Als de locaties niet veranderen, vind ik die op het 'plateau' stuk van de Grand Ballon het beste punt als je één keer wilt stoppen. Vaker stoppen kan natuurlijk ook, is vooral afhankelijk van je eigen insteek (ga je voor een bepaalde tijd, wil je meer genieten en/of is uitrijden een doel op zich). Als het echt warm is, kun je sowieso beter een keer te veel dan te weinig stoppen. Afgelopen jaar was daar geen sprake van. Bij de stop onderaan de Planche des Belles Filles even bijtanken kan altijd nog, dan hoef je geen volle bidons mee omhoog te slepen
Trois Ballons 2023
Vier, net als dit jaar zo te zien.
Als de locaties niet veranderen, vind ik die op het 'plateau' stuk van de Grand Ballon het beste punt als je één keer wilt stoppen. Vaker stoppen kan natuurlijk ook, is vooral afhankelijk van je eigen insteek (ga je voor een bepaalde tijd, wil je meer genieten en/of is uitrijden een doel op zich). Als het echt warm is, kun je sowieso beter een keer te veel dan te weinig stoppen. Afgelopen jaar was daar geen sprake van. Bij de stop onderaan de Planche des Belles Filles even bijtanken kan altijd nog, dan hoef je geen volle bidons mee omhoog te slepen
.
Als de locaties niet veranderen, vind ik die op het 'plateau' stuk van de Grand Ballon het beste punt als je één keer wilt stoppen. Vaker stoppen kan natuurlijk ook, is vooral afhankelijk van je eigen insteek (ga je voor een bepaalde tijd, wil je meer genieten en/of is uitrijden een doel op zich). Als het echt warm is, kun je sowieso beter een keer te veel dan te weinig stoppen. Afgelopen jaar was daar geen sprake van. Bij de stop onderaan de Planche des Belles Filles even bijtanken kan altijd nog, dan hoef je geen volle bidons mee omhoog te slepen
Weet iemand of de startbewijzen zijn over te dragen? Een blessure heeft mijn voorbereiding verpest en daardoor kan ik niet starten over 4 weken. Als ik er iemand anders blij mee kan maken dan doe ik dat graag 
-
Blaasbloem
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 20 mar 2018 21:21
Hoi, ik ben mezelf aan het voorbereiden op de 2025 editie. Nu zie ik in de uitslagen van 2024, twee neutrale momenten.
Weten iemand van jullie of er werkelijk neutrale zones waar ik rekening mee zou kunnen houden om bidons te vullen of iets dergelijks? Ik kan op de website niks vinden hierover.
Weten iemand van jullie of er werkelijk neutrale zones waar ik rekening mee zou kunnen houden om bidons te vullen of iets dergelijks? Ik kan op de website niks vinden hierover.
Beide 'geneutraliseerde' zones waren er om een relatief drukke weg veiliger over te steken. In de praktijk willen degenen die voor een snelle tijd gaan hun groepje niet kwijtraken. Het blijft altijd oppassen aangezien de route niet verkeersvrij is. In de zones was geen bevoorradingspost. Effectief werden beide stukken wel uit de netto tijd gehaald.
-
Blaasbloem
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 20 mar 2018 21:21
Ah okay, duidelijk! Bedankt.
Info van organisatie: (mailtje van gisteren)
GRANFONDO
KM 0 – KM 12: Neutralised start
KM 21 – KM 25: Descent of the Col des Chevrères
KM 45,5 – KM 46,5: Insertion on to the N66 in Ramonchamp
KM 111 – KM 113: between Willer-Sur-Thur et Bitschwiller-Lès-Thann (MANDATORY to respect the red light in Willer-Sur-Thur)
MEDIOFONDO
KM 0 – KM 12: Neutralised start
KM 21 – KM 25: Descent of the Col des Chevrères
Het weer is wel allesbehalve top momenteel, zal gevaarlijk worden in de afdalingen...
GRANFONDO
KM 0 – KM 12: Neutralised start
KM 21 – KM 25: Descent of the Col des Chevrères
KM 45,5 – KM 46,5: Insertion on to the N66 in Ramonchamp
KM 111 – KM 113: between Willer-Sur-Thur et Bitschwiller-Lès-Thann (MANDATORY to respect the red light in Willer-Sur-Thur)
MEDIOFONDO
KM 0 – KM 12: Neutralised start
KM 21 – KM 25: Descent of the Col des Chevrères
Het weer is wel allesbehalve top momenteel, zal gevaarlijk worden in de afdalingen...
Succes voor zij die gaan
Ik moet 'm, door blessures in het voorjaar, helaas laten schieten dit jaar. Hopelijk valt het weer mee, onvoorspelbaarheid in de Vogezen is altijd groot.
