Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote domme vragen topic

Oppbogga
Forum-lid

Oppbogga 30 mei 2025 10:01

Het is niet zo dat na een snelheid van ca. 27km/u de motor je gaat tegenwerken, bijv. zoals bij de e-bikes het geval is. Hij schakelt zich dan in een soort vrijloop om het zo te uit te leggen.
Met deze motor kun je rustig met 40+ de berg af. De motor voelt wanneer je het lastig begint te krijgen en schakelt dan bij.
In de groep (voornamenlijk 70plussers) is een en ander besproken en is iedereen enthousiast. Natuurlijk moet ik niet de "beest" gaan uihangen want dan zijn de rapen gaar.
...

Roos2
Forum-lid

Roos2 30 mei 2025 11:36

Ik denk dat ze het prima vinden als je voorop gaat rijden als je tegenwind hebt :)

kees0251
Forum-lid

kees0251 30 mei 2025 13:06

Oppbogga schreef: 30 mei 2025 10:01 Het is niet zo dat na een snelheid van ca. 27km/u de motor je gaat tegenwerken, bijv. zoals bij de e-bikes het geval is.
Dat is een mythe die de Ebikewereld heeft betreden doordat mensen die het motortje gewend waren en nu ineens zelf het benodigde vermogen moet leveren (bij defect, lege accu of simpelweg de begrenzer) tegen de luchtweerstand in...
In het wereldje ven de elektrofietsers heet dat "de muur" , deze mensen beseffen niet dat het altijd simpelweg de luchtweerstand is ...
ALLE Ebikes hebben een vrijloop waardoor de berijder vrijwel geen extra weerstand heeft voorbij de begrensde snelheid.
De doorsnee Ebike rijder (een ruime meerderheid dus) leeft in de perceptie dattie/zij met 43 watt heel hard trapt en als hij wordt geconfronteerd met de echte weerstand dat als een muur ervaart.

Heb je een fiets die de motor bijzet als je sneller gaat dan 25, dan is het simpelweg illegaal.
Ik bevind mezelf wel eens op een forum waar, als je zelfs maar suggereert dat je motortje voorbij de 25 ook nog iets doet of moet doen, meteen de vorumpolietsie keihard ingrijpt en de mededelingen met rode letters verwijdert.
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 30 mei 2025 14:40

kees0251 schreef: 30 mei 2025 13:06 .....
Ik bevind mezelf wel eens op een forum waar, als je zelfs maar suggereert dat je motortje voorbij de 25 ook nog iets doet of moet doen, meteen de vorumpolietsie keihard ingrijpt en de mededelingen met rode letters verwijdert.
Tweakers.net?
Dogma F

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 30 mei 2025 14:55

Was er niet laatst zo’n E-stepje aangehouden omdat het ding 100km/u reed?
Tja dan kan ik me voorstellen dat je de tweaks voor dit soort voertuigjes wat streng modereert.

Hier is dat denk ik niet van toepassing trouwens, de meesten willen liever op menskracht een hoge snelheid halen. 😛
Adversity is the Catalyst of Change

Justrace
Forum-lid

Justrace 30 mei 2025 15:15

Mijn vorige twee ebikes die ik voor woonwerk gebruikte hadden zeker wel een soort begrenzer boven de 25 waardoor het trappen zwaarder werd. Mijn huidige, nieuwere fiets met middenmotor heeft het niet.
Verder snap ik de hele (eindeloos lange) discussie niet zo, laat iedereen lekker doen waar ze zich prettig bij voelen. Ebike, e-racer, e-mtb, leven en laten leven. Sterker nog, ik denk dat zeker 60+' ers dankzij de ebike tegenwoordig sneller de fiets pakken en daarmee dus meer bewegen dan in het pre ebike tijdperk waar ze waarschijnlijk de auto zouden pakken voor bepaalde ritjes of een mooi rondje Veluwe achterwege zouden laten. Jongeren die de twee kilometer naar school afleggen op een ebike snap ik dan weer iets minder maar goed dat ligt meer aan de ouders lijkt mij.

