Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Favero Assioma Pro RS

derxx
Forum-lid
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 03 jun 2025 15:08

Ze zien de body gewoon als "slijtage" onderdeel, en je kunt een vervangende body voor 49,- nieuw krijgen. Mijn Assioma Duo gaat nu ruim 35k mee ofzo (voor jou een jaartje) en daar zie ik weinig slijtage in.
Afbeelding

marsman
Forum-lid
Berichten: 2990
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 24 jun 2025 14:31

Heb ze net gekocht, zal na een paar weken wat ervaringen delen. Is er al iemand anders die er al even mee rijdt?
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 24 jun 2025 14:33

@marsman, denk dat jij de primeur hebt hier

k33z
Forum-lid
Berichten: 374
Lid geworden op: 17 sep 2008 12:26

k33z 25 jun 2025 08:57

Ik heb ze nu al een aantal weken en ze doen exact wat je kan verwachten van een Assioma product. Foutloos, mooi ontwerp, niets op aan te merken.

Ze vervangen een Assioma DUO set en vind het wel weer heerlijk om SPD SL plaatjes te hebben. Vond het inklikken met de DUO set altijd wat lastig omdat het pedaal zo soepel draaide. Deze draaien iets minder soepel (vond ze zelfs stroef uit de doos) wat het inklikken veel makkelijker maakt.

Design is wel veel mooier dan de DUOs en gelijk aan de MX pedalen, zonder pods geeft wel een cleane look.

Kortom, lijkt een perfect product te zijn. Kan natuurlijk niets zeggen over de duurzaamheid van de onderdelen.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5703
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 25 jun 2025 10:37

Draaien ze inmiddels wel wat soepeler dan nieuw ?

k33z
Forum-lid
Berichten: 374
Lid geworden op: 17 sep 2008 12:26

k33z 26 jun 2025 14:28

Niet heel veel nee.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2990
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 26 jun 2025 15:41

Pedalen zijn binnen. Gelijk alles aan de lader, inclusief de Di2. Koddig gezicht, al die kabels aan de racer :-).

Installatie was an sich een fluitje van een cent, maar zag vanmorgen bij toeval dat de pedalen 2 keer in mijn Garmin staan. Een keer als 'Vermogen 21265' en nog een keer als 'AssiomaPRO28380'. Ik zie geen rare dubbelingen in de data van de rit van gisteren. Mijn Di2 maakt alleen verbinding met de eerste en wel via ANT+. De andere laat een BLE verbinding zien, maar laat ook zien dat er geen verbinding is. Als ik de AssiomaPRO28380 weghaal, dan kan ik geen fietsdynamica meer instellen bij de andere. Iemand die weet hoe dit zit? Het lijkt allemaal prima te werken.

Pedalen draaien inderdaad wat stroef, maar dat maakt ook het inklikken makkelijker. Mijn al redelijk versleten Shimano plaatjes werkten verder prima. Ik bewaar de nieuwe die bij de pedalen geleverd werden nog even.

Ik heb al ruim 2 jaar een Wahoo Kickr. Daar houd ik 300 watt best lang vol (FTP is 270), terwijl dat nu op de weg gisteren veel lastiger was. Iemand daar ook ervaringen mee? Alle input zoals gewicht ed zijn idem.

Ik miste verder nog wat data van de Fietsdynamica, maar zie dat je dit actief moet aanzetten in je Garmin (onder sensor details). De data die ik nu heb wordt wel mooi weergegeven in Connect, maar alleen in de online versie. De app geeft slechts beperkte info.

Dus even los van die dubbele registratie, is dit een mooi speeltje.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28526
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 jun 2025 16:17

Installatie was an sich een fluitje van een cent, maar zag vanmorgen bij toeval dat de pedalen 2 keer in mijn Garmin staan. Een keer als 'Vermogen 21265' en nog een keer als 'AssiomaPRO28380'.
De ene is BTLE en de andere is ANT+ Welke je kiest maakt niks uit, ANT+ is wel iets zuiniger met energie.

Mijn Di2 maakt alleen verbinding met de eerste en wel via ANT+.
Dat is logisch. Di2 kan alleen met een fietscomputer communiceren via ANT+. Hij ondersteunt wel BT, maar dat is gewone BT en niet BTLE. Die BT kun je gebruiken voor firmwareupdates en instellingen via de e-Tube app.

