Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

100 km grens

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 04 jun 2025 22:28

Fietsgenieter schreef: 04 jun 2025 18:01 Eten en drinken, tja, blijft een dingetje. En zeker als het erg warm is, alles wat je meeneemt is niet meer te hachelen na een uurtje. Dan plan ik maar langs tankstations. Maar soms krijg ik gewoon niets meer weg, misselijk, en dan ben je al te laat. Ik zou beter moeten weten na al die jaren, maar blijft lastig.
Maar als je in dat stadium geraakt ben je toch geen fietsgenieter meer?!
Dan ben je jezelf aan het uitdagen om meer en beter en verder en hoger te gaan.
De vraagstelling was hoe je die kaap van 100 km kunt ronden zonder juist al die ongemakken!

Ik ben van mening dat je een eigen schema qua voeding (en dus ook vocht) inname moet vinden om comfortabel die afstanden te kunnen rijden. Misschien in voorbereiding op een tourtje of gran fondo hier en daar?
Of gewoon omdat je een persoonlijke tourtoch wilt maken doorheen de wereld.

Als je snel en stour wilt zijn op Strava dan gelden er andere voedingsadviezen. Adviezen die in mijn optiek niet heel gezond, laat staan relevant zijn.
Adversity is the Catalyst of Change

Fietsgenieter
Forum-lid

Fietsgenieter 05 jun 2025 00:01

En of ik geniet. En niet élk moment op de fiets, maar altijd wel op het einde van de dag. Fiets vooral toer. Geen strava, power of hartmeter. Wel fietsreizen over o.a. middelgebergtes. Binnenkort maar eens weekje Vlaamse Ardennen en omstreken. Maar ben al blij als ik überhaupt boven kom. Weet nu al dat Koppenberg lopen wordt. Kemmel? Bos? Ik zie wel. Hoe lang ik er over doe, tja. Broodjes voor eerste uren, repen en dat soort gore meuk voor tussendoor, tankstationnetje, terrasje en door. 100km en 1500 hm als max, op vlakke 150, week, soms 2. Maar op gegeven moment wil het niet meer zo met eten, dan moet er na de douche een m2 schnitzel in. In elk geval iets van normaal eten. En drinken, met heet weer soms een uitdaging. En dan laat je het even versloffen, windstil op bloedhete asfaltklim, uitlaatgassen. Wat is fietsen toch mooi hè. Wat doen we onszelf soms toch aan. Heerlijk.

haka78
Forum-lid

Gebruikersavatar haka78 05 jun 2025 13:21

Moet zeggen dat mijn eerste 100+ ook echt een slijtageslag was. Maar de 3de ging al beter. Nu probeer ik elk jaar een 300+ te fietsen in de vorm van een provinciegrenstocht. 2 jaar terug Friesland(thuisbasis), vorig jaar Groningen en dit jaar Drenthe. Je moet er ook gewoon doorheen. Goed op je hartslag letten Merk zelf echt dat als ik boven de 150 bpm ga fietsen ik veel te vroeg leegraak. Ook is het echt cruciaal voor me om meteen te beginnen met eten. Timer van de fietscomputer staat op 45 min. Gel en reep afwisselend vooral voor later op de dag is dat voor mij enorme winst.
Grappige van dit trainen is dat inmiddels de elfstedentocht een trainingsronde is geworden.

Zelf ook wel gemerkt dat het fietsen van georganiseerde tochten wel helpen bij het makkelijker volhouden omdat je niet alleen met je eigen kop bezig bent maar er veule met je zijn. Dus je kop zit ook op al die anderen. Het veilig fietsen enzovoort.

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 05 jun 2025 16:49

Hartslag is leeftijd - en persoonlijk - gebonden.
We weten niet hoe TS fietst op dat vlak.
100 km is tenslotte ook 'slechts' 😉 100 km.
Hoe trager je fietst, hoe langer het duurt.
Wie regelmatig 70 à 80 km in de benen heeft, kan normaal ook 100 km aan. Maar zoals ik op een van de vorige pagina's al heb vermeld, 120 km per week is gewoon te weinig om voldoende getraind te zijn.
Voldoende eten en drinken, dat weet normaal iedere sporter. Het is geen kernfysica 😀.

ultra_ivo
Forum-lid

ultra_ivo 05 jun 2025 17:51

Het veel kilometers klokken voordat je pas je 'mag' wagen aan de 3 cijfers, dat is zwaar overdreven. Het is vooral een kwestie van niet te hard rijden, op tijd te pauzeren, en op tijd te eten/drinken. En idd, het mag ook 'gewoon' eten zijn. Zelfs een bak friet kan prima werken.
Rij je regelmatig 200km ritten, dan wordt een 100km rit gewoon een wekelijkse winterrit, waar je niks er naast hoeft te doen.
Dus niet te hard rijden, vooral niet denken dat je nooit mag stoppen, en op tijd een bak friet/pizza/dönner of wat anders 'gewoons' eten.

haka78
Forum-lid

Gebruikersavatar haka78 05 jun 2025 20:15

Dat zout is zelfs erg fijn bij lange ritten merk ik zelf altijd.
Wat betreft mijn hartslag is inderdaad om te illustreren wat ik van mijn lijf geleerd heb.

wdfl
Forum-lid

wdfl 05 jun 2025 22:13

Patrick VB schreef: 05 jun 2025 16:49 Hartslag is leeftijd - en persoonlijk - gebonden.
We weten niet hoe TS fietst op dat vlak.
100 km is tenslotte ook 'slechts' 😉 100 km.
Hoe trager je fietst, hoe langer het duurt.
Wie regelmatig 70 à 80 km in de benen heeft, kan normaal ook 100 km aan. Maar zoals ik op een van de vorige pagina's al heb vermeld, 120 km per week is gewoon te weinig om voldoende getraind te zijn.
Voldoende eten en drinken, dat weet normaal iedere sporter. Het is geen kernfysica 😀.
Ha 120km per week kom ik niet eens aan!
75max woonwerk met een e-bakfiets.
In't weekend vlotjes 100km 1000HM (23km/u) 140 -150 vlak 25/26km per uur, ...
OK bouwjaar 1984 maar dan nog, ... voldoende eten en drinken en dit moet lukken.
En die eerste, je tijd voor pakken nie willen in 4u gedaan hebben
Ieder jaar zeker een +200km vaak solo.

binnen 2 weken een 250 met 2500HM met 50 collega's.
Gaat dit zeer doen, tuurlijk, wordt het lastig, tuurlijk, gaan we afzien, tuurlijk.
Maar dit is vaak stoppen (bevoorrading) middageten 1u, ...
In groep, moto's mee nergens stoppen onderweg, ....

Kan het beter en sneller? tuurlijk maar dan moet ik er meer moeite en tijd in steken.
De tijd in de week die ik heb steek ik in mijn gezin. weekend is 1 dag fietsen.
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

Plaats reactie