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 30 mei 2025 15:31

👍🏻

Sulla
Forum-lid

Sulla 30 mei 2025 16:24

Als je een lekke band hebt door een stukje vuursteen echt op het loopvlak van de band en er dus echt in je buitenband een sneetje zit (van een milimeter of 5 a 8)

Vervang je dan je buitenband? of plak je dat? (en waarmee dan?)

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 30 mei 2025 16:45

Als je zo’n grote snee in je buitenband hebt: beide vervangen!!

Als het echt een kleine snede is, eigenlijk dus meer een prikje van calibre duimspijker dan alleen de binnenband vervangen of plakken.
Snedes van meer dan 1 mm plak ik niet meer. Dan vervang ik liever zowel de biba als de buba

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 30 mei 2025 16:53

Justrace schreef: 30 mei 2025 15:15 Mijn vorige twee ebikes die ik voor woonwerk gebruikte hadden zeker wel een soort begrenzer boven de 25 waardoor het trappen zwaarder werd. Mijn huidige, nieuwere fiets met middenmotor heeft het niet.
Verder snap ik de hele (eindeloos lange) discussie niet zo, laat iedereen lekker doen waar ze zich prettig bij voelen. Ebike, e-racer, e-mtb, leven en laten leven. Sterker nog, ik denk dat zeker 60+' ers dankzij de ebike tegenwoordig sneller de fiets pakken en daarmee dus meer bewegen dan in het pre ebike tijdperk waar ze waarschijnlijk de auto zouden pakken voor bepaalde ritjes of een mooi rondje Veluwe achterwege zouden laten. Jongeren die de twee kilometer naar school afleggen op een ebike snap ik dan weer iets minder maar goed dat ligt meer aan de ouders lijkt mij.
Ik zag het daarnet nog gekker, mezelf beetje in het zweet gewerkt, 32 graden. Aan de andere kant van de weg, meisje met vader, 16" wieltjes, reed best rap, ja met 3 procent omhoog en niet hoeven trappen... zeer jongedame, jaar of 6, met elektrisch fietsje.

kees0251
Forum-lid

kees0251 30 mei 2025 19:25

Justrace schreef: 30 mei 2025 15:15 Mijn vorige twee ebikes die ik voor woonwerk gebruikte hadden zeker wel een soort begrenzer boven de 25 waardoor het trappen zwaarder werd. Mijn huidige, nieuwere fiets met middenmotor heeft het niet.
CUT
Waarschijnlijk hadden die fietsen een nog wat primitieve aandrijving waardoor wat dingetjes met weerstand meedraaiden, een begrenzer is natuurlijk kolder.
Alle fietsen met middenmotor die ik op m'n zolder heb gehad hadden gewoon een vrijloop en zo goed als geen extra weerstand > 25 km/u
Het kan ook gewoon de in sommige forums bekende "muur" geweest zijn, die de ineens voelbare luchtweerstand betreft...
Mensen schrikken als ze ineens de spieren voelen....

kees0251
Forum-lid

kees0251 30 mei 2025 19:48

Jans schreef: 30 mei 2025 16:53 CUT Jongeren die de twee kilometer naar school afleggen op een ebike snap ik dan weer iets minder maar goed dat ligt meer aan de ouders lijkt mij.
Ik zag het daarnet nog gekker, mezelf beetje in het zweet gewerkt, 32 graden. Aan de andere kant van de weg, meisje met vader, 16" wieltjes, reed best rap, ja met 3 procent omhoog en niet hoeven trappen... zeer jongedame, jaar of 6, met elektrisch fietsje.
[/quote]

Knip eens wat weg, zodat argeloze lezers zich niet suf hoeven te zoeken waar je het over hebt.

Plaats reactie