar dat is al 100km rijden. Als ik het zo lees zal het de wegfiets worden (of de Lauf met lekker brede slicks :twisted: ) .
Dat is wel echt bovenop het plateau tussen Dordogne en de Lot. Niet heel spectaculair fietsen, ik zou de racer meenemen en misschien met de auto stukje richting de Lot doen.
Veel plezier.

Plaats reactie