Die afdaling van de Chevrères is inderdaad gevaarlijk, ben daar 12 jaar geleden een keer goed op m`n plaat gegaan. Overigens ging die zomer Nibali in de Tour in dezelfde bocht rechtdoor, dus toen voelde ik me iets minder lullig haha. De Chevrères op fietsen is trouwens ook geen feest, maar daar kun je voor trainen.Drkjv schreef: ↑04 jun 2025 09:29 Info van organisatie: (mailtje van gisteren)
GRANFONDO
KM 0 – KM 12: Neutralised start
KM 21 – KM 25: Descent of the Col des Chevrères
KM 45,5 – KM 46,5: Insertion on to the N66 in Ramonchamp
KM 111 – KM 113: between Willer-Sur-Thur et Bitschwiller-Lès-Thann (MANDATORY to respect the red light in Willer-Sur-Thur)
MEDIOFONDO
KM 0 – KM 12: Neutralised start
KM 21 – KM 25: Descent of the Col des Chevrères
Het weer is wel allesbehalve top momenteel, zal gevaarlijk worden in de afdalingen...
Ik heb eigenlijk geen ervaring met regen/slecht weer tijdens granfondo's/cyclo's.
Temperatuur zou 12 tem 20 graden worden. Koop ik best nog een goeie regenvest?
(ok in principe is zoiets persoonlijk, maar had wel graag enkele ervaringen willen weten om mee de keuze te maken)
Temperatuur zou 12 tem 20 graden worden. Koop ik best nog een goeie regenvest?
(ok in principe is zoiets persoonlijk, maar had wel graag enkele ervaringen willen weten om mee de keuze te maken)
Ik had totaal gemist dat de route dit jaar niet over de Ballon de Servance gaat. Erg jammer, want die afdaling is niet top maar alsnog een stuk veiliger dan die van de Chevrèvres.
Overigens ben ik wel erg blij dat de eerste 12km geneutraliseerd is. De voorbij jaren al genoeg bijna-valpartijen gezien door onhandige rem- of stuurmanoeuvres op hoge snelheid op dat stuk. Ik kon vorig jaar de grote valpartij in de eerste kilometers op een haar na ontwijken en zag daardoor een beetje op tegen de start dit jaar. Ik ben wel benieuwd hoe ze er invulling aan gaan geven, want als ze er geen wagen voor zetten die het tempo enigszins gaat controleren dan is de kans groot dat er alsnog volle bak gereden gaat worden. Zo'n neutralisatie is natuurlijk weinig waard als je (als competatieve rijder) alsnog groepen in de verte ziet verdwijnen. Hetzelfde geldt overigens ook voor de afdaling van de Chevrèvres (maar dat probleem is niet op te lossen met een auto ervoor).
Overigens ben ik wel erg blij dat de eerste 12km geneutraliseerd is. De voorbij jaren al genoeg bijna-valpartijen gezien door onhandige rem- of stuurmanoeuvres op hoge snelheid op dat stuk. Ik kon vorig jaar de grote valpartij in de eerste kilometers op een haar na ontwijken en zag daardoor een beetje op tegen de start dit jaar. Ik ben wel benieuwd hoe ze er invulling aan gaan geven, want als ze er geen wagen voor zetten die het tempo enigszins gaat controleren dan is de kans groot dat er alsnog volle bak gereden gaat worden. Zo'n neutralisatie is natuurlijk weinig waard als je (als competatieve rijder) alsnog groepen in de verte ziet verdwijnen. Hetzelfde geldt overigens ook voor de afdaling van de Chevrèvres (maar dat probleem is niet op te lossen met een auto ervoor).
Ik kom elk jaar in de Vogezen en neem eigenlijk altijd alleen een windstopper/mouwloos regenjack mee. Veel meer heb je niet nodig, je komt niet echt heel hoog en de afdalingen zijn niet super lang en redelijk beschut.Drkjv schreef: ↑04 jun 2025 16:22 Ik heb eigenlijk geen ervaring met regen/slecht weer tijdens granfondo's/cyclo's.
Temperatuur zou 12 tem 20 graden worden. Koop ik best nog een goeie regenvest?
(ok in principe is zoiets persoonlijk, maar had wel graag enkele ervaringen willen weten om mee de keuze te maken)
Zelfde principe gehanteerd vorig jaar met de Marmotte, maar dat was met noodweer de Galibier op en af geen pretje met alleen een windstoppertje. Maar goed, dan maakt het niet veel meer uit wat je aan hebt, zodra je beneden ben warm je snel op.