Ik heb al ruim 2 jaar een Wahoo Kickr. Daar houd ik 300 watt best lang vol (FTP is 270), terwijl dat nu op de weg gisteren veel lastiger was. Iemand daar ook ervaringen mee? Alle input zoals gewicht ed zijn idem.
Je gewicht en andere instellingen zijn niet relevant. 300 watt is 300 watt. Bij de Assioma's is het wel belangrijk je cranklengte goed in te stellen. Dit kan zowel via de Garmin als via de Favero app.


Verder is het niet zo gek dat je indoor makkelijker hoge vermogens kunt duwen dan buiten. Ik zou zelfs willen zeggen volstrekt normaal. Sowieso is het heel lastig om op het vlakke hele hoge vermogens te duwen. Dat lukt bijvoorbeeld op een lange klim al veel makkelijker. Niks om je zorgen over te maken dus.

Je vraag over fietsdynamica weet ik zo niet, dit gebruik ik nooit en ik ken ook niemand die dat wel doet...

derxx
Forum-lid
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 26 jun 2025 16:33

Daarbij kan het natuurlijk ook nog wel zo zijn dat de calibratie van de kickr en de favero niet overeenkomen. Ik heb zo de laatste tijd ook mijn twijfels over de waardes van m'n kickr v6, terwijl die eigenlijk een auto calibratie zou moeten hebben. In het najaar maar eens m'n favero's op de indoor zetten en kijken in hoeverre het allemaal nog overeenkomt. Toen ik de Kickr net had was de afwijking in de vermogenskromme < 1% tijdens een zwift wedstrijd van ong 1 uur. Op dit moment twijfel ik daar aan. Misschien maar een aa factory calibratie doen ofzo, maar eerst meten :)
Afbeelding

Xheanortx
Forum-lid
Berichten: 221
Lid geworden op: 22 feb 2022 20:05

Xheanortx 27 jun 2025 08:07

Voor wat betreft cranklengte met de oude Favero pedalen is het van belang om de lengte in je garmin juist te hebben staan als je die gebruikt voor buiten, deze overruled de waarde in de app.. wellicht is dit ook zo met nieuwe versie:)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28526
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 jun 2025 08:41

derxx schreef: 26 jun 2025 16:33 Daarbij kan het natuurlijk ook nog wel zo zijn dat de calibratie van de kickr en de favero niet overeenkomen. Ik heb zo de laatste tijd ook mijn twijfels over de waardes van m'n kickr v6, terwijl die eigenlijk een auto calibratie zou moeten hebben. In het najaar maar eens m'n favero's op de indoor zetten en kijken in hoeverre het allemaal nog overeenkomt. Toen ik de Kickr net had was de afwijking in de vermogenskromme < 1% tijdens een zwift wedstrijd van ong 1 uur. Op dit moment twijfel ik daar aan. Misschien maar een aa factory calibratie doen ofzo, maar eerst meten :)
De kalibratie bij een powermeter zoals de Favero of Kickr is eigenlijk geen kalibratie in de zin van 'herijken op een standaard', maar een zero offset (taring). Die zorgt ervoor dat het systeem het nulpunt correct herkent, maar zegt niets over de validiteit of absolute nauwkeurigheid van de vermogensmeting zelf.

Een zero offset kan wel helpen bij stabiliteit van de meting, maar als je vermoedt dat de Kickr structureel afwijkt (en niet enkel een zwevende nul heeft), dan ligt dat niet aan de zero offset maar mogelijk aan een sensor drift of andere oorzaak. Dan kan een factory calibration (of service) inderdaad nuttig zijn, maar meten met de Favero’s op de Kickr is de beste eerste stap om te bepalen of er structurele afwijking is ontstaan.

Kortom: een zero offset doen kan nooit kwaad, maar het lost geen structurele afwijking op en zegt niets over de werkelijke nauwkeurigheid van je Kickr versus de Favero’s. Meten is de enige manier om daar uitsluitsel over te krijgen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 15012
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 jun 2025 09:36

Exact, kleine aanvulling er mag best 2 of 3% verschil inzitten.
Je meet op de pedalen en je trainer op de as, daar zit dus altijd verlies van je aandrijflijn in!

Dus 10 watt verschil als je er 300 rijd is geen reden tot paniek.

Plaats reactie